دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

مبانی اعتقادی-ارزشی رونق تولید
استاد شایسته خوی رونق تولید در دین صرفاً بحثی اقتصادی نیست بلکه برگرفته از اقتصاد مبتنی بر اصول اعتقادی و ارزشی است زیرا عقیده‌ در فرد بارور می‌شود و در رفتار او ظاهر می‌گردد. مؤلفه‌های این اندیشه‌ورزی در کلام معصومین ع با بیانات گهر بارشان تبیین شده است. اندیشه‌ای که از آغاز تا پایان با اعتقاد به خدا گره خورده باشد، هیچگاه با ناامیدی، شکست و زیان مادی از حرکت بازنمی‌ایستد و در مسیر رشد متوقف نمی‌شود. 1.  شناخت مسیر کسب حلال    بیان...    ادامه »
نقش آفرینی اقتصادی بانوان

مسأله‌ی تنوع طلبی و رفاه طلبی نه تنها برای فرد آفت است که آثار سوء آن دامن اجتماع را گرفته و منجر به سقوط جامعه می‌گردد.

   ادامه »
اخلاق اجتماعی کارگزاران 2

اگر خدا از انسان راضی باشد جایگزین همه‌چیز خواهد بود اما اگر همه‌ی مخلوقات جهان از کسی راضی باشند جای خشنودی خدا را نمی‌تواند بگیرند؛ چون همه نیازمند به او هستند و موجود نیازمند نمی‌تواند نیاز دیگری را برآورده کند.

   ادامه »
  رهنمودهای استاد طاهایی (اعلی الله مقامها)
خواهر عزیزم! جامعه‌ی ما را تشبیه می‌کنند به کشتی که جمعیت زیادی سوار هستند هر کسی در سر جای خود نشسته، یک نفر یک میخ بردارد و این کشتی را سوراخ کند، آیا ضرر به افراد می‌خورد یا نه؟! آیا همه غرق می‌شوند یا نه؟! وقتی که کشتی اجتماع ما نقص پیدا کند همه‌ی ما هلاک شده هستیم، نمی‌توانیم بگوییم من چه کنم. وقتی فقر، رشوه، دزدی، چپاولگری، گران فروشی، احتکار جامعه را می‌گیرد نگویم به من چه؛ من که فریزرم پر است. و... پس باید فکری کنیم... . (1368/02/02، 15رمضان) *********...    ادامه »
ویژگی‌های بانوان با بصیرت

آنچه بیش از همه‌ی این ویژگی‌ها از یک زن، زن فاضله می‌سازد، قدرت تشخیص است. بانو طاهایی در چه موقعیتی از فضای اجتماعی کشور در مشهد و در شرایط رژیم طاغوت و همچنین بعد از انقلاب تشخیص می‌داد که الان باید کار در خارج یا داخل کرد یا باید کار فقهی کرد یا کار عرفانی و... .

   ادامه »
چتر رحمت بر اعضای جامعه

ساختن جامعه‌ای سالم در گرو رعایت حقوق والدین، فرزندان، همسایگان، شهروندان و دیگر اقشار جامعه است که هر یک از افراد به نوعی با آن‌ها تعامل و معاشرت دارند.

   ادامه »
اخلاق اجتماعی کارگزاران
حكومت‌، امانتي‌ در دست‌ كارگزار است‌ كه‌ بايد به‌ خوبي‌ آن‌ را پاس‌ داشته ‌و ابزاري‌ براي‌ گسترش‌ عدل‌ و حق‌ قرار دهد، نه‌ آن‌ كه‌ وسيله‌اي‌ براي‌ تسلّط‌ برمردم‌ و غارت‌ اموال‌ عمومي‌ قرار گيرد    ادامه »
نگاه به آینده در مسأله‌ی غدیر و امر ولایت
در اهمیت مسأله‌ی غدیر خم، باید گفت که بعد بین المللی و بین الفریقینی اسلامی غدیر بیانگر آن است که رسول خدا(ص) می‌خواست موالات و پیوند و رابطه‌ی عمیق مسلمین با امیرالمؤمنین(ع) و با عترت خود را در این بیان استقرار ببخشد و تثبیت کند و تکیه روی امیرالمؤمنین(ع) و شخص او برای این است که یک نمونه‌ای از انسان طراز اسلام‌، از انسان مقبول و مورد پذیرش اسلام را ارائه بدهد، تا این شخصیتی که همه‌ی مسلمان‌ها او را به عنوان جانشین پیغمبر(ص) (خلیفه‌ی بلافصل یا خلیفه‌...    ادامه »
اعیاد اسلامی و فرصت کارآفرینی
نگاه اول: تلاش اقتصادی و کسب و کار حلال گزینه‌ی مهمی در پویایی اقتصاد اسلامی است و در منابع دینی تأکید شده است. امام علی(ع) می‌فرماید: «تَعَرَّضُوا لِلتِّجَارَاتِ فَإِنَّ لَكُمْ فِيهَا غِنًى عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ» (حرعاملی؛ ج‌17، ص 11)؛ به انواع داد و ستد بپردازید؛ زیرا از این راه از مال مردم بی‌نیاز می‌شوید. امام در این روایت به مطلق خرید و فروش و کسب و حرفه اشاره دارند که منظور بی‌نیازی از مردم و انجام کارهای نیک است (ر.ک: حکیمی،1383،ج3، ص204). ا...    ادامه »
دنیا؛ خانه‌ای بی مقدار
 اگر کسی دنیا و استفاده از نعمت‌های مادّی آن را هدف قرار دهد و رسیدن به آمال و آرزوهای مادّی دنیوی را سعادت و خوشبختی بداند و همّت خود را معطوف زندگی دنیا نماید نه به خواسته‌اش خواهد رسید و راضی از دنیا خواهد شد و نه هدف خلقت که سعادت ابدی است نصیبش خواهد گردید.    ادامه »
صفحه 3 از 11ابتدا   قبلی   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort