دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

کاشت ناخن
 -آيت‌الله خامنه‌اي: كاشت ناخن في نفسه اشكال ندارد و با فرض صدق زينت بايد از نامحرم پوشيده شود. در صورت كاشت ناخن، براي وضو و غسل بايد مانع برطرف گردد ولو با صرف هزينه‌ي ممكن و چنان‌چه مي‌داند امكان برطرف كردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غيرقابل تحمّل بوده و يا ضرر قابل توجِّهي دارد در وقت نماز بايد وضو به صورت جبيره‌اي انجام دهد(يعني با دست مرطوب، مانع را مسح كند) امّا در صورتي كه امكان برطرف كردن آن ولو در روزهاي بعد باشد و برطرف نكند وضو و غسل جبيره باطل خو...    ادامه »
 احكام روزه‌ي مسافر
 يكي از مسائلي كه اغلب مردم با آن مواجهند، احكام مسافر است. از آن‌جا كه در گذشته وسايل نقليه مانند امروز نبوده و مسافرت كمتر انجام مي‌شده، احكام مسافر نيز تا اين حد مورد ابتلاي مردم نبوده است، امّا امروزه تقريباً عموم مردم با اين موضوع روبرو هستند.     ادامه »
خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در آینه‌ی فقه
*طاهره رحیم‌زاده خوردن و آشامیدن در نگاه دین بهره‌گیری از نعمت الهی در مسیر بندگی خداست، از این رو در آموزه‌های دین برای این رفتار توصیه‌هایی آمده است. از جمله خوردن و آشامیدن مانند بیگانگان نهی شده است (مفاتیح‌الحیاه، ص139). امام صادق (علیه‌السّلام) می‌فرمایند: «امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) پیوسته می‌فرمود: امور این امّت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی که مانند بیگانگان غذا نخورند و لباس نپوشند، پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان می‌کند...    ادامه »
استفتائات در مورد ماهواره و چت با جنس مخالف
**  مشاهده ­ي برنامه‏ هاى تلويزيونى که از ماهواره دريافت مى‏ شوند، چه حکمى دارد؟ اگر ساکنان استان‌هاى مجاور دولت‌هاى خليج فارس برنامه‏ هاى تلويزيونى آن دولت‌ها را مشاهده کنند، حکم آن چيست؟ ج: از آنجا که برنامه‏ هايى که توسّط ماهواره‏ هاى غربى پخش مى‏ شوند و هم‌چنين برنامه ‏هاى تلويزيونى بيشتر دولت‌هاى مجاور، دربردارنده ­ي آموزش افکار گمراه‏ کننده و تحريف حقايق و لهو و فساد هستند و غالباً مشاهده ­ي آن‌ها باعث گمراهى و فساد و ارتک...    ادامه »
احکام فقهی در بانک‏داری اسلامی
ربا و بهره‏ ی بانکی در اسلام *طاهره رحیم ‏زاده شاید مهم‏ترین و شاخص‏ترین تفاوت بین اقتصاد اسلامی با سایر اقتصادها، ممنوعیت ربا از دیدگاه اسلام باشد این در حالی است که ربا و بهره در تار و پود اقتصاد متعارف حضور دارد و به اشکال مختلف اوراق قرضه، سپرده‏ها، وام‏ها و اعتبارات بانکی، کارت‏ های اعتباری و... در همه‏ی ابعاد اقتصاد سرمایه‏ داری جریان دارد. اسلام با شدّت تمام از آن نهی کرده و آن را از گناهان کبیره شمرده و مرتکب‏شونده‏ی آن را نه تنها به عقاب درد...    ادامه »
بسازم خنجری نیشش ز پولاد...
نگاه در آيات و روايات مرضیه پورباقر مهنه مقدمه:    از امام باقر (عليه‌السّلام) نقل شده‌است که جواني از انصار در مسير خود با زني روبرو شد، چهره‌ي آن زن، نظر و نگاه آن جوان را به خود جلب کرد و به او چشم دوخت. هنگامي که زن گذشت، جوان در حالي که راه خود را ادامه مي‌داد هم‌چنان با چشمان خود او را دنبال مي‌کرد در حالي كه به پشت سر خود مي‌نگريست، وارد کوچه‌ي تنگي شد؛ ناگهان صورتش به ديوار خورد و تيزي استخوان يا شیء برنده‏ای که در ديوار بود ...    ادامه »
نگاه از آیینه‏ ی فقه
امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: نگاه ناروا تیری مسموم از تیرهای شیطان است. هرکس آن را تنها به خاطر خدا ترک کند، خداوند آرامش و ایمانی به او  میدهد که طعم گوارای آن را در خود مییابد.    ادامه »
بر كرانه‌ي رحمت

امام صادق (علیه‏السّلام) می‏فرمایند: وقتی خواستی حج بروی پیش از تصمیم به حرکت قلب خود را برای خدا از هرچه که به آن تعلّق دارد خالی کن و هر کار و مانعی را از خود دور ساز.

   ادامه »
احكام روزه
خانم حليمه شفايي‌نژاد نيّت روزه 1-يعني شخصي تصميم داشته باشد براي انجام فرمان خداوند، از اذان صبح تا اذان مغرب كاري كه روزه را باطل مي‌كند انجام  ندهد و لازم نيست آن را از قلب بگذراند و يا به زبان جاري كند.[1](نظراجماع علما) 2-مكلّف مي‌تواند در هر شب از ماه رمضان براي روزه‌ي فرداي آن نيت كند و بهتر است شب اوّل ماه هم نيت همه‌ي ماه را بنمايد.[2] (قول مشهور علما) ابتدا و انتهاي وقت نيت: براي روزه‌ي ماه رمضان و روزه‌ي واجب معيّن ديگري مثل (نذر معيّن) 1-...    ادامه »
پوشش در آیینه‏ ی فقه
طاهره رحیم زاده از مسائل مهم بانوان «مسأله‏ی پوشش» است. این مسأله، چنان اهمیّتی دارد که گاه، صبغه‏ی فرهنگی و ملّی هم به خود می‏گیرد و می‏توان با عنایت به آن، نگرش فکری و اعتقادی افراد و گروه‏ها را تعیین نمود. در آیین اسلام از پوشش به حجاب تعبیر شده است. حجاب در لغت به معنای پرده، حاجب و پنهان کردن است و در اصطلاح «پنهان کردن زن، خود را از دید مرد بیگانه است». آن چه دین اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است که در متون دینی و در کلام فقیهان از آن ب...    ادامه »
صفحه 4 از 6ابتدا   قبلی   1  2  3  [4]  5  6  بعدی   انتها   
Escort