دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403
موانع تولید
عذرا مرادی سنت حسنه‌ي نامگذاری سال‌ها از سوی مقام عظمای ولایت، حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ ای که اولین بار در پیام نوروزی سال ۱۳۷۸ رخ داد، در راستای ترسیم جهت‏گیری کلی نظام و سیاست‏گذاری مسئولان و مردم و نیز توجه به یک ارزش ویژه و برون رفت از تنگناها و چالش‏های مرتبط با آن است. در اين رويكرد حضرت آیت الله خامنه‏ای به عنوان عالی‏ترین مقام نظام جمهوری اسلامی، با تدابیر حکیمانه‌ي خویش و رصد دقیق مسائل کشور و بررسی شاخص‌های اجتماعی، دینی و فرهنگی و نيز ت...    ادامه »
تولید، اخلاق و معنویت دینی (برگرفته از گفتارهای استاد طاهایی ره)
مریم پورحسینی نقش معنویت و اخلاق در تلاش اقتصادی و تولید یکی از اصل‌های پذیرفته شده و برخاسته از متون دینی است. این دیدگاه در منابع نوشتاری و گفتاری استاد طاهایی ره به وفور یافت می‌شود كه مي‌توان آن را در مجموعه‌ي نفیس و گرانسنگ «دعای مکارم الاخلاق» و نيز کتاب «رنج و گنج» جستار نمود. کنکاش پیرامون موضوع معنویت و اقتصاد در کلام استاد طاهایی ما را به دستاوردهای خوبی رسانید. از جمله این که ضرورت تلاش اقتصادی مؤمنانه در همه‌ي زمان‌ها لازم ا...    ادامه »
خطبه‌ي ۱۴۷ درباره‌‌ي پیامبراکرم ص، قرآن و اهل بیت ع
استاد نوقانی/ تنظیم: شفیقه رأفت این خطبه دارای چهار فصل است. فصل اول هدف بعثت پیامبراکرم ص را بیان می‌کند. فصل دوم اخباری از آینده‌ي امت اسلام را گوشزد نموده و فصل سوم پند و موعظه است. فصل چهارم بیان می‌کند که رستگاری و سعادت در متابعت از اهل‌بیت ع است. در گفتار پيش رو به شرح فصل اول می‌پردازیم: فصل اول: هدف بعثت نبی اکرم ص «فَبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ ...    ادامه »
با توجه به مشکلات اقتصادی، چگونه دخترم را برای زندگی آینده آماده کنم؟
(تربیت دختر امروز، سعادت مادر فردا) زهرا فلاحی یکی از جنبه‌های تربیت زنان و دختران، تربیت اقتصادی آنان است. بي‌ترديد اگر زنان و دختران از دانش اقتصاد خانواده بهره‌مند باشند، بهتر می‌توانند به ایفای نقش مهم خانه‌داری بپردازند. حضرت علی ع در روایتی می‌فرمایند: «فرزندانتان را بر آداب خود تربیت نکنید چرا که آن‌ها برای آینده و زمانی غیر از زمان شما آفریده شده‌اند» (ابن ابی الحدید، 1386، ص 267). تربیت اقتصادی به معنای کارآموزی فنون خانه&zwnj...    ادامه »
مصرف مؤمنانه
زهرا سالاری خداوند متعال در آیات مختلف قرآن کریم بر هدفمندی آفرینش، تأکید كرده است. در اين ميان انسان نيز به عنوان برترین آفریده‌ی الهی، با توجه به نعمت عقل باید زندگی هدفداری را طبق کتاب الهی و سیره‌ی معصومین ع برنامه‌ریزی کند. يكي از شئون زندگي، مسأله‌ي مصرف است كه گفتار حاضر با توجه به آیات قرآن کریم، به بررسي مصرف هدفمند  مي‌پردازد. 1. مصرف همراه با پارسایی: نخستین گام برای تکامل و تقرب به حق، ترک نافرمانی خدا و دوری جستن از گناهان است. از این رو مصر...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(شرح زیارت آل یاسین)
استاد رثایی مقدمه محتوای زیارت آل‌یاسین چنان که خواننده‌ي گرامی مي‌داند، از معارف فوق‌العاده بلندی برخوردار است. تأكيد امام عصر عج در اين زيارت بر اين است كه هر وقت خواستيد به وسيله‌ی ما به سوي خدا توجه كنيد، اين زيارت را بخوانيد.  لذا آل‌ياسين راهكار توجه و پيوند و انس با وجود ولي عصر عج است. امام در هر فرازی از این زیارت، قلب زائر را جهت می‌دهند كه به كجا نظر كند و با چه معارفی به ‌سر برد. زائر از طریق این زیارت به حقیقت معنوی امامع ...    ادامه »
ایستادگی در مشکلات در سایه‌ی تنها پناهگاه (شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه)
سمیه وحیدیان صادق زندگى آدمى ناگزير همواره در معرض حوادث ناگوار است. على ع در وصف دنيا به اين ويژگى تصريح فرموده است: «دارٌ بالبلاء محفوفَةٌ»؛ دنيا سرايى آكنده از بلا و حوادث است (نهج البلاغه، خ 226).      بيمارى، فقر، فقدان عزيزان، خسارت‏هاى مالى، محروميت‏ها و... پاره‏اى از اين سرگذشت اجتناب‏ناپذير همه‌ی انسان‏هاست. واكنش بشر در برابر اين پيشامدها از دو حال خارج نيست: گروهى در برابر مصيبت‏ها و حوادث، مقاومت و شيكبايى خود را از ...    ادامه »
وابستگی رشد شعور معنوی و وجدان اخلاقی به اراده و تلاش
اعظم رحمت آبادی واژه‌ی «معنویت» در مقابل «مادیّت» و کلمه‌‌ی «معنی» در مقابل «ماده» قرار دارد. بنابراين «عالم معنی» عبارت است از آنچه مقصد و مدلول و هدف و ماورای این جهان مادی است (فخار، 1389، ص ۲۲۴). بي‌ترديد معنویت و توجه به عالم ماورای طبیعت، تغییر نگرش به زندگی و انتخاب سبک و روش مناسب با آن را به دنبال دارد. افرادی که به خداوند اعتماد کامل دارند، ارتباط معنوی با او برقرار می‌کنند و دل‌بستگی به خدا را ...    ادامه »
موانع تولید از دیدگاه قرآن
مائده رضایی مقدمه مي‌دانيم كه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای (دام ظله) شعار اقتصادی سال جاري يعني 1400 هجري شمسي را «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» اعلام كردند که در راستاي تحقق شعار سال گذشته يعني «جهش تولید» مطرح شده است. در واقع مراد ایشان از تولید، آن چيزي است که به تأمین معیشت مردم باز‌گردد. مانند تولیدات کشاورزی، صنعتی، عمران و آبادانی. از دیدگاه ایشان تولید بدون حمایت و برچیدن موانع، امکان رونق و جهش را ندارد(farsi.khamenei.ir). در هم...    ادامه »
راه‌های برون رفت از موانع تولید در ایران
فاطمه خدابخشی تولید به معنای ساخت یک شیء فیزیکی با استفاده از کارگر، مواد اوّلیه و ابزاراست (ریموند آر مایر،1370، ص 11). تولید در آغاز در تمام جنبه‌های تولید متّکی بر کارگر دستی بود. امّا مکانیزاسیون مدرن و ماشین‌آلات پیشرفته با توسعه‌ي علوم گسترش یافت و جایگزین کارهای دست‌ساز گردید. این امر زمینه‌ي افزایش نرخ رشد تولید را فراهم کرد. این پدیده که به انقلاب صنعتی معروف شد از انگلستان آغاز گردید و به تدریج اروپا و آمریکا را فرا گرفت. (سروپ کالپاچیان، استیون آراشمید، 1385،...    ادامه »
صفحه 6 از 99ابتدا   قبلی   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort