دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

نعمت بیماری
سمیه وحیدیان صادق سلامتی جسمانی نعمت خاصی است که خداوند سبحان به افراد سالم عطا فرموده است. رسول خدا ص فرمودند: «الحَسَنةُ فی الدُّنیا الصِّحةُ و العافیةُ و فی الآخِرةِ المغفرةُ و الرَّحمَةُ»؛ خوبی در دنیا، سلامت جسم و عافیت و در آخرت، آمرزش و رحمت حضرت حق است (انصاریان، 1389، ج 7، ص 228). حضرت صادق ع نیز از پدرانش از رسول خدا ص روایت می‌کند: «نِعمَتانِ مکفورتانِ: الاَمنُ و العافیةُ»؛ قدر و ارزش دو نعمت از نظر مردم پنهان است: امنیت و سلامتی (ممدوحی کر...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(شرح زیارت آل یاسین)
استاد رثایی مقدمه زیارت آل‌یاسین گنجینه‌ای ناب درباره‌ی شناخت حضرت صاحب‌الزمان عج است که اهل معرفت از رهگذر توصیفات خود آن حضرت، ‌حقیقت وجودی ایشان را می‌‌شناسند. در ارائه‌ی شرح این زیارت شریف بر امام سلام می‌دهیم آن‌گاه که صبح می‌کند و آن‌گاه که به شب واردمی‌شود؛ وجود مقدسی که روز و شب واقعی روز و شب اوست چرا‌ که او خود صاحب وقت و زمان است. «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی» «سلام بر تو،...    ادامه »
تجربیات معنوی: صحّت یا بطلانِ انتشار آن
زهرا طهرانیان کشف و شهود یا تجربه‌های معنوی از جمله خواب، مکاشفه یا تجربه‌های نزدیک به مرگ در افرادی که برهه‌ای در کُما فرورفته‌اند، از راز آمیزترین جلوه‌های حیات معنوی و دینی بشر است. بازشناسی ماهیت و سرشت این تجربه‌ها و سنجه‌های تشخیص سره از ناسره در میان انبوه دعاوی موجود در زمان معاصر باعث دل‌مشغولی بسیاری از اندیشه‌وران و خردورزان شده است. در این نوشتار برآنیم تا به اختصار ماحصل تکاپوی مطالعاتی بعضی از محقّقان را تقدیم خوانندگان نماییم.   ...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی(شرح زیارت آل یاسین)
استاد رثایی مقدمه زیباترین ارتباط با خداوند از آن ولیّ خداست امام زمان عج، استوانه‌ی توحید و خداپرستی است. تمام لحظه‌هایش حمد و ستایش ذات احدیّت است. امامی که خواست و اراده‌ای جز خداوند ندارد. در زیارت آل‌یاسین به امام در حال حمد و سپاس درود می‌فرستیم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِر» «سلام بر تو، هنگامی که حمد می‌گویی و استغفار می‌کنی» حمد، در لغت به معنای ستایش کردن در برابر کار یا صفت نیک اختیاری است. (هنگامی که...    ادامه »
امیدواری عامل پیشرفت جامعه‌ی مطلوب از نگاه امام علی ع
منصوره تقربی مقدمه از اهداف اصلی جامعه‌ی مطلوب و مدینه‌ی فاضله رشد انسان‌های متعادل و سالم در تمام ابعاد روانی و جسمی است. امیدوار بودن به آینده، یکی از مؤلفه‌های مؤثر در سلامت شهروندان و از معیارهای اصلی توسعه‌یافتگی است. داشتن حس امیدواری و آرمان‌های واقع‌گرایانه به عنوان اصلی‌ترین فرآیند رشد و پیشرفت جامعه محسوب می‌شود. امید و آرزو دو واژه‌ای است که در زندگی انسان بسیار پرکاربرد است. در متون دینی واژه‌ی «رجا» معادل امید می&...    ادامه »
دانشگاه معارف الهی (شرح زیارت آل یاسین)
مطالعه‌ی سیره‌ی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، نشانگر اهمیت دادن ایشان به گفتن تکبیر به خصوص در مواقع فتح و ظفر بر دشمنان و آشکار شدن بعضی حقایق و رسوایی مخالفان است؛ و تکبیر گفتن آنان احیاناً آثار مهمی در پی دارد که از درک حقیقت آن‌ها عاجز هستیم.    ادامه »
اول، مادری
کارهای خانه متعدد بود و متفاوت. کودکان فاطمه(س) در اطراف خانه می‌دویدند و فاطمه(س) در حین انجام کارها به امور آنان رسیدگی می‌کرد. آماده کردن غذا با توجه به این که باید اول آرد آسیاب می‌شد وقت‌گیر بود و کودکان تاب تحمل نداشتند. درِ خانه فاطمه(س) مثل همیشه بر روی مهمانان باز بود و شاید این مسأله نیز خود زمان‌بر، اما فاطمه(س) با حوصله به همه‌ی این امور رسیدگی می‌کرد و برای تهیه‌ی آرد و پختن نان، آسیاب را می‌چرخاند. صدای شیون کودکان که از بازی خسته شده...    ادامه »
کارآفرینی و فعالیت زنان با تأکید بر سیره‌ی حضرت زهرا (س)

اقدامات حضرت فاطمه (س) در زمینه‌ی تولید بسیار مفید و تأثیر گذار بود. در واقع بیشترین عملکرد ایشان در این زمینه، استفاده‌ی بهینه از محصول نخلستان ‏ها و فدک و هم‏چنین تأمین سرمایه از طریق انفاق و اوقاف ایشان بوده است.

   ادامه »
دانشگاه معارف الهی (شرح زیارت آل یاسین)
سجده، نزدیک‌ترین حالت بندگان به درگاه خداوند و نهایت درجه‌ی خضوع و بندگی اوست که تأثیر آن در زدودن گناهان و پاک‌سازی انسان، همچون باد خزان در برگ‌ریزان پاییزی است و مایه‌ی ترقّی اهل ایمان به عالی‌ترین درجات معنوی است.    ادامه »
برخی از حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی(ع)
  مائده رضایی  دین اسلام پیام‌آور جامعه‌ای پاک و آرمانی است که در آن روابط فردی و اجتماعی بر پایه‌های حقوق و اخلاق نهاده شده است. از جمله‌ی این روابط، پیوند میان آحاد ملت با دولت است. از حقوقی که حکومت نسبت به ملّت دارد، به حقوق شهروندی تعبیر می‌شود که بهترین الگوی آن در عهدنامه‌ی مالک اشتر ترسیم شده است. در این گفتار دورنمایی از این عهدنامه ارائه می‌گردد و با این اعتقاد که اعجاز بیانی علوی متأثّر از اعجاز قرآن است و ساختار عهدنامه، حکیمانه است،...    ادامه »
صفحه 2 از 10ابتدا   قبلی   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدی   انتها   
Escort