دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

احکام ناپاکی‌ها در آینه‌ی فقه
طاهره رحیم زاده غوره و آب‌غوره‌ی جوش آمده سؤال: حکم غوره و آب‌‌غوره‌ی جوشانده شده چیست؟ جواب: غوره و آب‌غوره، حکم انگور و آب انگور را ندارد. بنابراین اگر به جوش آیند، پاک و حلال هستند (تمام مراجع عظام تقلید) (رساله‌ی مراجع، ج1، مسأله203).  استفاده از الکل در ساخت بسیاری از داروها و ادکلن‌ها سؤال: امروزه برای ساخت بسیاری از داروها به خصوص داروهای نوشیدنی و عطرها، به ویژه انواع ادکلن‌هایی که از خارج وارد می‌شوند، از الکل که در واقع مسکر ا...    ادامه »
احکام ناپاکی ها از آئینه فقه
طاهره رحیم زاده  مقدمه حضرت علی ع می‌فرمایند: هر ظرفی با آمدن مظروف تنگ می‌شود مگر جان آدمی که ظرف دانش است و با آمدن مظروف توسعه پیدا می‌کند (نهج‌البلاغه، حکمت147). به این معنا که دانش‌پژوهی که توانسته صد مسأله یاد بگیرد، توان آن را هم دارد که هزار مسأله یاد بگیرد. اگر استاد شد توان آن را دارد که ده هزار مسأله را نیز یاد بگیرد. پس انسان حدی ندارد. اگر کسی در ظرف دلش هیچ نریخت یا حرف‌های بیهوده ریخت، ‌این‌ها در حکم فاضلاب است. ولی اگر معارف و ع...    ادامه »
احکام نماز قضا
طاهره رحیم‌زاده کیفیت اذان و اقامه در نماز قضا سؤال: اذان و اقامه در نماز قضا چگونه است؟ * اگر فرد بخواهد چند نماز قضا بخواند، برای نماز اول اذان و اقامه بگوید و برای نمازهای بعدی بنا بر احتیاط واجب، اذان را ترک کند و اقامه‌ی تنها بگوید (امام خمینی ره و آیت الله مکارم شیرازی).  * اگر فرد بخواهد چند نماز قضا بخواند، برای نماز اول اذان و اقامه و برای نمازهای بعدی اقامه بگوید و اذان را برای نمازهای بعدی بنا بر احتیاط واجب رجائاً بگوید (آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1...    ادامه »
احکام نماز قضا
رحیم‌زاده دوران بین خواندن نماز قضا و نماز شب سؤال: اگر مکلف نماز قضا داشته باشد و در سحر بیدار شود، بهتر است نماز شب بخواند یا نماز قضا؟ - اختیار با خود فرد است (مقام معظم رهبری، رهیافت احکام شماره 15، نماز قضا، ص 90). نماز قضا مقدم بر نماز مستحبی است و اگر آن را به‌جا‌آورید، ان‌شاءالله خداوند مهربان ثواب نماز شب را به شما عنایت خواهد کرد (همان).  تأخیر در خواندن نمازهای قضا در حالت سلامتی سؤال: آیا انجام نماز قضا واجب فوری است؟ خیر، کسی که نماز قضا دارد، واجب ...    ادامه »
احکام نماز قضا
رحیم زاده قرآن كريم در آیه‌ي 14 سوره‌ي طه می‌فرماید: «اقم الصلوه لذكري»؛ نماز را به یاد من به پای دارید. مي‌دانيم كه نماز تنها در شریعت اسلام تشریع نشده بلکه در ادیان پیشین نیز به شکل‌های مختلفی وجود داشته است. قرآن مجید در آيات مختلفي، نماز را از وصایای پیامبراني چون حضرت موسی ع و عیسی ع و اسماعیل ع و لقمان و پیامبر اکرم ص دانسته است. در همين راستا امام صادق ع نيز آن را آخرین و مهم‌ترین سفارش‌های پیامبران بیان کرده‌ا...    ادامه »
احکام نماز مسافر (2)
تنظیم: رحیم زاده در شماره‌ی قبل احکام نماز مسافر بیان شد. در این شماره تکالیف شرعی که از مسافر ساقط‌ می‌شود را بیان می‌کنیم. 1. دو رکعت از نمازهای چهار رکعتی ساقط مي‌شود؛ یعنی باید نمازهای چهار رکعتی را مثل نماز صبح، دو رکعتی بخواند. 2. نماز نافله‌ی ظهر و عصر از انسان ساقط است (امام خمینی ره، آیت‌الله مکارم شیرازی). 3. می‌تواند نماز نافله‌ی ظهر و عصر را رجائاً بخواند (آیت‌الله سیستانی). 4. نماز نافله‌ی عشاء از مسافر ...    ادامه »
احکام نماز مسافر (1)
      تنظیم: رحیم زاده از مهم‌ترین فروع اسلام «نماز» است که عمود خیمه‌ی دین به شمار می‌رود. نماز حقیقتاً حلقه‌ی وصل بنده به پروردگار جهانیان و معراج مؤمن است. نماز، آخرین وصیت انبیاست که با قبول یا رد آن سایر اعمال نیز قبول یا مردود است. همان طور که نماز مهم‌ترین فرع دین است، احکام و خصوصیات آن نیز چنین است. یکی از موضوعات مورد نیاز امروز احکام نماز و روزه در سفر است که مسائل آن مبتلابه است. لذا در مورد چند مسئله از احکام مسافر بحث خواهیم ک...    ادامه »
احکام (مال پیدا شده)
تنظیم: رحیم زاده سؤال: اگر مالی پیدا شود و ارزش آن زیاد باشد تکلیف چیست؟ مراجع می‌فرمایند: اگر ارزش آن به اندازه‌‌ی یک درهم (5/2 گرم نقره‌[1]) یا بیش‌تر باشد و نشانه‌ای دارد که به واسطه‌ی آن صاحبش معلوم شود باید آن را تا یک سال در محل اجتماع مردم (مثلاً از طریق نوشتن و نصب) اعلام کند. تبصره: لازم نیست خودش اعلام کند بلکه می‌تواند به شخص مطمئن بدهد تا از طرف او اعلام کند (توضیح المسائل مراجع، م2566) سؤال: مالی که پیدا شده و باید تا یک سال اعلام شود چن...    ادامه »
بیت‌کوین (ارزدیجیتال)
تنظیم: زهرا تاجر  بیت‌کوین (Bitcoin) یا ارزدیجیتال یک نوآوری اینترنتی با کارکردهایی مشابه پول بی‌پشتوانه است و نوعی پول دیجیتال محسوب می‌شود که یکی از نتایج ورود اینترنت به جنبه‌ی اقتصادی زندگی انسان است؛ ایجاد پول الکترونیک و در ادامه ایجاد پول مجازی. این پول توسط یک گروه یا یک سایت مشخص منتشر نمی‌شود و به فعالیت افراد و اعضای جامعه‌ی مربوطه بستگی دارد. همچنین تضمین مبادلات و حسابداری این پول نیز بر عهده‌ی اعضای شبکه است. این پول‌ها به شكل کدهای رمز...    ادامه »
شبنم احکام
تنظیم: رحیم زاده سؤال: مقداری مال حرام، مثل اجرت ریش تراشی، با مال حلال مخلوط شده است. برای حلال شدن مال باید چه کار کند؟ این مسأله چند صورت دارد که حکم هر کدام مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ 1. ‌مقدار حرام و صاحب مال معلوم است: باید همان مقدار را به صاحبش برگرداند (تمام مراجع تقلید). 2. مقدار حرام را می داند مثلاً یک سوم اموالش از راه حرام است ولی صاحب مال حرام را حتی به صورت اجمال نمی‌شناسد: حضرت امام و آیات عظام سیستانی، صافی، نوری و زنجانی می‌فرمایند: باید آن مقدار حرام را...    ادامه »
صفحه 1 از 6ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  بعدی   انتها   
Escort