دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

مادرانه‌های استاد
گروه تنظیم آثار استاد طاهایی مقدمه در آموزه‌های دینی مادر جایگاهی بسیار والا و ارزشمند دارد. عبارت‌های قرآنی در این زمینه زیباترین مفاهیم را در قوه‌ی ادراک آدمی رقم می‌زند؛ آنجا که شخص در قنوت خود فرازی از دعای ابوحمزه را که برگرفته از جملات قرآن کریم است، می‌خواند و لب به دعا می‌گشاید و می‌گوید: «رَبِّ ارحَمهُما کَما رَبیانی صَغیراً»؛ یکی از زیباترین تصویرهای محبت به والدین خلق می‌شود. در خصوص مادر فضا عاطفی‌تر است؛ زیرا نام او اکسیر ز...    ادامه »
سیرابم کن علی جان (ع)!
(حکمت ۱۰۸ نهج البلاغه) استاد نوقانی/ تنظیم: شفیقه رأفت مولا† می‌فرمایند: «لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ [هُوَ] ذَلِكَ الْقَلْبُ، وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا؛ فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ، وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ، وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ، وَ إِنْ أَسْعَدَهُ [الرِّض]...    ادامه »
اصول و روش‌های تربیتی در آیات 1-9 سوره‌ی ممتحنه (2)
 استاد شایسته‌خوی   سوره‌ی ممتحنه ‏از سوره‌های مدنی بوده و به معانی امتحان و مودت می‌باشد (رک. طبرسى، بی‌تا، ج‏24، ص 352). تفسیر تربیتی آیات اول تا نهم این سوره خاطرنشان می‌سازد که در این آیات به طور کلی به یادآورى رستاخيز، مقررات سياست خارجی، مقررات جنگ و صلح، مقررات هجرت و بيعت، پيرامون زنان مهاجر و آزمايش امتحان آن‌ها و احكام ديگرى... پرداخته شده است (رک. رضایی اصفهانی، 1388، ج 20، ص 311). آنچه در این پژوهش به آن پرداخته می‌شود اصو...    ادامه »
زیرساخت‌های معنوی تولید دانش‌بنیان بر اساس سلسله درس‌های استاد طاهایی
گروه تنظیم آثار استاد طاهایی  مقدمه آنچه با واژه‌ی دانش به اذهان عمومی متبادر می‌شود، «علوم تجربی» است. از این رو تولید دانش‌بنیان به اکتشافات و نوآوری‌های صنعت و تکنولوژی محدود می‌گردد. حال آن که با توجه به گستردگی کاربست واژه‌ی علم و جایگاه والای دانش‌اندوزی، چنین نگاهی ناصواب است. در واقع بخشی از سازوکارهای تولید دانش‌‌بنیان در حیطه‌ی دانش‌های تجربی بوده که زیربنای آن علوم الهی است. زیرا بشر فارغ از رهنمودهای دینی نمی&z...    ادامه »
خطبه‌ی ۱۴۷، فصل سوم، مولا علی علیه السلام
استاد نوقانی/ تنظیم: شفیقه رأفت   به مناسبت مطالعه‌ی فصل سوم خطبه‌ی 147 بهتر است نگاهی به تاریخ صدر اسلام داشته باشیم. آنچه حضرت پیش از این درباره‌اش خبر دادند همچنان که گفته شد زمینه‌اش از زمان رحلت پیامبر اکرم ص به وجود آمد؛ یعنی چون خلافت و جانشینی پیامبر اکرم ص از مسیر حقیقی و تعیین‌شده‌ی آن منحرف شد زمینه تحریف قرآن و انحراف امت هم به وجود آمد و سبب شد که خلافت در موضع صحیح آن قرار نگیرد. این اتفاق به ‌وسیله‌ی کسانی روی داد که به &zwn...    ادامه »
اصول و روش‌های تربیتی در آیات 1-9 سوره‌ی ممتحنه (بخش اول)
استاد شایسته‌خوی سوره‌ی ممتحنه ‏از سوره‌های مدنی بوده و به معانی امتحان و مودت می‌باشد (رک. طبرسى، بی‌تا، ج‏24، ص 352). گفتار پیش رو که به تفسیر تربیتی آیات اول تا نهم این سوره پرداخته خاطرنشان می‌سازد که در این آیات به طور کلی به یادآورى رستاخيز، مقررات سياست خارجی، مقررات جنگ و صلح، مقررات هجرت و بيعت، پيرامون زنان مهاجر و آزمايش امتحان آن‌ها و احكام ديگرى... پرداخته شده است (رک. رضایی اصفهانی، 1388، ج 20، ص 311). در شأن نزول آیه‌ی ابتدایی این...    ادامه »
آیین جهاد از منظر استاد طاهایی
گروه تنظیم آثار استاد طاهایی استاد طاهایی در سال‌های دفاع مقدس به استناد آیات و روایات مباحث گسترده‌ای پیرامون «جهاد» مطرح نموده‌اند. در این سلسله درس‌ها ضمن بیان انواع جهاد و تبیین ابعاد معرفتی آن به بیان مصادیق جهاد تدافعی نظیر دفاع شخصی و ضرورت آن، دفاع از حق در برابر باطل، جایگاه دفاع از حقوق ستمدیدگان مؤمن پرداخته‌اند. در لابلای این مباحث با توجه به دغدغه‌مندی استاد برای جهش معنوی و تنویر قلوب به اقتضای شرایط جنگ مباحث، اخلاقی، تربیتی فراوانی نیز ب...    ادامه »
خطبه‌ي ۱۴۷؛ فصل دوم
استاد نوقانی/ تنظیم: شفیقه رأفت خبر از آینده تأسّف بار اسلام و مسلمین «وَ إِنَّهُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِي زَمَانٌ لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ وَ لَا أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ لَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ، وَ لَا فِي الْبِلَادِ شَيْءٌ أَنْكَرَ مِنَ الْمَعْرُوفِ وَ لَا أَعْرَفَ م...    ادامه »
تولید، اخلاق و معنویت دینی (برگرفته از گفتارهای استاد طاهایی ره)
مریم پورحسینی نقش معنویت و اخلاق در تلاش اقتصادی و تولید یکی از اصل‌های پذیرفته شده و برخاسته از متون دینی است. این دیدگاه در منابع نوشتاری و گفتاری استاد طاهایی ره به وفور یافت می‌شود كه مي‌توان آن را در مجموعه‌ي نفیس و گرانسنگ «دعای مکارم الاخلاق» و نيز کتاب «رنج و گنج» جستار نمود. کنکاش پیرامون موضوع معنویت و اقتصاد در کلام استاد طاهایی ما را به دستاوردهای خوبی رسانید. از جمله این که ضرورت تلاش اقتصادی مؤمنانه در همه‌ي زمان‌ها لازم ا...    ادامه »
خطبه‌ي ۱۴۷ درباره‌‌ي پیامبراکرم ص، قرآن و اهل بیت ع
استاد نوقانی/ تنظیم: شفیقه رأفت این خطبه دارای چهار فصل است. فصل اول هدف بعثت پیامبراکرم ص را بیان می‌کند. فصل دوم اخباری از آینده‌ي امت اسلام را گوشزد نموده و فصل سوم پند و موعظه است. فصل چهارم بیان می‌کند که رستگاری و سعادت در متابعت از اهل‌بیت ع است. در گفتار پيش رو به شرح فصل اول می‌پردازیم: فصل اول: هدف بعثت نبی اکرم ص «فَبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ ...    ادامه »
صفحه 1 از 11ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort