دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
یکشنبه, 18 شهریور,1403

دانشگاه معارف الهی


دانشگاه معارف الهی

استاد رثایی

(شرح زیارت آل‌یاسین)

 مقدمه

زیارت‌نامه‌های رسیده از معصومان ع گفتارهایی است از زبان مبارک ایشان با معانی و مضامین والا که به عنوان منبعی اصیل در معارف صحیح اسلامی به شمار می ‏آید.

زیارت آل‌یاسین از جمله زیارتنامه‏ های معتبری است که با بیانی بلیغ و شیوا به توصیف مقامات روحانی و فضایل امام زمان حجة بن الحسن العسکری ع می‏پردازد.

آغاز زیارت با چندین سلام است. زائر با این سلامها به عناوین و مقامات و حالات مختلف حضرت اشاره می‏کند و پس از آن، اصول اعتقادات شیعه از شهادت به توحید و نبوت و امامت امیرالمؤمنین ع و یازده فرزندش که دارای مقام عصمت بوده و حجت خدا در زمین‏ هستند، بیان می‌شود.

زائر در فراز پیش رو به دو مقام شامخ حضرت ختمی مرتبت، یعنی عبودیت و بندگی خالص و نیز رسالت حقه‌ی آن حضرت شهادت می‏دهد. وجود شریف و بی‌مانندی که برگزيده‌ی خداوند بر روي زمين، داراي مقام عصمت، جلوه‏گاه حق و معیار حقیقت است.

در شرح این فراز به شاخص‏های نظام حکومتی آن حضرت و برخی حوادث مهم دوران حیات نورانی ایشان می‏پردازیم: «وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ»

«و این‌که به یقین حضرت محمد ص، بنده‌ی (خالص) و فرستاده‌ی اوست»

محمد ص، نام بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ی بهترین خلق خداست؛ او که در هر کتاب آسمانی، نامی و صفتی ویژه دارد، در 17 ربیع‌الاول عام‌الفیل چشم به دنیا گشود در حالی‌که مهر پدری بر سر او نبود امّا از محبّت بیکران مادری مؤمن و موحد چون آمنه بنت وهبƒ، برخوردار بود و سایه‌ی مهربانی پدربزرگی مؤمن، چون عبدالمطلب و عمویی یگانه مانند ابوطالب را بر سر خود داشت. در کودکی رنج چند بار یتیمی و غربت را چشید و از آزمون‌های سخت تنهایی و امانتداری و صداقت پیروز بیرون آمد. در مکه رشد کرد و به تعالی رسید و پس از چهل سال عبودیت و بندگی در 27 رجب سال چهل عام‌الفیل به مقام والای رسالت جهانی نایل شد. سیزده سال در مکه، درد طعن و تهمت و ناسزا را با رنج غربت و تنهایی به همراه خدیجه و فاطمه س به جان خرید و ده سال پس از هجرت در مدینه، شب و روز را در تأسیس اولین حکومت اسلامی گذراند. با هشتاد جنگ کوچک و بزرگ از اسلام دفاع کرد و سنگ بنای نهضت جهانی اسلام را بنا نهاد. نهضتی که مانند شعله‌ای برافروخته شد و علی‌رغم تمام طوفان‌های فتنه و حادثه، به واسطه‌ی ولایت علی† و فرزندانش، تا قیامت جان بشریت را گرما و روشنی خواهد داد.

او که برای هدایت انسان‌ها لحظه‌ای آرام نگرفت، مظهر رحمت خدا بر عالمیان و اسوه‌ی حیات طیبه گردید. همواره تمام لطف و رحمت خاص خدا را در دین اسلام نمایان ساخت و کتاب سعادت و هدایت بشر قرآن‌کریم که «هُدىً لِلنَّاسِ» است را برای بشر قرائت کرد و در 18 ذی‌الحجه‌ی سال دهم هجرت، پس از حجة‌الوداع، قرآن ناطق، امیرمؤمنان را برای تحقق مفاهیم و معارف قرآن، به ولایت و سرپرستی مردم معرفی کرد تا بر هیچ انسانی تا روز قیامت هیچ بهانه و دستاویزی برای انحراف باقی نماند.

بنابراین شایسته است شخصیت رسول اکرم ص و ابعاد گوناگون وجود آن بزرگوار مانند: اخلاقیات و روش حکومت، مردم‌داری، عبادت، سیاست، جهاد و تعلیمات خاص را مورد توجه قرار دهیم.

حکومت مورد نظر پیامبر ص:

نظامی‌که پیامبر اکرم ص بنا نهاد، شاخص‌های گوناگونی دارد که در بین آن‌ها چند شاخص از همه مهم‌تر و برجسته‌تر است.

شاخص اول، ایمان و معنویت است. مهمترین انگیزه و موتور پیش‌برنده‌ی حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از دل و فکر مردم می‌جوشد و دست و پا و وجود آن‌ها را در جهت صحیح به حرکت درمی‌آورد.

شاخص دوم، قسط و عدل است. اساس‌کار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقی به ‌حقدار، بدون هیچ ملاحظه‌ای است.

شاخص سوم، علم و معرفت است. در نظام نبوی، پایه‌ی همه چیز، دانستن و شناختن، آگاهی و بیداری است. کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمی‌دهند و مردم را با آگاهی و معرفت و قدرت تشخیص به نیروی فعال نه منفعل بدل می‌کنند.

شاخص چهارم، صفا و اخوت است. در حکومت نبوی، درگیری‌های برخاسته از انگیزه‌های خرافی، شخصی، سودطلبی مبغوض است و با آن مبارزه می‌شود، فضا، فضای صمیمیت، اخوت، برادری و همدلی است.

شاخص پنجم، اصلاح اخلاقی و رفتاری است. حکومت نبوی انسان‌ها را تزکیه کرده و از مفاسد و رذایل اخلاقی، پیراسته و پاک می‌کند و انسان مزکّی می‌سازد: «وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ».

بنابراین تزکیه، یکی از آن پایه‌های اصلی است؛ یعنی حضرت روی یکایک افراد، کار تربیتی و انسان‌سازی می‌کرد.

شاخص ششم، اقتدار و عزت است. جامعه و نظام نبوی، توسری خور، وابسته، دنباله‌رو و دست حاجت به سوی این و آن درازکن، نیست. بلکه عزیز و مقتدر و تصمیم‌گیر است. صلاح خود را که شناخت، برای تأمین آن تلاش کرده و کار خود را پیش می‌برد.

اکنون بخشی از رویدادهای مهم دوران هجرت تا شهادت را مورد مطالعه قرار می‌دهیم:

سال اول هجرت: تعداد هفت رکعت به نمازهای شبانه‌روز افزوده شد. عقد اخوت بین مهاجرین و انصار در همین سال بود. به علی ع فرمود: «أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ».

سال دوم هجرت: تغییر قبله‌ی مسلمین از بیت‌المقدس به‌ سوی کعبه، واجب شدن روزه‌ی ماه رمضان در آخر ماه شعبان

فرمان جهاد و نبرد با مشرکین، جنگ بدر، اولین نبرد خونین و سرنوشت‌ساز اسلام ، ازدواج حضرت علی ع و حضرت زهرا س

سال سوم هجرت: ولادت امام حسن س، جنگ احد و شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر اکرم ص

سال چهارم هجرت: ولادت امام حسین س، دفع شر یهود بنی‌نضیر و بیرون راندن آن‌ها از مدینه، نزول و فرمان حرمت شراب، درگذشت فاطمه بنت اسد و... .

سال پنجم هجرت: نزول آیه‌ی حجاب، جنگ خندق و... .

سال ششم هجرت: وجوب حج بر مسلمین، حرکت پیامبر ص به سوی مکه جهت انجام عمره و جلوگیری مشرکین و جریان صلح حدیبیه، نامه‌های حضرت به خسرو پرویز پادشاه ایران، نجاشی پادشاه حبشه، هرقِل قیصر روم و دعوت آنان به اسلام.

سال هفتم هجرت: انجام عمره و نمودار شدن عزت و عظمت اسلام در مکه، فتح خیبر و رشادت علی ع، بازگشت جعفربن‌ابیطالب از حبشه و استقبال پیامبر ص و تعلیم نماز جعفر.

سال هشتم هجرت: ولادت ابراهیم فرزند پیامبر…، جنگ موته و شهادت جعفر طیار، فتح مکه، غزوه‌ی حُنین.

سال نهم هجرت: دستور جمع‌آوری زکات، نزول آیاتی از سورة برائت و تبلیغ آن توسط امیرمؤمنان علی ع به فرمان خداوند و عزل ابی‌بکر، غزوه‌ی تبوک و توطئه‌ی سوء قصد نافرجام به جان پیامبر ص در راه بازگشت از مدینه، دستور پیامبر به تخریب و سوزاندن مسجدی که منافقین ساخته بودند که پایگاهی علیه اسلام بود، جریان مباهله با نصارای نجران، وفات نجاشی پادشاه حبشه و هویدا شدن جنازة او و نماز حضرت بر او.

سال دهم هجرت: وفات ابراهیم فرزند حضرت، سفر تاریخی و بسیار مهم حجة الوداع و آموزش آداب حج توسط پیامبر ص و رویداد عظیم غدیر خم و ولایت امیرمؤمنان و بیعت گرفتن از مردم.

سال یازدهم هجرت: رحلت و شهادت پیامبر اکرم ص در سن شصت و سه سالگی که حضرت را مسموم کردند.

منابع

* قرآن کریم

1. شیخ صدوق؛ کمال الدین و تمام النعمة، تهران، دارالکتب الإسلامیة، بی‌تا.

2. صفار قمی، محمد بن حسن؛ بصائرالدرجات، قم، مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی، بی‌تا.

3. کلینی، محمد‌بن‌یعقوب‌بن‌اسحاق؛ الکافی، ج 1،تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1363.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 46


تعداد امتیازات: (12) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (295)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort