دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
یکشنبه, 18 شهریور,1403

خطبه‌ی ۱۱۴ مولا علی ع (ارزش ستايش و شهادت به يگانگى خدا)


خطبه‌ی ۱۱۴ مولا علی ع (ارزش ستايش و شهادت به يگانگى خدا)

استاد نوقانی/ تنظیم: شفیقه رأفت

فراز اول:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ، نَحْمَدُهُ عَلَى آلَائِهِ كَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلَائِهِ، وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمَّا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ أَحْصَاهُ كِتَابُهُ، عِلْمٌ غَيْرُ قَاصِرٍ وَ كِتَابٌ غَيْرُ مُغَادِر» ستايش خداوندى را سزاست كه حمد و ستايش را به نعمت‌ها و نعمت‌ها را به شكرگزارى پيوند داد. خداى را بر نعمت‌هايش آن‌گونه ستايش مى‌كنيم كه بر بلاهايش. و براى به راه آوردن نفس سركش كه در برابر اوامر الهى سستى مى‌كند و در ارتكاب زشتى‌ها كه نهى فرمود شتاب دارد، از خدا يارى مى‌خواهيم. و از گناهانى كه علم خدا به آن‌ها احاطه دارد و كتابش آن‌ها را برشمرده و ثبت كرده، طلب آمرزش می‌كنيم؛ علمی كه كمترين نارسايى نداشته و كتابى كه چيزى را وانگذاشته است.

مولا در این خطبه که با حمد و شکر الهی شروع شده، ارتباط وثیق بین «نعمت» و «حمد» و «ستایش و شکر» را با بیانی زیبا و مختصر بیان نمودند؛ چون هر نعمتی که به انسان داده شده و می‌شود باید با حمد و سپاسگزاری و شکر همراه باشد که «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ» (ابراهیم/۷)؛ اگرشکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود. خدای متعال از تشکر و سپاس بندگان بی‌نیاز است و نتیجه‌ی حمد و شکر در واقع به خود انسان برمی‌گردد. با این وجود خداوند می‌فرماید: «قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ» (سباء/۱۳)؛ اندكى از بندگان من شکرگزارند.

چرا؟ چون اولاً به قدری غرق در نعمت‌هاییم و به آن‌ها سرگرم و مشغول شده‌ایم که از ولی نعمت غافل گشته‌ایم. ثانیاً نعمت‌ها را نشناخته و نمی‌شناسیم، مگر وقتی که از ما گرفته شود. لذا همان زوال نعمت هم خودش بلا و امتحانی است که خداوند بندگان مؤمن را به آن گرفتار می‌کند تا با صبر و رضا و تسلیم که خود نوعی سپاس و شکر است، آن‌ها را آزمایش کند و به درجاتشان بیفزاید و یا تخفیف گناهان و آمرزش برای آن‌ها باشد. لذا مولا می‌‌فرمایند: «درگرفتاری‌ها هم او را ستایش کنیم».

...أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ† يَقُولُ: «اَلْمُؤْمِنُ لاَ يَمْضِي عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ لَيْلَةً إِلاَّ عَرَضَ لَهُ أَمْرٌ يَحْزُنُهُ يُذَكَّرُ بِهِ» (وسائل الشیعة، جلد۳، صفحه۲۶۲، حدیث: ۱۶۴۲۴۲)؛ امام جعفر صادق ع فرمودند: بر مؤمن چهل شب نمی‌گذرد مگر آن که پیشامدی برایش واقع شود که او را غمگین سازد تا موجب یاد آوری و تذکرش گردد. اما چه بهتر که انسان در وقت خوشی‌ها که مستغرق در نعمت‌های الهی است، از حمد و شکر غافل نباشد. حمد و شکر به دو صورت باید انجام شود:

یک: حمد و سپاس زبانی و قولی؛ یعنی همان اذکاری که در فرایض و عبادات آمده، مانند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ، سُبحانَ اللهِ، لا إله إلّا اللّه، شُکْرا ﷲ» و البته این اذکار بدون توجه قلبی، ارزش و اثری ندارد.

دوم: شکر عملی که مهم‌تر از شکر زبانی است و آن صرف نعمت است در راه رضای ولی نعمت و منعم. شکر عملی موقوف به سه نوع شناخت و معرفت است:

1. شناخت نعمت‌ها؛ یعنی بدانیم خدای مهربان به لطف و کرمش نعمت‌های بسیار باارزشی به ما عطا فرموده که با هیچ بهایی نمی‌توان آن‌ها را تهیه کرد؛ نعمت‌هایی که «ما نبودیم و تقاضامان نبود/ لطف او ناگفته‌ی ما می‌شِنود».

نعمت‌هایی که همه را قبل از ولادت و بعد از ولادت برای ما آماده نمود؛ نعمت وجود، نعمت ایمان، نعمت هدایت، نعمت ولایت و نعمت‌های معنوی و مادی که ما فهم و شعور درخواست آن‌ها را نداشتیم.

2. شناخت ولی نعمت که همان خدای متعال است با تمام صفات ثبوتی و سلبی‌اش؛ خدای عالم، قادر، حکیم، بی‌نیاز، محیط و مدبر و ...

3. شناخت صَرف نعمت در طریق هدف از خلقت و رسیدن به کمال که همان رضای ولی نعمت است و برحذر بودن از صرف نعمت‌ در طریق معصیت ولی نعمت. این خود کمترین شکر و سپاس نعمت‌های الهی است، چنان که مولا می‌فرمایند: «أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ لِلَّهِ، أَلَّا تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ عَلَى مَعَاصِيهِ» (‌‌‌‌‌حکمت۳۳۰/ نهج البلاغه دشتی)؛ كمترين حق خدا بر عهده‌ی شما اين است كه از نعمت‌هاى الهى در گناهان يارى نگيريد.

اکنون هر یک از این معارف را با مراجعه به «قرآن» و «نهج البلاغه» مورد بررسی قرار می‌دهیم.

الف. قرآن: برای درک این سه شناخت در قرآن مراجعه به سوره‌ی «نحل» که به بسیاری از نعم الهی اشاره نموده، کافی است. این سوره بعد از ذکر نعمت‌ها، ولی نعمت را معرفی نموده و می‌فرماید: در خلقت این نعمت‌ها و نظم و ترتیبی که در طبیعت دارند، هر آینه نشانه و آیه‌ای است برای شناخت ولی نعمت برای کسانی‌که تفکر و تعقل کنند و متذکر شوند تا نعمت را در طریق شکر‌گزاری و رضای او صرف نموده، هدایت شوند و به کمال مطلوب که هدف نهایی است، برسند.

قرآن در آیه‌ی ۳ این سوره به خلقت آسمان‌ها و زمین، در آیه‌‌ی ۴ به خلقت انسان و در آیات ۵ تا ۸ به آفرینش چهارپایان و منافع و فواید آن‌ها اشاره می‌کند. همچنین در آیه‌ی ۹ نعمت هدایت و اختیار بشر را بیان می‌نماید.

درآیه‌ی ۱۰ و ۱۱ نیز به نعمت نزولات آسمانی اشاره می‌کند که نتیجه‌ی آن، شرب و پرورش درختان و علوفه‌ی حیوانات و رشد زراعت‌ها و باروری درختان میوه مانند زیتون و خرما و انگور است. در آخر آیه نیز ولی نعمت را معرفی می‌کند و می‌فرماید: همانا در آفرینش این نعمت‌های رنگارنگ و گوناگون، نشانه و آیه‌ای است از علم و قدرت و حکمت الهی برای آنان که اهل تفکر و اندیشه‌اند.

همچنین در آیات ۱۲و۱۳ بعد از ذکر نعمت شب و روز و گردش منظم منظومه‌ی شمسی و آفریده‌های رنگارنگ بر روی زمین، به قدرت، حکمت و عظمت خالق و پدیدآورنده‌ی آن‌ها اشاره می‌کند.

در آیه‌ی ۱۴ نیز به بیان نعمت تسخیر دریاها و استفاده از منافع آن و نظمی که در جریان آب حکمفرماست که سبب می‌شود کشتی‌ها در آن رفت‌وآمد کنند، می‌پردازد و در آخر می‌فرماید: شکرگزار این نعمت‌ها باشید.

در این آیات، به چهار اصل مهم از صرف نعمت در طریق هدف از آفرینش نعمت‌ها در رابطه با انسان؛ یعنی «تفکر، تذکر، تعقل و تشکر» اشاره شد و کمال انسان‌ها هم در همین امور است.

ب. نهج البلاغه

خطبه‌ی اول، فراز اول: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ»؛ سپاس خداوندى را كه سخنوران از ستودن او عاجزند و حسابگران از شمارش نعمت‌هاى او ناتوانند و تلاشگران از اداى حق او درمانده‌اند.

آری چگونه می‌توان ذاتی را مدح و ثنا و ستایش کرد که از کنه ذاتش بی‌خبر و از شناختش ناتوان بود؛ چون هر ثنا‌گو و ستایش‌کننده‌ای تا مورد ثنا و ستایش را نشناسد و احاطه‌ی علمی بدان نداشته باشد نمی‌تواند زبان به مدح و ثنایش بگشاید؛ مانند کودکی که نمی‌تواند نگین برلیان را توصیف و تعریف کند. لذا مخلوقات همچون کودکانی هستند که هر قدر علم و عقلشان کامل شود باز هم نمی‌توانند احاطه‌ی علمی به ذات نامحدود الهی پیدا کنند جز این که مانند امام علی ع، آن انسان کامل، به نارسایی علم و عقل بشر در حمد و ستایش پروردگار اقرار و اعتراف کنند.

«الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ» (خطبه‌ی ۱/دشتی)؛ خدايى كه افكار ژرف انديش، ذات او را درك نمى‌كنند و دست غواصان درياى علوم به او نخواهد رسيد. پروردگارى كه براى صفات او حد و مرزى وجود ندارد و تعريف كاملى نمى‌توان يافت و وقتى معيّن و سرآمدی مشخص نمی‌توان تعیین کرد.

جز این که زبان به عجز و ناتوانی خود گشوده، آن چنان او را توصیف کنند که خود فرموده: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْء» (شوری/۱۱)؛ چيزى مانند او نيست.

آری فقط از طریق مخلوقاتش می‌توان وجود او را که خالق است با تمام صفاتی که مخلوق اوست مثل علم، قدرت و حکمت ثابت کرد و از وجود نعمت‌ها به وجود ولی نعمت پی برد. ولی همچنان‌که کنه ذاتش ناشناخته است بسیاری از نعمت‌های او هم ناشناخته است و همان طور که نمی‌توان صفاتش را در حدی محدود کرد، نعمت‌های او را هم نمی‌توان با شماره احصا نمود و همچنان که احصا و شمارش نعمت‌های الهی ممکن نیست، شکر نعمت‌ها هم مقدور نیست؛ چون هر شکری که به توفیق او انجام می‌شود نعمتی است که باید برای آن شکر نمود. چنان که امام سجاد† در مناجات خود می‌فرماید:

«فَآلائُکَ جَمَّةٌ ضَعُفَ لِسانی عَنْ اِحْصآئِها. وَنَعْمآؤُکَ کَثیرَةٌ قَصُرَ فَهْمی عَنْ اِدْراکِها فَضْلاً عَنِ اسْتِقْصآئِها، فَکَیْفَ لی بِتَحْصیلِ الشُّکْرِ، وَشُکْری اِیّاکَ یَفْتَقِرُ اِلی شُکْر» (مناجات شاکرین، مفاتیح الجنان؛ بحارالأنوار، ج ۹۱، ص ۱۴۶)؛ عطاهای انبوهت زبانم را از شمردنش ناتوان ساخته و نعمت‌های فراوانت فهمم را از دریافتشان کوتاه نموده، تا چه رسد به بررسی کامل آن‌ها. سپاسگزاری‌ات چگونه برای من امکان‌پذیر است در حالی که سپاسم نسبت به تو، خود نیازمند سپاسی دیگر است.

لذا نمی‌توان شکر نعمت‌های الهی را به جای آورد جز با اعتراف به ناتوانی در شکرگزاری.

از این رو قرآن کریم فرموده: «قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ» (سبأ/۱۳)؛ اندكى از بندگان من شکرگزارند؛ یعنی کسانی که نعمت‌های الهی را بفهمند و به عجز خود در شکرگزاری اقرار و اعتراف کنند، کم هستند. چنان که امام سجاد† با اشاره به همین حقیقت می‌فرماید: «وَ هذا مَقامُ مَنِ اعْتَرَفَ بِسُبُوغِ النَّعْمآءِ، وَقابَلَها بِالتَّقْصیرِ» (مناجات مطیعین لله/ مفاتیح الجنان؛ بحارالأنوار، ج ۹۱، ص ۱۴۶ این عجز و ناتوانی مقام کسی است که به نعمت‌های زیاد و بی‌شمار تو معترف و در ادای شکر آن‌ها با تقصیر مواجه است.

ادامه‌ی فراز ۱ خطبه‌ی ۱۱۴

«وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمَّا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ أَحْصَاهُ كِتَابُهُ، عِلْمٌ غَيْرُ قَاصِرٍ وَ كِتَابٌ غَيْرُ مُغَادِرٍ»؛ و براى به راه آوردن نفس سركش كه در برابر اوامر الهى سستى مى‌كند و در ارتكاب زشتى‌ها كه نهى فرمود شتاب دارد، از خدا يارى مى‌خواهيم و از گناهانى كه علم خدا به آن‌ها احاطه دارد و كتابش آن‌ها را برشمرده و ثبت كرده، طلب آمرزش مى‌كنيم؛ علمی كه كمترين نارسايى نداشته و كتابى كه چيزى را وانگذاشته است.

حضرت بعد از این که در اول خطبه ملازمه‌ی حمد را با نعمت و نعمت را با شکر بیان نمودند و شکر ولی نعمت را در هر حال لازم دانستند، در مبارزه با نفس درخواست کمک و یاری نمودند؛ چون نفس اماره انسان را به کفران نعمت گرفتار می‌کند و از شکر غافل نموده و یا به کلی بازمی‌دارد؛ همان نفسی که یوسف صدیق از وساوس او به خدا پناه می‌برد.: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّي» (یوسف/۵۳)؛ نفس (سرکش) بسیار به بدی‌ها امر می‌کند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند.

یوسف که مشمول نعمت‌های بی‌شمار الهی بود از جمله نعمت هوش و استعداد و آثار نبوت که به همین جهت مورد محبت خاص پدر واقع شده بود، نعمت خلاصی از چاه، نعمت ورود به دربار پادشاه مصر، نعمت زیبایی و جاذبه‌ی مخصوص، نعمت علم تعبیر خواب، نعمت خلاصی از زندان و... و نیز نعمت‌هایی که در هر انسانی ممکن است حتی یکی از آن‌ها موجب کفران و گناه و سرکشی گردد ولی او با استعانت از خدا و گفتن معاذالله، بر نفس اماره غالب گردید.

لذا برای گریز از کفران باید مدام در مبارزه با نفس بود و در این مبارزه از خدا استعانت جست.

مولا در این جمله در حقیقت راه شکرگزاری و برحذر بودن از کفران را که علت آن نفس اماره است، بیان نموده، می‌فرمایند: نفس انسان در عبادت و اطاعت کندی و سستی می‌نماید ولی در آنچه نهی شده یعنی معاصی سرعت دارد. چرا؟ چون انسان در جهان مادی زندگی می‌کند و معاصی با غرایز و طبیعت مادی که بعد جسمانی انسان است سازگارتر است، ولی فطرت سالم و بعد معنوی و روحی انسان، انس با معنویت و عبادت و نیایش و پرستش دارد. پس اگر انسان بتواند غرایز را مهار و تعدیل کند و جنبه­ی روحی و معنوی را تقویت نماید موضوع برعکس می‌شود یعنی با عبادت و اطاعت انس می‌گیرد و از معصیت و نافرمانی خدا وحشت دارد؛ لذا باید با نفس اماره مبارزه کرد و در این راه از خدا یاری طلبید. این همان جهاد اکبر است که پیامبر اکرم ص بعد از بازگشت از یکی از جنگ‌ها به اصحاب  فرمودند:

«مَرْحَبا بقَومٍ قَضَوُا الجِهادَ الأصْغَرَ و بَقِيَ الجِهادُ الأكْبَرُ. قيلَ: يا رسولَ اللّه، و ما الجِهادُ الأكْبَرُ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْس» (بحارالأنوار، ج۱۹، ص ۱۸۳)؛ خوشامد مى‌گويم به مردمانى كه جهاد اصغر را گذراندند ولى جهاد اكبر همچنان بر عهده‌ی آنان است. عرض شد: اى رسول خدا! جهاد اكبر چيست؟ فرمود: جهاد با نفس اماره».

مولا در خطبه‌ی ۱۹۳ فراز ۱۹ طریقه‌ی مبارزه با نفس را درباره‌ی متقین این گونه توضیح می‌دهند: «إِنِ اسْتَصْعَبَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فِيمَا تَكْرَهُ لَمْ يُعْطِهَا سُؤْلَهَا فِيمَا تُحِبُّ»؛ اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش مى‌كند.

پس راه مبارزه با نفس سرکش و طغیانگر این است که انسان به آن چه چشمش می‌بیند و دلش می‌خواهد اما در طریق رضای خدا نیست جواب مثبت ندهد و با آن مخالفت کند.

مولا در خطبه‌ی ۱۷۶ فراز ۳ و۴ می‌فرمایند: «وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي كُرْهٍ وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ، فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ، فَإِنَّ هَذِهِ النَّفْسَ أَبْعَدُ شَيْءٍ مَنْزِعاً وَ إِنَّهَا لَا تَزَالُ تَنْزِعُ إِلَى مَعْصِيَةٍ فِي هَوًى»؛ آگاه باشيد چيزى از طاعت خدا نيست جز آن كه با كراهت انجام مى‌گيرد و چيزى از معصيت خدا نيست جز اين كه با ميل و رغبت عمل می‌شود. پس رحمت خداوند بر كسى كه شهوات خود را مغلوب و هواى نفس را سركوب كند. زيرا كار مشكل، بازداشتن نفس از شهوت بوده كه پيوسته خواهان نافرمانى و معصيت است و مؤمن باید همیشه نفس خود را متهم کند و سرزنش نماید و گناهکارش بداند و با خواسته‌هایش مخالفت نماید.

منابع

* قرآن کریم

* نهج البلاغه، ترجمه‌ی دشتی، خطبه ۱۱۴.

- مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1403ق.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 46


تعداد امتیازات: (13) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (429)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort