دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

حُسن خداداده را حاجت مشّاطه نیست
پاسخ به پرسش هایی در باره ی زیباسازی / رحیم زاده           مقدمه                    فراگیری تکالیف شرعی و احکام اسلامی در زوایای مختلف زندگی ـ به ویژه اموری که همه روزه با آن سروکار داریم ـ یک ضرورت و وظیفه  ی دینی برای عمل است، عملی که ضامن سعادت، جلب رحمت الهی و کامیابی دنیوی و اخروی انسان است. با توجّه به رواج شیوه‌های آرایش و زیبایی و جرّاحی هایی از قبیل جراحی ...    ادامه »
حقّ حضانت در اسلام
«ستایش» می‌تواند به جای کوچ از محلّی به محلّ دیگر با حفظ حقّ حضانت خود، نفقه‌ی کودکانش را طبق مادّه‌ی 1199 قانون مدنی از ولیّ ایشان یعنی «حشمت فردوس» مطالبه نماید؛ زیرا نفقه‌ی اولاد بر عهده‌ی پدر و پس از فوت وی یا عدم قدرت او به انفاق، به عهدهی اجداد پدری است.    ادامه »
راز روزه داری
 فلسفه‌ی روزه و بیان احکام آن/ استاد موسوی 1ـ روزه داری چه فایده و حکمتی دارد؟ روزه دارای حکمت‌ها و فوایدی است که به چند مورد از آن‌ها اشاره می شود. الف: روزه روح انسان را لطیف، اراده‌ی او را قوی و غریزه‌هایش را تعدیل می‌کند و به آدمی در مسیر تقوا و پرهیزکاری کمک می‌کند. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ». (بقره/183) ب: روزه آرام بخش دل‌هاست....    ادامه »
محرم و بایسته ها
نظری بر احکام محرم/ استاد عفت ترک در آستانه‌ی ماه محرّم و شروع عزاداری ها و لزوم بزرگ داشت شهدای کربلا و حماسه‌ی حسینی و تعظیم شعائر الهی سؤالاتی در این ایّام مطرح می‌شود. بعضی از این سؤالات جنبه‌ی عمومی داشته و برخی دیگر به طور خاصی مربوط به بانوان می‌باشد. ضرورت ایجاب می‌کند که به بعضی از سؤالات پاسخ داده شود؛ از این رو لازم است نظر بعضی از مراجع تقلید را در موضوعات مختلف از قبیل حکم پوشیدن لباس مشکی، نماز با لباس مشکی در ایّام عزاداری، نذر، گریه بر امام حسین (عل...    ادامه »
فرصتی برای تقرب

با اعتکاف ترک خانه یا حتی دیار می‌کنی، از بند خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها می‌رهی، امور زندگی روزمره را رها می‌کنی و در مدت این حداقل سه روز، فقط تو هستی و خالق تو.

   ادامه »
پیوند اعضا
مقدمه              موضوع کرامت انسانی و شخصیّت والای او در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این راستا لزوم تبلور عینی این هویت و کرامت در حوزه‌ی عمل و در متن ارزش‌گذاری‌ها تکلیف و رسالتی بس گران به شمار می‌آید که اسلام، وظیفه‌ی تبیین آن را به دوش بزرگان دین گذاشته است. در این راستا گفتنی است که از آن جا که سلامت روح پیوندی عمیق با سلامت جسم دارد، یکی از ارکان اقتدار و موفّقیّت هر نظام انسانی ارائه‌ی خدمات آموزشی، رفاهی، به...    ادامه »
به من بگو تقلید چرا؟

ممکن است «حوادث واقعه» فراتر از مسائل جزیی باشد و شامل رویدادهای سیاسی و فتنه‌های اجتماعی هم باشد، زیرا معمولاً مردم عادی در فتنه‌ها متحیر و سرگردان می‌شوند و باید به عالم مراجعه کنند.

   ادامه »
رنگ خدا بر صحیفه ی هستی
فقه شيعه حد بلوغ دختران را تمام شدن نه سال قمري كه 97 روز و 22 ساعت و 48 دقيقه از نه سال شمسي كمتر است، مي داند.    ادامه »
احکام روزه
  نویسنده: خانم ترک/ تنظیم: مریم صدیقی             گرفتن روزه ی قضا و نذر با تیمم در ضیق وقت سؤال: اگر شخصی در ضیق وقت تیمم بدل از غسل نماید، آیا می تواند روزه ی قضا (موسع یا غیر موسع)، روزه ی نذر غیر معین یا روزه ی مستحب بگیرد؟ آیت الله خامنه ای، بهجت، سیستانی: بله می تواند. فاضل، مکارم: مانعی ندارد ولی در قضای موسع احتیاط کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا) آیت الله شبیری زنجانی: می تواند روزه ی قضایی را که وقت آن تنگ ب...    ادامه »
نقش مدیریت زمان در ماه مبارک رمضان
مریم احیایی  «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ»1 یکی از موضوعاتی که دغدغه همیشگی بشر است مبحث زمان و گذر آن می باشد اگر بخواهیم به سابقه بحث مدیریت زمان در اسلام بپردازیم خیلی زود به یاد حدیث امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می افتیم که می فرماید: «مؤمن باید شبانه روز خود را به سه قسمت تقسیم نماید، زمانی برای نیایش و عبادت پروردگار، زمانی برای اشتغال و فعالیت و تأمین زندگی و زمانی برای استراحت و واداشتن نفس به لذات حلال و زیبایی های مطلوب و معتدل و مشروع».2 از آن جا که ...    ادامه »
صفحه 5 از 6ابتدا   قبلی   1  2  3  4  [5]  6  بعدی   انتها   
Escort