دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

طواف خانه‌ي جانان در كلام اميرمؤمنان

حج بيت الله الحرام حق خداي تعالی بر مردم است (و ادای آن حق واجب است) بر کسی که توانایی رفتن به آن‏جا را داشته باشد و هرکه کافر شود (در صورت استطاعت، امر الهی را انجام ندهد) به خدای تعالی زيانی وارد نياورده، چون خداوند از همهی جهانيان بی‏ نياز است (به ايمان و عبادت بندگان حاجت ندارد، پس زيان را کسی می ‏برد که نافرمانی کند).

   ادامه »
حاجي احرام دگر بند
 *استاد شایسته‏خوی                                تنظیم :عالمه هاشمی همیشه شروع کردن و اوّلین قدم را برداشتن، سخت است. دلهره‏ی عجیبی به جانت افتاده. همه چیز برایت مبهم است. خیلی چیزها از آن‏جا شنیده‏ای؛ عکس‏هایش را دیده‏ای؛ امّا هنوز فضای ذهنت مه‏آلود است: چه خواهد شد؟ چگونه خواهی بود؟ چه خواهی کرد؟ انبوهی از علامت سؤال‏ها را به علاوه‏ی کلّی وعده و قول و قسم بر دوشت نهاده&r...    ادامه »
لبّيك يا رسول
السّلام عليك يا رسول‌الله «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَهِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا»   (احزاب،57)   *مريم وفادار و باز هم سرادق گردون نگون نشد... كلك، در يد آدمي سترگي مي‏كند چون قرار است از ظلم و جسارت كمترينه‏ی مخلوقات به بيشينه‏ی بندگان و مفخر عالميان سخن گوید. چون ذهن آدمي به پست‏ترين‏هاي عالم مي‏پردازد گويا شرحه‏هاي جگر منعش‏مي‏كنند و سفيدي كاغذ، سي...    ادامه »
فرهنگ عاشورایی در زیارت‏ های شیعی
متون زیارتها عمدتاً آکنده از آیات قرآنی و احادیث نبوی است که حاکی از استحکام و اصالت این زیارتها است. به عنوان نمونه، در زیارت حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در روز عید غدیر به حدود سی و شش آیهی قرآن و چهار حدیث نبوی و چهار حدیث علوی تصریح یا اشاره شده است.    ادامه »
دانشگاه معارف الهي (قسمت دوم)
شرح زيارت آل ياسين /  * استاد رثايي مقدمه: در شماره‏ی قبل، سخن کوتاهی در باره‏ی زیارت و آثار آن بیان شد و گفتیم آل یاسین، تنها زیارتی است که امام معصوم نحوه‏ی زیارت را خود، برای خود انشاء نموده است. این زیارت، دانشگاهی از معارف حقّه است که انسان را به کمال و حقیقت عبودیت می‏رساند و با مداومت و تکرار آن روح بندگی و تسلیم در او ایجاد می‏شود.                بهترین سرآغاز بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم‏؛ خداوند، خود کتاب شر...    ادامه »
پس به زهرا(عليها‌السّلام) اقتدا كنيم.

همان‌گونه که عظمت شب قدر برای انسان‌ها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه(عليهاالسّلام)نیز برای مردم ناشناخته مانده است. امام صادق(علیه‌السّلام) می‌فرماید: «لَیْلَه فاطِمَة وَ الْقَدْر الله فَمَنْ عَرَفَ حَقَ مَعْرِفَتها فَقَدْ اَدْرَکَ لَیْلَه الْقَدْرِ...»؛ لیله، فاطمه است و قدر الله. از این رو، هر  آن که به شناخت حقیقی فاطمه(عليهاالسّلام) توفیق یابد، بی‌گمان، شب قدر را درک کرده است.

   ادامه »
تشنگان مستوری

حضرت ابراهيم(عليه‌السّلام) در اين آيه‌ی مبارك براى سه دسته طلب مغفرت كرده است:1- براى وجود مبارك خودش (رَبَّنَا اغْفِرْ لِي)؛2- براى والدين خويش(وَ لِوالِدَيَّ)؛

3- و براي  مؤمنين مي‌باشند(وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ).

   ادامه »
تجلّي قرآن در دعاي جوش كبير
چون از سویي خدا و کمالاتش بی‌نهایت است و از سوی دیگر عقل و کلمات انسان محدود، بهترین راه آن است که خدا را به نامهایی بخوانیم که از خود او و قرآن گرفتهایم و گرنه انسان ممکن است به انحراف افتد و اسم‏‏های نامناسب برای خدا بتراشد.    ادامه »
مولود خیر و برکت
 امام جواد(علیه السّلام) صبر را تکیهگاه خود قرار بده و نداری را مایه راحتی ساز، و شهوات را ترک گو. با هوی و هوس مخالفت کن و بدان که تو هرگز بیرون از دید خداوند نخواهی بود؛ پس بنگر كه چگونهای!    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(قسمت اول)
مؤمن منتظر با عرضه داشتن عقايدش به پيشگاه امام زمان(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) در ايمان قلبي خود مصمّم‌تر و ثابت قدم‌تر مي­ شود.    ادامه »
صفحه 6 از 10ابتدا   قبلی   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort