دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

حسنت جمیع خصاله
 *محمود صباغيان   خُلق و مرام تو محمّد نشان                            صولت و هيبت چو علي در ميان برده به ميراث، حيا از بتول                              صبر حَسَن راست نشانده به جان ظلم ستيزي به مثال حسين                           هم‌چو علي رشك دلِ ساجدان باقر علمي چو ...    ادامه »
لطیفه‌ها از کجا می‏ آیند؟
 طنز روشی است که موجب نمایش بی‏تناسبی چیزها می‏ شود؛ آمیزه ‏ای از چیزهایی که باید باشد و نیست! و نباید باشد و هست که  نتیجه ‏ی آن انتقادی عقلانی از شرایط نامطلوب موجود است.    ادامه »
اندازه‌ی جمله‌های شما (ایجاز، اطناب یا مساوات)
اطناب اگر در جای خود به کار رود، بسیار خوب است. امّا اگر نویسنده بدیهیات، یا اموری را که خواننده آن‌ها را به روشنی می‌داند تکرار کند یا مفصّل بیان نماید، موجب ملالت خاطر خواننده می‌شود.    ادامه »
روزی به رنگی و روزهای دیگر رنگارنگ
 در آستانه‌ی خدمت /  م.پ بیدار که می‌شوی یکی از زیباترین روزهای خدا را پیش رو داری. چرا که روز خدمت است، خدمت به آقا علی بن موسی الرضا (علیه‌السّلام)، و زائرین بزرگوار آن حضرت که از راه‌های دور و نزدیک با دل‌هایی مشتاق و پر از نیاز، از سراسر گیتی، هم چون رودهایی خروشان، به دریای بیکران رحمت و رأفت رضوی فرود می‌آیند. تو، امروز را به دور از محیط کار و فارغ از هرگونه مشغله‌ای، در اختیار داری. وضو گرفته، لباس خدمت به تن کرده و به راه می‌افتی. خانواد...    ادامه »
نبشتن ز گفتن مهم تر شناس(درون مایه)
روی کاغذ، مثل یک نقّاش طرح کار خود را رسم نمایید. البتّه طرح در نویسندگی مانند طرح در نقّاشی نیست. یعنی نیازی نیست شما چیزی را نقّاشی کنید؛ بلکه لازم است محورهای اصلیِ نوشته‌ی خود را روی کاغذ ثبت کنید.    ادامه »
 فصل جدایی گذشت
محمد حسن داودیان گذشت فصلِ جدایی، تو خود وصالم ده میانِ مجلسِ نیلوفران جلالم ده چه روزگارِ عجیبی! ملولم از دستش تو ای کبوترِ آواره شرحِ حالم ده شکسته شهپر و بالم، چه دورم از یاران! خدایِ من! مددی، چون پری دو بالم ده منم پرنده‌ی زخمی میانِ نیزاران ز دست و دامنِ خود دانه‌ی حلالم ده سکوتِ چشمِ من از التماس لبریزست ز چشمه‌ی لبِ خود قطره‌ای زلالم ده مرا و گستره‌ی ذاتِ یار، التّوبه اگر که لب بگشایم زبانِ لالم ده ز حلقِ عاشق افتاده این سخن جاریست که بختِ خوش به ...    ادامه »
نبشتن ز گفتن مهم‌تر شناس
راه های ورود به مطلب در نوشته های غیر داستانی / فاطمه اکبری اگر بخواهید کتابی علمی، مقاله‌ای پژوهشی و یا اثری ژورنالیستی بنویسید، باید درباره‌ی اهمّیت موضوع مورد بحث، روش تحقیق، نتایج و کاربردهای تحقیق و منابع آن توضیحاتی فراخور حال مخاطبان و حجم کتاب یا اثر خود ارائه دهید. در این گونه نوشته‌ها، بهتر است از زبانِ موجز و مناسب استفاده کنید و مقدّمه را طوری بنویسید که خواننده را به پیگیری ادامه‌ی مطلب برانگیزد. شما می‌توانید در مقدمه، برای ورود به مطلب خود یکی از روش...    ادامه »
سرّ دلبران در حدیث دگران
محرم و سالار شهیدان در اشعار اهل سنت /دکتر محمدرضا وصفی   سید الشهدا و خاندان اهل بیت پیوسته مورد توجه مسلمانان جهان اسلام بوده است. اشعار و سروده‌ها در نعت و رثای خاندان پیامبر به زبان‌ها و گویش‌های گوناگون در جای جای جهان اسلام، بخشی بسیار مهم از ادبیات دینی جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. در بخش نخست این نوشتار به قطعه ای از اشعار شاعر بلند آوازه کرد شیخ رضا طالبانی اشاره شد. او که اشعارش را به فارسی، کردی، عربی و ترکی می‌سروده، ارادت و مدیحه اش برای پیامبر و...    ادامه »
این کشته‌ی فتاده به‌هامون حسین توست
بازخوانی ترکیب بند محتشم کاشانی/فاطمه اکبری شعر عاشورایی در پهنه‌ی ادبیات گسترده‌ی این سرزمین، جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده است. شعری که با دین و آیین این مردم آمیخته و جوشش دوباره‌ی خون سیدالشهداء(ع)در میدان کارزار لفظ و کلام است. از میان اشعار حسینی، دوازده بندِ ترکیبی شمس الشعرا کمال الدین محتشم کاشانی، در قرن دهم (996-905هـ.ق) درخششی دیگر یافته و در سینه‌های مردم همه‌ی بلاد اسلامی، به ویژه فارسی زبانان نقش بسته است. مرثیه‌ی محتشم، از چهار صد سال پیش تاکن...    ادامه »
نبشتن ز گفتن مهم تر شناس

لازم نیست نویسنده در ابتدای نوشته اش، حتماً صورت عربی «بسم الله» را بیاورد، بلکه بهتر است با توجّه به موضوع، نام و صفتِ در خور را از میانِ نام های الهی برگزیند و جملاتِ مناسبی را برای آغاز اثرش بیافریند.

   ادامه »
صفحه 5 از 7ابتدا   قبلی   1  2  3  4  [5]  6  7  بعدی   انتها   
Escort