دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

آرام جان جامعه
رقیه بی‌غم  مقدمه حجاب و عفاف یک امر فطری است و برای حفظ زندگی اجتماعی انسان ضرورت دارد. از این رو در اسلام به آن تأکید فراوانی شده است. ضرورت طرح این موضوع برگرفته از آثار مستقیم آن بر جامعه است و پیشینه‌ی آن به نزول قرآن و ظهور اسلام در بین اعراب و ایرانیان برمی‌گردد. حجاب اثرات فراوانی بر زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی انسان دارد و نادیده گرفتن آن هرگز به نفع فرد و جامعه نیست. امروزه پدیده‌ی برهنگی بیماری عصر ماست که دیر یا زود اثرات آن شناخته خواهد شد.  تعر...    ادامه »
الگوپذیری سیاسی الهی زنان بر مبنای سیره‌ی حضرت زینب س
حمیده راست پور  زن در طول تاریخ همواره مورد ظلم و تعدی قرار گرفته و حقوق انسانی‌اش پایمال شده است. ظهور دین اسلام جلوه‌ای زیبا به شخصیت زن بخشید و با معرفی الگوهای جاوید به نجات مرد و زن در همه‌ی اعصار پرداخت. برای بازگشت زن به شخصیت و کرامت واقعی‌اش و همچنین حرکت در مسیر کمال و تعالی، الهام گرفتن از الگوهایی که بتوانند بسان چراغی راهنمای زن امروز باشند، ضروری است. یکی از این الگوها حضرت زینب س است که از نظر سیاسی و الهی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این ...    ادامه »
رشد اقتصاد دانش‌بنیان با مدیریت صحیح استعدادها
فاطمه خدابخشی مقدمه در قرن بیست‌ و یکم شاهد تحول اقتصادی جدیدی هستیم که تحول «دانش‌‌بنیان» نام گرفته است. پیش از این اقتصاد صنعتی بر جهان حاکم بود که در آن دارایی‌های فیزیکی مانند زمین، نیروی کار، پول و ماشین‌آلات از عوامل تولید محسوب می‌شد. اما در اقتصاد جدید «دانش یا سرمایه فکری» بر سایر عوامل تولید ارجحیت یافته و دارایی‌های فکری و سرمایه‌های انسانی از مهم‌ترین دارایی‌های یک سازمان محسوب می‌شود (براتی‌کیا، 1...    ادامه »
پرداخت زکات و تأثیرآن در رشد اقتصادی جامعه
زهرا بیلندی  تعریف رشد و توسعه‌ی اقتصادی رشد اقتصادی به افزایش تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) گفته می‌شود. رشد اقتصادی به زبان ساده این است که میزان تولیدات یک کشور نسبت به قبل افزایش یافته یا اصطلاحاً رشد داشته باشد. عوامل رشد اقتصادی 1.        عوامل اقتصادی منابع طبیعی؛ تمرکز سرمایه، استفاده از روش‌های نوین در تولید با تغییرات تکنولوژی، سازمان‌دهی تولید (ر. ک. نخعی آغمیونی و نجارزاده،1382، ص86). 2. &nb...    ادامه »
تأثیر اقتصاد دانش‌‌بنیان بر رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری
مریم سالاری مقدم مقام معظم رهبری (دام ظله) امسال را سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" نامگذاری نموده و بر اقتصاد دانش‌بنیان تأکید نمودند. در مقاله‌ی زیر در جستجوی آنیم که بدانیم چگونه می‌توان به کمک اقتصاد دانش‌بنیان موجب رونق اقتصادی و افزایش اشتغال و کاهش بیکاری شد. مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان Economy Based Knowledge) (KBE)) «اقتصاد دانش بنیان اقتصادي است که بر اساس تولید، توزیـع و کـاربرد دانـش و اطلاعـات شکل گرفته و سرمایه‌گذاري در دانش و ص...    ادامه »
شاخصه‌های مدیریتی استاد قانع با محوریت مدیریت علوی
حمیده سالارزاده ضرورت وجود مدیر و رهبر در جامعه از بدیهیات اولیه‌ی عقلی است که با تصور آن تصدیق نیز حاصل می‌شود. امام علی ع در این زمینه می‌فرماید: «وانَّه لابدَّ للناسِ من امیرٍ برٍّ او فاجرٍ»؛ مردم نیاز حتمی و ضروری به امیر (مدیر) دارند، خواه نیکوکار یا بدکار باشد (نهج البلاغه، خطبه‌ی40؛ نجف آبادی،1390، ص21). استاد قانع یکی از‌ مدیران برجسته‌ی معاصر بودند که مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی حضرت رقیه س را برعهده داشتند. ایشان با تأسی از سیره...    ادامه »
شیوه‌های تبلیغی استاد قانع
مریم سالاری مقدم استاد بتول شعرباف معروف به قانع یکی از زنان نمونه و معاصری بود که با تلاش و پشتکار زیاد توانست یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه‌ي بانوان در مشهد را پایه‌ریزی نماید. ایشان با تأسیس حوزه‌ي علمیه حضرت رقیه س راه ورود بانوان به عرصه‌ي ديني و یادگیری معارف اسلامی را باز نموده و توانست طلبه‌های زیادی تربیت نماید. به طور حتم ایشان به اين منظور تلاش‌های تبلیغی زیادی نمود تا اين که توانست در دوران رژیم ستمشاهی و زمانی که بیان برخی مباحث دین...    ادامه »
رخنه در انبار بُنشن
زینب مولودی حکیمی امیر سپاهی را بر اسب دید و بدو گفت: بگو ببینم، چون خواهی انبانت را از بُنشن پر کنی، خام بیشتری توانی ریختن یا پخته؟ امیر گفت: بنشن هر چه خشک‌تر باشد بیشتر بگنجد. حکیم گفت: حال بگو کدام‌یک از آن‌ها به دهانت بیشتر مزه‌ کرده و قوّتت دهد؟ امیر گفت: دانی که پخته‌ی آن به از نپخته باشد. - حال آن‌که همان مزه و قوّت در نپخته هم نهفته‌ است. - آری ولی به جوش نیامده و لذت دم ندیده‌است. - پس این پند از من بپذیر که کوشش تو در پخت...    ادامه »
موانع تولید از دیدگاه قرآن
مائده رضایی مقدمه مي‌دانيم كه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای (دام ظله) شعار اقتصادی سال جاري يعني 1400 هجري شمسي را «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» اعلام كردند که در راستاي تحقق شعار سال گذشته يعني «جهش تولید» مطرح شده است. در واقع مراد ایشان از تولید، آن چيزي است که به تأمین معیشت مردم باز‌گردد. مانند تولیدات کشاورزی، صنعتی، عمران و آبادانی. از دیدگاه ایشان تولید بدون حمایت و برچیدن موانع، امکان رونق و جهش را ندارد(farsi.khamenei.ir). در هم...    ادامه »
راه‌های برون رفت از موانع تولید در ایران
فاطمه خدابخشی تولید به معنای ساخت یک شیء فیزیکی با استفاده از کارگر، مواد اوّلیه و ابزاراست (ریموند آر مایر،1370، ص 11). تولید در آغاز در تمام جنبه‌های تولید متّکی بر کارگر دستی بود. امّا مکانیزاسیون مدرن و ماشین‌آلات پیشرفته با توسعه‌ي علوم گسترش یافت و جایگزین کارهای دست‌ساز گردید. این امر زمینه‌ي افزایش نرخ رشد تولید را فراهم کرد. این پدیده که به انقلاب صنعتی معروف شد از انگلستان آغاز گردید و به تدریج اروپا و آمریکا را فرا گرفت. (سروپ کالپاچیان، استیون آراشمید، 1385،...    ادامه »
صفحه 1 از 11ابتدا   قبلی   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort