دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

احکام نماز مسافر (1)


احکام نماز مسافر (1)

      تنظیم: رحیم زاده

از مهم‌ترین فروع اسلام «نماز» است که عمود خیمه‌ی دین به شمار می‌رود. نماز حقیقتاً حلقه‌ی وصل بنده به پروردگار جهانیان و معراج مؤمن است. نماز، آخرین وصیت انبیاست که با قبول یا رد آن سایر اعمال نیز قبول یا مردود است. همان طور که نماز مهم‌ترین فرع دین است، احکام و خصوصیات آن نیز چنین است. یکی از موضوعات مورد نیاز امروز احکام نماز و روزه در سفر است که مسائل آن مبتلابه است. لذا در مورد چند مسئله از احکام مسافر بحث خواهیم کرد.


مقدار مسافت:

مسافت برای شکسته شدن نماز چه مقدار است؟

برای این که مسافر بتواند در سفر، نمازش را شکسته بخواند باید بین مبدأ و مقصد مسافرتش هشت فرسخ یا بیشتر فاصله باشد.

هشت فرسخ چند کیلومتر است؟

الف. معادل 45 کیلومتر است (حضرت امام خمینی (ره)).

ب. معادل 43 کیلومتر است (آیت الله مکارم شیرازی).

ج. تقریبا معادل 44 کیلومتر است (آیت الله سیستانی).

د. معادل 41 کیلومتر است از انتهای شهر مقصد تا ابتدای شهر مبدأ در مسیر تلفیقی مسافت رفت نباید از 5/20 کیلومتر کمتر باشد (امام خامنه‌ای) (توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 884).

چگونگی طی کردن مسافت:

سؤال: در چه نوع طی کردن مسافت نماز شکسته است؟

مسیر رفت نباید از چهار فرسخ کمتر باشد (امام خمینی و امام خامنه‌ای)

اگر رفت و برگشت روی هم هشت فرسخ باشد، کافی است (آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی) (توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 1272).

قصد مسافت شرعی:

سؤال: آیا داشتن قصد مسافت شرعی برای شکسته شدن نماز لازم است؟

مسافر باید از ابتدای مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باشد، یعنی بداند که هشت فرسخ راه می‌پیماید (یعنی رفت و برگشت هشت فرسخ شود یا اگر مسافرت یک طرفه است نباید کمتر از هشت فرسخ باشد)؛ بنابراین اگر به جایی مسافرت کند که کمتر از هشت فرسخ است و بعد از رسیدن به آنجا قصد کند به جایی برود که با مقداری که آمده هشت فرسخ شود، چون از اول قصد هشت فرسخ را نداشته است، باید نماز را کامل بخواند ولی اگر بخواهد از آن مکان هشت فرسخ برود باید نماز را شکسته بخواند (توضیح المسائل مراجع، ج 1، شرط دوم نماز مسافر قبل از مسئله1281).

مباح بودن سفر:

اگر خود سفر گناه باشد، مسافر باید نمازش را کامل بخواند مثل این که برای او ضرری داشته باشد که موجب مرگ یا نقص عضو و مانند آن است یا سفری برود که برای فرار از جهاد واجب است. هم چنین اگر هدف از سفر گناه باشد، مسافر باید نمازش را کامل بخواند؛ مثل تجارت ربوی یا سرقت چنانچه این هدف از اول تا آخر سفر ادامه داشته باشد (مراجع عظام تقلید).

 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 40


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1286)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort