دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

به عمل کار بر آید به سخندانی نیست
  نگاهی بر سیره‌ی عملی استاد طاهایی/طاهره خالقی استاد معظمه فاطمه سیده خاموشی [طاهایی] با پایه‌گذاری یک برنامه‌ی اصلاح فرهنگی در دوره‌ی رژیم شاهنشاهی مکتب نرجس س را تأسیس نمود؛ در آن دوران رژیم پهلوی همه چیز حتّی قرآن و اهل بیت ع را به بازیچه گرفته بود و بر سر راه پویندگان اسلام راستین به ویژه جوانان خداجوی موانع عدیده ایجاد می‌نمود؛ استاد طاهایی بار سنگین امانت الهی را بر دوش کشیده، مقاوم و استوار در برابر تهدیدات دشمن به فعالیّت‌ها و مبارزه‌ه...    ادامه »
تأسّی بانوان مسلمانان به سیره‌ی حضرت زهرا س در امر به معروف و نهی از منکر
حمیده سالارزاده   دفاع از ارزش‌های اسلامی بدون نظارت و مشارکت همگانی در ارشاد و دعوت یکدیگر به حسنات و مبارزه با سیئات ممکن نیست. این وظیفه‌ی مهم طبق آیه قرآن بر دوش همه‌ی امت اسلامی از زن و مرد قرار دارد. قرآن کریم دو اصل حیاتی امر به معروف و نهی از منکر را از ویژگی‌های مهم اهل ایمان می‌داند و می‌فرماید: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» (توبه/ 71)؛ مردان و...    ادامه »
بانویی در مسیر نور
 بانو زينت السادات همايوني (علويه همايوني) از محققان قرآني است و 50 سال به طور مستمر از شاگردان برجسته بانو امين در سال 1296 در خانواده اي پر جمعيت در اصفهان ديده به جهان گشود به دليل شرايط  خاص آن دوران وي تا سن ۱۶ سالگی نزد برادرش در منزل درس خواند و بعد به محضر  بانو امين رفت در سال 1312 در خدمت ايشان قرآن و دعاي كميل خواندم و دعاي كميل را شرح و معني كردند و سپس مقدمات عربي را شروع كردم و شرح باب حادي عشر را نيز در اعتقادات خدمت ايشان خواند، البته درس هاي جنبي مانند رساله ...    ادامه »
به تماشای حریم همایونی
استاد پورحسینی چه نیکو و پسندیده است که به تماشای زیباترین جلوه‌های حیات مؤمنان نخبه و فرهیخته‌ای بنشینیم که عمرشان را در راه حرکت علمی و عملی سپری نموده‌اند؛ چه از این رهگذر آموزه‌های بسیاری که نصیب رهپویان می‌گردد فراوان خواهد بود. این نظاره‌ها می‌تواند در جهت دادن سیره‌ی علمی و عملی افراد جایگاهی ویژه داشته و حرکت آفرین و جنبش‌زا باشد. در این مقال مجال گفتگو برای بیان تمام ابعاد قریب به یک قرن تلاش بانو همایونی نیست امّا به اندازه‌ی بضاعت می...    ادامه »
روش بانو امین و استاد همایونی در برابر موج تجددخواهی
دکتر اعظم رحمت آبادی در دوران پهلوی و با روی کار آمدن رضاشاه؛ پرورنده نوسازی و تجددخواهی در ایران باز شد. این وضعیت منازعه میان نوسازی و ارزش­ های سنتی و دینی را در پی داشت و شکاف حاصل از این منازعه تا پایان عمر سلسله‌ی پهلوی ادامه داشت. تجّددگرایی و تضعیف ارزش­ های دینی بخشی از برنامه ­های نوسازی فرهنگی دولت رضاشاه محسوب می­ شد. به نظر می­رسد این اصلاحات خصوصاً بحث ناسیونالیسم نوعی مشروعیت بخشیدن به حکومت مطلقه‌ی پهلوی و نظام شاهنشاهی بود. به طوری که ایران گرایی با هدف شاه دوستی یکی...    ادامه »
زن در بستر غایت خلقت
(برگرفته از اندیشه ­های بانو همایونی)/ زهرا طهرانیان  یکی از اصول مهم اندیشه اسلامی، غایتمندی نظام آفرینش است. این اصل نه تنها در اسلام بلکه در تمام ادیان الهی مورد تأکید است. «وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبينَ»؛ ما آسمان‌ها و زمين و آنچه را كه در ميان اين دو است به بازى (و بى‏هدف) نيافريديم‏. (دخان/ 38) در واقع تمایز اصلی فرهنگ مادی با ادیان الهی در این نکته است که طرفداران فرهنگ مادیّ، هستی را بی مبدأ و منتها می‌بینند و...    ادامه »
گذری بر کتاب زن مظهر خلاقیت الله
گذری بر کتاب زن مظهر خلاقیت الله( بانو علویه همایونی) تنظیم: استاد پورحسینی عمری به بلندی یک قرن آن‌گاه که با ایمان الهی و صفای دل همراه شود می‌تواند برکات فراوانی به همراه خود آورد. بخشی از ثمرات وجودی انسان‌های الهی در آثار قلمی ایشان تجلی می‌یابد. نوشتار حاضر پیرامون کتاب زن مظهر خلاقیت الله اثر بانو علویه همایونی است که با نگاهی نو و بیانی بسیار ظریف به مبحث جایگاه زن در عالم هستی و وظایف او اشاره دارد. در این اثر فخیم و ارزشی بانو همایونی (رحمه الله علیها) با الهام...    ادامه »
نگاهی به ویژگی‌های شخصیتی استاد همایونی
حمیده سالارزاده تحصیل در حوزه در آن زمان که با ایام کشف حجاب مصادف بود و زمینه‌ی تحصیل برای دخترها فراهم نبود، حاج خانم همایونی که آن زمان نوجوانی حدوداً 16 ساله بودند خدمت بانو امین می‌روند و به دروس طلبگی و تفسیر قران علاقمند می‌شوند. بعد از تحصیل مقدمات، دروس حکمت و عرفان را خدمت ایشان و سایر آقایان ادامه می‌دهند. عشق به تحصیل علوم دینی مخصوصاً فلسفه از دغدغه‌های ایشان بود. تحصیل زنان ایشان معتقد بودند اگر جامعه زنان دنبال تحصیل، تحقیق و دانش باشند، ارزش والایی ک...    ادامه »
بصیرت عمار یاسر
نرگس السادات هاشمی  عمّار بن یاسر در حدود سال‌های ولادت پیامبر اکرم(ص) در خانواده‌ای پاک و بی‌پیرایه در شهر مکّه متولّد شد. هم‌عصری او با وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) زمینه‌ای بود برای آشنایی و دلدادگی او به ایشان. او و والدینش در همان آغازین روزهای دعوت پیامبر اکرم(ص)، به دین اسلام مشرّف شدند. مدّتی نگذشت که جناب یاسر و سمیّه با نثار خون خویش، دِین خود را به اسلام ادا نموده و نهال نوپای اسلام را آبیاری نمودند. عمّار، این شخصیّت برجسته که تحت تعالیم پیامبر اکرم(ص)&nbs...    ادامه »
مرا و تو را بندگی پیشه باد

همیشه به طلّاب سفارش می ­کردند در عین منظّم بودن، ساده باشند؛ چون یک طلبه به عنوان یک الگو در بین مردم جامعه شناخته می­ شود.

   ادامه »
صفحه 2 از 5ابتدا   قبلی   1  [2]  3  4  5  بعدی   انتها   
Escort