دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403
پوشش در آیینه‏ ی فقه
طاهره رحیم زاده از مسائل مهم بانوان «مسأله‏ی پوشش» است. این مسأله، چنان اهمیّتی دارد که گاه، صبغه‏ی فرهنگی و ملّی هم به خود می‏گیرد و می‏توان با عنایت به آن، نگرش فکری و اعتقادی افراد و گروه‏ها را تعیین نمود. در آیین اسلام از پوشش به حجاب تعبیر شده است. حجاب در لغت به معنای پرده، حاجب و پنهان کردن است و در اصطلاح «پنهان کردن زن، خود را از دید مرد بیگانه است». آن چه دین اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است که در متون دینی و در کلام فقیهان از آن ب...    ادامه »
دانشگاه معارف الهي (قسمت دوم)
شرح زيارت آل ياسين /  * استاد رثايي مقدمه: در شماره‏ی قبل، سخن کوتاهی در باره‏ی زیارت و آثار آن بیان شد و گفتیم آل یاسین، تنها زیارتی است که امام معصوم نحوه‏ی زیارت را خود، برای خود انشاء نموده است. این زیارت، دانشگاهی از معارف حقّه است که انسان را به کمال و حقیقت عبودیت می‏رساند و با مداومت و تکرار آن روح بندگی و تسلیم در او ایجاد می‏شود.                بهترین سرآغاز بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏؛ خداوند، خود کتاب شر...    ادامه »
پس به زهرا(عليها‌السّلام) اقتدا كنيم.

همان‌گونه که عظمت شب قدر برای انسان‌ها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه(عليهاالسّلام)نیز برای مردم ناشناخته مانده است. امام صادق(علیه‌السّلام) می‌فرماید: «لَیْلَه فاطِمَة وَ الْقَدْر الله فَمَنْ عَرَفَ حَقَ مَعْرِفَتها فَقَدْ اَدْرَکَ لَیْلَه الْقَدْرِ...»؛ لیله، فاطمه است و قدر الله. از این رو، هر  آن که به شناخت حقیقی فاطمه(عليهاالسّلام) توفیق یابد، بی‌گمان، شب قدر را درک کرده است.

   ادامه »
تشنگان مستوری

حضرت ابراهيم(عليه‌السّلام) در اين آيه‌ی مبارك براى سه دسته طلب مغفرت كرده است:1- براى وجود مبارك خودش (رَبَّنَا اغْفِرْ لِي)؛2- براى والدين خويش(وَ لِوالِدَيَّ)؛

3- و براي  مؤمنين مي‌باشند(وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ).

   ادامه »
تجلّي قرآن در دعاي جوش كبير
چون از سویي خدا و کمالاتش بی‌نهایت است و از سوی دیگر عقل و کلمات انسان محدود، بهترین راه آن است که خدا را به نامهایی بخوانیم که از خود او و قرآن گرفتهایم و گرنه انسان ممکن است به انحراف افتد و اسم‏‏های نامناسب برای خدا بتراشد.    ادامه »
گفت و گو با استاد مرحوم فاطمه اعتمادی
نه آموزش و پرورش را می خواهم و نه استخدام رسمی آن را تنظیم: فاطمه اکبری آن‌چه مي‌خوانيد مصاحبه‌ايست با استاد مرحوم فاطمه اعتمادي كه در مرداد ماه سال 83 توسط خانم عاليه طباطبايي انجام شده‌است. خانم اعتمادي ـ رحمت خدا بر روان پاكش بادـ از جمله‌ي زنانِ دانشمند و متعهّدي بود كه پيش و پس از انقلاب  به همراهي استاد طاهايي ـ رحمت‌الله عليه ـ سهم بزرگي در انقلاب زنان در خراسان و ايران ايفا كرد، اين مصاحبه به مناسبت سال‌روز درگذشت اين بانوي دانشمند و انقلابي ...    ادامه »
اسماء بنت عميس
اسماء بنت عميس *محدثه هاشمیان فر اسماء بنت عمیس یکی از بانوان نمونه‌ي تاریخ صدر اسلام بود که در عصر جاهلیت به دنیا آمد. آن زمان که اعراب، دختران خود را زنده به گور می‏کردند، به لطف الهی اسماء در خانواده‏ای مؤمن به دنیا آمد و از مرگ نجات یافت. پدر وی عمیس و مادرش هند افرادی خداشناس بودند که فرزندان دختر زیادی داشتند و آن‌چنان در تربیت آن‏ها کوشیدند که دخترانشان از نظر ایمان و عفّت در شهر مکّه صاحب شهرت شدند. [1] مقام و منزلت چند تن از این خواهران به قدری بود که رسول خدا ...    ادامه »
از دعاي پدر
مجموع کلمات مکتوب علّامه را افزون بر 70 میلیون كلمه گفته‌اند(رفیعی، 48). که اگر هر صفحه کتاب را شامل 250 کلمه بدانیم و علّامه مجلسی این مطالب را نوشته باشد با یک محاسبه مشخّص می‏گردد که علّامه در تمام این 50 سال بدون وقفه، روزانه یک کتاب 153 صفحه‏ای می‏نوشته است.    ادامه »
ايران هسته‌اي در پنج دوره
*زهرا شاه محمدي دکتر بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جشن هسته‏ای دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد که با حضور خانواده‏ی شهدای هسته‏ای دکتر علی محمدی، مصطفی احمدی روشن و ... برگزار شد با اشاره به تاریخ نیم قرن فعّالیت‏های هسته‏ای ایران، اظهار داشتند: بحث هسته‏ای و فنّاوری هسته‏ای ایران، نقطه‌ي اوج و اقتدار نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران است. ایشان در ادامه، اسیر هسته‏ای ایران را در پنج مرحله عنوان نمودند: مرحله‌ي اوّل:...    ادامه »
 کارآفرینی نبيّ اكرم در پرتو قرآن كريم (قسمت دوم)
كارآفريني در بخش اقتصاد / مائده رضايي    شاید بتوان گفت بیشترین کارآفرینی حضرت رسول(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) به معنای اقتصادی آن، در حوزه‌ي اقتصاد انجام گرفته است. تولید کار اقتصادی در سیره‌ي نبوی از چند راه انجام می‌گرفت:  الف- تأمین سرمایه ب- ایجاد بازار ج – خدمات اجتماعی د-آموزش حرفه الف-تأمین سرمایه پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) از طرق گوناگونی برای بی‌کاران سرمایه‌ي کار فراهم می&zwnj...    ادامه »
صفحه 66 از 101ابتدا   قبلی   61  62  63  64  65  [66]  67  68  69  70  بعدی   انتها   
Escort