دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 27 مهر,1403

روشنای خورشید مادر،پناهی امن در تاریک خانه های فضای مجازی


روشنای خورشید مادر،پناهی امن در تاریک خانه های فضای مجازی

(سواد رسانه‌ای)

زهرا فلاحی

با روی آوردن خانواده‌ها به استفاده از فضای مجازی، مشکلات عدیده‌ای دامنگیر آن‌ها می‌گردد. از جمله این که دشمنان اسلام با ایجاد بحران معرفتی در ذهن جوانان و نوجوانان، جنگ نرم ایجاد کرده‌ و سبب ورود هجمه‌ی شدید شبهات دینی و اعتقادی در ذهن آنان گردیده‌اند. علاوه بر آن، با رغبت بیشتر جوانان به فضای مجازی در عصر حاضر، مشکلات روحی بسیاری از جمله افسردگی، ناراحتی، ناامیدی و عدم آرامش دامنگیر آنان شده است.

در این میان روشن است که استحکام خانواده در گرو داشتن ایمان قوی و اخلاق کامل است. به بیان بهتر فرد بی‌ایمان  بیشتر گرفتار مفاسد اخلاقی می‌گردد. با استفادۀ نادرست از فضای مجازی، دسترسی به اعمال غیراخلاقی و خلاف دین بیشتر می‌شود. بسیاری از رفتارهای غیراخلاقیِ افراد متأهل مثل ارتباط با نامحرم و... از اثرات استفاده‌ی نادرست از فضای رسانه است (پرچم، علی بالایی، 1396، فصلنامه اخلاق، ش28، ص43).

بنابراین با توجه به حجم بالای آسیب‌ها و مشکلاتی که در اثر استفاده‌ی زیاد و نابجا از فضای مجازی و رسانه گریبانگیر فرزندانمان می‌شود باید تدابیری اندیشید.

یکی از خصوصیات طبیعی بچّه، تحرّک است. فرزند من باید تحرّک داشته باشد. پیامبر اکرم… می‌فرمایند: «عَرَامَةُ الصَّبِيِ‏ فِي‏ صِغَرِه‏ زِیادَةٌ فِی عَقلِه فِی کِبَرِه»؛ (پاینده، 1382، ص564) بازیگوشی و پرتحرکی و شیطنت کودک در دوران کودکی، نشانگر فزونی عقل و مایه‌ی زیادی خِرَد او در بزرگسالی است. در این حدیث، بازیگوشی کودک ستایش شده است. در این رهنمود نبوی «عرامه» برای کودکان، ارزش و قوت شمرده شده و نشان‌دهنده‌ی زیادی خرد در بزرگسالی است.

این در حالی است که رسانه و فضای مجازی تحرّک را از بچه‌ها می‌گیرد. بچّه‌ای که تحرّک دارد فعّالیت سیستم دفاعی بدن و برخی از اعضا و جوارح بدن او بهتر می‌شود. بچه‌هایی که زیاد تلویزیون می‌بینند بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی، قندی، عروقی و حتی آسم قرار می‌گیرند؛ پس رسانه به جسم نیز آسیب می‌رساند.

اگر مادر خانواده اطلاعاتی راجع به استفاده‌ی درست از فضای مجازی نداشته باشد، در دنیای رسانه‌ای غرق می‌شود. در صورتی که ما با استفاده‌ی صحیح از فضای مجازی می‌توانیم به اطلاعات مفید، سازنده‌ و مورد نیازمان دست پیدا کنیم.

استفاده‌ی بیش از حد پدر و مادر از شبکه‌های اجتماعی در حقیقت این پیام را به فرزندان می‌دهد که شما آزاد هستید بدون مدیریت و برنامه‌ریزی و به میزان دلخواه از این فضا استفاده کنید.

امام خمینی‌(ره) درباره‌ی تربیت کودکان می‌فرمود: «با بچه روراست باشید تا آن‌ها هم روراست باشند. الگوی بچه، پدر و مادر هستند. اگر با بچه‌ها درست رفتار کنید، بچه‌ها درست بار می‌آیند. هر حرفی را به بچه زدید، به آن عمل کنید» (امام خمینی، 1387، ص31).

بنابراین ابتدا باید زمان‌ استفاده از رسانه‌ها را مدیریت کنیم و دوم این که ارتباطمان را با فرزندانمان بیشتر کنیم. برای آن‌ها وقت بگذاریم و شخصیت قائل شویم. از هر فرصتی برای گفتگو با یکدیگر استفاده کنیم. مثلاً می‌توانیم در حال پیاده‌روی، در حال خرید رفتن، در ماشین، در حال رفتن به مهمانی و... به فرزندانمان اجازه‌ی گفتگو و صحبت کردن بدهیم تا او مفید بودن خود را حس کند و بتواند در گفتگو با ما راحت باشد.

گاهی با او وقت بگذاریم و در کنار یک بازی کامپیوتری، او را همراهی کنیم، هر چند آن بازی مورد علاقه‌ی ما نباشد. این همراهی کردن باعث می‌شود فاصله‌ی منِ مادر و فرزندم کمتر شود و او به من نزدیک‌تر شود.

پيامبر خدا ص در این باره می‌فرمایند: «إِذا نَظَرَ الْوالِدُ إِلى وَلَدِهِ فَسَرَّهُ كانَ لِلْوالِدِ عِتْقُ نَسَمَةٍ»؛ (نوری، 1405، ج15، ص169) هر گاه پدر به فرزند خود نگاه كند و او را خوشحال سازد، (پاداشِ) آزاد كردن بَرده‌اى براى پدر است.

علاوه بر آنچه گفته شد تنهایی کمتر بچه‌ها، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روانی و عاطفی و گفتگو و وقت‌گذرانی با آنان می‌تواند منجر به درک متقابل شود.

اگر فرزندان ما ارتباطشان را با ما قطع کنند، با شخص دیگری رابطه برقرار می‌کنند و سریعاً جایگزین پیدا می‌کنند. بنابراین بزرگ‌ترین نقطه ضعف ما خانواده‌ها، عدم گفتگو با فرزندانمان است و بزرگ‌ترین کاری که ما والدین می‌توانیم برای بچه‌هایمان انجام دهیم بهروز کردن و افزایش سطح و خواست فرهنگی فرزندانمان است. سعی نکنید با شرکت در کلاس‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف، مدل و شخصیت فرزندانتان را تغییر دهید؛ چون این کلاس‌ها، والدینی را پرورش می‌دهد که به دنبال جستجو و کنکاش در امور رسانه‌ای فرزندانشان هستند و این شیوه‌ی کنترل، قشنگ نیست و نه تنها نمی‌تواند کمکی بکند، بلکه فاصله‌ی ما با فرزندانمان را بیشتر از قبل می‌کند. مثلاً اگر فرزندمان با کسی در ارتباط است که به صلاحش نیست و مورد پسند هم نیست و با ارزش‌های خانوادگی و اعتقادی ما مغایرت دارد سریع موضع‌گیری نکنیم، او را طرد نکنیم بلکه همان لحظه با صبوری، برایش توضیح‌ دهیم که این مسأله می‌تواند چه عواقبی در پی داشته باشد.

با توجه به این که امروزه نقش رسانه و فضای مجازی در بین اعضای خانواده پررنگ است یک مادر اگر بخواهد از رسانه‌ها استفادۀ مفید و هوشمندانه داشته باشد باید سطح سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرد. اگر امروز نتوانیم فضای مجازی را تحت مدیریت خود قرار دهیم، قطعاً فرزندان ما دچار آسیب‌هایی در آینده خواهند شد.

 منابع

1. پاینده، ابوالقاسم؛ نهج‌الفصاحه(مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص)، تهران، دنیای دانش، چاپ چهارم، 1382.

2. پرچم، اعظم، علی بالایی، آسیه؛ راهکارهای اخلاقی- قرآنی در ارتقای سواد استفاده از فضای مجازی در خانواده، ش28، 1396.

3. رجایی، غلامعلی؛ برداشت‌هایی از سیره امام خمینی ره، ج 1، تهران، مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی، 1387.

4. نوری، حسین بن محمدتقی؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسه آل البیت ع، 1408ق.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 45


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (380)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort