دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403
در جستجوی اسوه های مادری
خانواده مهمترین رکن جامعه و اصلی‌ترین نهاد اجتماعی و تربیتی است که سلامت، نشاط، پویایی و سعادت جامعه انسانی به دست اوست. به تناسب موفقیت این نهاد است که جامعه در حوزه‏های علمی و فرهنگی، اقتصادی و... رشد یافته و به تعالی می‌رسد. نظام سلطه با اصالت دادن به فردگرایی و انسان‌محوری به جای خدامحوری و نیز جدا کردن اخلاق و دین از حوزه‌ی اجتماعی، خانواده‌ی غربی را به افول کشانده و سعی در نابودی نهاد خانواده در کشورهای اسلامی دارد. آنان به خوبی دریافته‌اند که برای از بین...    ادامه »
چهار ضلعی عطوفت
(نیم‌نگاهی به مقام مادر درکلام و سیره‌ی استاد طاهایی(رحمة‌الله علیها)) گروه تنظیم آثار استاد طاهایی قرآن کریم و احادیث اهل بیت معصومین ع همیشه مبنا و محور کلام بزرگان بوده و هست. در واقع میزان اهمیت هر مبحثی در سرفصل سخنرانی‌ها و توصیه‌ها و نیز سبک زندگی، به بیان قرآن و کلام حضرات معصومین ع بستگی دارد. بانو طاهایی(رحمة‌الله علیها) بر محوریت قرآن و سنت اهل بیت ع تبلیغ می‌کردند و همواره تلاش داشتندکه مدل قرآنی را در رفتار و اخلاق خود الگو قرار ...    ادامه »
خطبه‌ی ۱۱۴ مولا علی ع (ارزش ستايش و شهادت به يگانگى خدا)
استاد نوقانی/ تنظیم: شفیقه رأفت فراز اول: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ، نَحْمَدُهُ عَلَى آلَائِهِ كَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلَائِهِ، وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هَذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إِلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمَّا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ أَحْصَاهُ كِتَابُهُ، عِلْمٌ غَيْرُ قَاصِرٍ وَ كِتَابٌ غَيْرُ مُغَادِر» ستايش خداوندى را سزاست كه حمد و ستايش را به نعمت‌ها و نعمت‌ها را ...    ادامه »
تأثیر مادر در تربیت فرزند از منظر اسلام
 افسانه نظام السلامی/ استاد تیموری  مقدمه امروزه تربیت یکی از دشوارترین موضوعات و دغدغه‌ها در جامعه‌ی کنونی است. بسیاری از مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، ناشی از تربیت ناصحیح فرزندان است. تحولات اجتماعی نظیر تغییرات سریع فناوری و جامعه‌شناختی به پیچیدگی این موضوع می‌افزاید. انسان تنها در پرتو تربیت صحیح است که می‌تواند به عنوان موجودی هدفمند و اندیشه‌ورز به اهداف و آرمان‌های خود دست پیدا کرده و قله‌ی بلند سعادت را فتح ‌نماید. ناگفته پی...    ادامه »
مادر اثرگذار
صدیقه اشتری-افشین ذوالفقاری تربیت فرزند مهمترین نقش والدین است که در آیات و روایات اسلامی نیز همواره مورد تأکید بوده است. در بیشتر نظریه‌های رشد، شخصیت مادر به مثابه‌ی فردی تأثیرگذار بر تربیت و رشد شخصیت کودک معرفی شده است. در این فرایند، تربیت دینی اهمیت بسیاری دارد و در این میان مادر از جایگاه والایی برخوردار است. در واقع مادر نقش اساسی در تکامل شخصیت کودک داشته که مانند فرشته‌ای مهربان تمام محبت خود را بدون هیچ چشم‌داشتی نثار کودک می‌کند. علاوه بر این نقش الگویی مادر...    ادامه »
فَاستَقِم کَما اُمِرت
  استاد شایسته خو- دکتر سیدی نوقابی مرحومه حاجیه خانم خدیجه میردامادی که در این مقاله به بررسی سبک زندگی و شخصیتی ایشان، با تکیه بر مصاحبه‌ها و اطلاعات اندکی که در برخی کتب و مقالات به ایشان پرداخته شده است؛ روزگاری تنها با تکیه بر اعتقادات ژرف اسلامی خود با همسر، فرزندان همسر و فرزندان مشترک با همسرشان در خانه‌ای کوچک و امکاناتی بسیار اندک در زمانه‌ی خود به تربیت فرزندان و نقش مادری پرداخت که پرنورترین ماحصل این سبک زندگی مشترک و صبر بر مصایب، حضرت آیت‌الله سید علی خا...    ادامه »
نقش مادرانه‌ی بانو میردامادی در پرورش شخصیت رهبر انقلاب اسلامی(حفظه الله)
 فاطمه خدابخشی زنان نقش مهمی در تکوین تفکر یک ملت دارند. این زنان هستند که با پرورش شخصیت افراد جامعه، ایدئولوژی یک ملت را می‌سازند. اما امروزه این نقش مهم و سرنوشت‌ساز در جامعه‌ی ایرانی مورد غفلت واقع شده تا آنجا که هنوز شخصیت والای زن در جامعه‌ی ایرانی به خوبی ترسیم نشده است (زن در توسعه و سیاست (سایت)، 1394). غافل از اینکه این امر آثار زیانباری برای جامعه به همراه دارد. این پژوهش با هدف آشکار ساختن نقش زنان در جامعه به تحلیل شخصیت یک زن شاخص می‌پردازد؛ زنی که ...    ادامه »
نشان زهد مادر بر پیشانی پسر
اعظم خطیبی  مقدمه در فرهنگ اسلام از زهد به عنوان یک اصل اخلاقی- تربیتی یاد می‌شود. اما متأسفانه از گذشته‌های نه چندان دور، نفوذ برخی افکار دنیاگریز، باعث شده تصور نادرستی از زهد در افکار عمومی ایجاد شود تا آنجا که زاهد، به فرد گوشه‌گیر و تارک دنیا اطلاق می‌شده است. در این پژوهش پس از بررسی زهد و برخی مصادیق تربیتی آن دریافتیم زهدی که مادر در اثر خودسازی به دست آورده، می‌تواند در پیشگیری از بسیاری از مشکلات جامعه نقش داشته باشد. مفهوم‌شناسی زهد "زهد" در لغت...    ادامه »
آموزه‌های تربیتی بانو خدیجه میردامادی
زهرا بیلندی فرزندان بزرگ و نامی همواره در دامان مادرانی فرهیخته پرورش یافته‌اند؛ مادرانی که عموماً کمتر از آن‌ها سخن به میان می‌آید؛ مادرانی که بی هیچ چشم‌داشتی، تنها به فکر رشد و پرورش کودکان خود بوده‌اند. این ماجرا بارها و بارها در طول تاریخ تکرار شده و خواهد شد. پیامبر اکرمص در تبیین جایگاه مادر می‌فرماید: «الجَنّة تَحتَ اَقدَامِ الاُمَّهَات»؛ بهشت زیر پای مادران است (پاینده، بی‌تا، ص434). شکی نیست که سهم بیشتر در سعادتمندی فرزندان و در نتیجه ...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی
استاد رثایی (شرح زیارت آل‌یاسین)  مقدمه زیارت‌نامه‌های رسیده از معصومان ع گفتارهایی است از زبان مبارک ایشان با معانی و مضامین والا که به عنوان منبعی اصیل در معارف صحیح اسلامی به شمار می ‏آید. زیارت آل‌یاسین از جمله زیارتنامه‏ های معتبری است که با بیانی بلیغ و شیوا به توصیف مقامات روحانی و فضایل امام زمان حجة بن الحسن العسکری ع می‏پردازد. آغاز زیارت با چندین سلام است. زائر با این سلام‌ها به عناوین و مقامات و حالات مختلف حضرت اشاره می‏ک...    ادامه »
صفحه 1 از 101ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort