دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

فرهنگ فاطمی دانشجو می‌پذیرد


فرهنگ فاطمی دانشجو می‌پذیرد

سیده مریم پورحسینی

استاد قندهاری به اهل بیت معصومین ع به خصوص حضرت زهرا س بسیار علاقهمند هستند. ایشان، بانوی بزرگوار اسلام را الگوی عملی و علمی می‌دانند و می‌فرمایند: «اگر نمی‌توانیم مثل آن بانو باشیم مَثَل ایشان که می‌توانیم باشیم».

یکی از ابتکارات کلام ایشان، تأسیس دانشگاه فاطمی است که همگان به خصوص بانوان را تشویق به شرکت و ثبت نام در این مؤسسه‌یفوق عالی می‌نمایند. اگر جزء علاقه‌مندان به حضور در این فضای آکنده از نور و معنویت هستید مطالب ذیل را مطالعه فرمایید.

مقدمه

انبیا و اولیای الهی سِمت معلّمی و مربّیگری را برای بشریت دارند که تعلیم و تربیت و انتقال معارف یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آن‌هاست. سیره‌ی فاطمی برای علم‌آموزی و پرورش مؤمنین بسیار روشن و گویاست. همه‌ی افراد مستعد و علاقه‌مند به اهل بیت ع می‌توانند در دانشگاه فاطمی ثبت نام کنند و بدون تشریفات و پرداخت هزینه‌های مادی در جایگاهی بسیار عالی وارد شوند و از تربیت زهرایی س بهره‌مند گردند. بی‌تردید دانش‌آموختگان این مرکز علمی دانشجویانی در سطح بالا خواهند بود.

این دانشگاه شرایط سنّی، بومی و تحصیلی خاصّی ندارد، بلکه همه از کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد، سیاه و سفید می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

تنها شرط ورود به این دانشگاه، انتخاب و عمل است. اگر علاقه‌مندید که وارد این دانشگاه جهانی شوید باید معرفت و شناختتان را نسبت به افراد تحصیل کرده در این مجمع علمی بیشتر کنید.

انتخاب قلّه‌ی کمال

گفتیم گام اول برای ورود به این دانشگاه، انتخاب است. حال در ادامه‌ی سخن برای شما عزیزان روشن می‌گردد چه چیزی و چه کسانی را می‌خواهید انتخاب کنید. فقط باید بدانید که دانش‌آموختگان دانشگاه فاطمی، مادران برجسته‌ای برای فرزندان خود هستند.

استاد قندهاری در ادامه‌ی این مبحث می‌فرمایند: من تحقیق و پژوهشی پیرامون خصوصیات مادران ائمه ع انجام دادم تا ببینم چه چیزی سبب شده که این بانوان، مادر امام شوند؛ زیرا همه می‌دانید فقط دو تن از مادران اهل بیت ع از بنی‌هاشم بودند. (حضرت زهرا س و مادر امام باقر ع) ولی بقیه در ظاهر از افراد عادی محسوب می‌شدند که با دوربین قوی و رصد خاندان عصمت از سراسر جهان انتخاب شده‌اند. سؤال مهم من این بود که آن‌ها چه خصوصیت و ویژگی برجسته‌ی اخلاقی داشته‌اند؟ چرا ما مثل آنان نشده‌ایم تا فرزندان ویژه‌ای را تربیت کنیم؟!

پاسخی که حاصل این پژوهش شد این است: آنان شرح صدر داشتند. تعریف شرح صدر که برای همه روشن است. نکته‌ی مهم این است که بدانیم کی برای انسان شرح صدر ایجاد می‌شود؟ بزرگان می‌فرمایند: سه چیز شرح صدر می‌آورد: 1. توقع را کم کردن 2. گله و شکایت نداشتن 3. صداقت در همه‌ی اقوال و افعال.

حال به طور مختصر در مورد این سه ویژگی صحبت می‌کنیم. بین دو عامل اول (توقع کم و عدم شکایت) رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. زیرا وقتی توقع نداشته باشیم از کسی گله و شکایت هم نداریم.

استاد قندهاری می‌گویند: من همیشه می‌گویم وقتی مادر خودسازی داشته باشد گله نمی‌کند، مسائل و کمبودها را نمی‌گوید. به خصوص جلوی بچه‌ها نمی‌گوید پدرتان این جوری بود! این کار را کرد و... مادران عزیز همیشه ببینید در وجود خودتان چه اشکالی بوده است!

ما باید سیرت خود را خوب کنیم و صفات بد را از باطنمان دور نماییم. پژوهش در حالات مادران اهل بیت ع برای الگو قرار گرفتن در خانواده بسیار خوب است؛ زیرا می‌توانیم رفتارهای آنان را برای خود انتخاب کنیم. یادمان باشد علاقه به ثبت‌نام در این دانشگاه در واقع ابراز علاقه به زهرا س است.

انتخاب‌های فاطمه س

حیا مهم‌ترین انتخاب ایشان است که تمام ویژگی‌های دیگر را در بر می‌گیرد. خداوند در قرآن می‌فرماید: «أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى‏» (علق/ 14) حیا نکته‌ی مهمی است که از این آیه‌ی شریفه استفاده می‌شود ما در تمام زندگی حضرت حیا را می‌بینیم. اگر بخواهید ابعاد و اهمیت این صفت را بدانید باید سری به روایات بزنید. فقط همین اندازه مختصر می‌گوییم که پیامبر ص می‌فرمایند: «اَلْحَيَاءُ وَ اَلْإِيمَانُ مَقْرُونَانِ فِي قَرَنٍ فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ»؛ حيا و ايمان در يك رشته و همدوشند، و چون يكى از آن دو رفت، ديگرى هم در پى آن رود (کلینی، 1390، ج 3، ص 165).

این خصلت زیبا در تمام زندگی حضرت زهرا س دیده می‌شود. یک نمونه‌ی آن در گفتگوی حضرت با علی ع است که به خوبی این تعبیر دیده می‌شود. آن جا که امیرالمؤمنین ع می‌گویند چرا به من نگفتی چیزی در خانه نیست، می‌فرمایند: از خدا خجالت کشیدم. آری ! بالاترین حیا، حیا از خداست.

حجاب یکی دیگر از انتخاب‌های مهم فاطمه س است: جلباب، خمار و پوششی که سراسر بدن را در بر می‌گرفت. حجاب فاطمه س طوری بود که حجم بدن پیدا نمی‌شد. آیا مایلیم از این نوع حجاب الگو بگیریم؟ این چادرهای ملّی و یا کلاه‌دار و نظایر آن که حجم بدن را نشان می‌دهد با حجاب فاطمی فاصله دارد.

حجاب حضرت در تاریخ برای همه روشن است. سیره‌ی فاطمه برای ما حجّت است. فقط همین یک جمله برای همه ما بس است که امام عسکری ع می‌فرمایند: «نَحْنُ حُجَج اللّه‏ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطِمَةُ حُجَّةُ‏ عَليَنا»؛ ما حجّت‌ها و برگزيدگان خدا بر آفريدگانش مى‌‏باشيم، و فاطمه، حجّت راستين و پُرشكوه خدا بر ما مى‌باشد. (طیب، 1352، ج 13، ص 236).

خداجویی فاطمه س را با آیه‌ی28 سوره‌ی حدید توضیح می‌دهم. آن‌جا که می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»؛ ای مؤمنان از خدا پروا کنید و به پیامبرش ایمان آورید تا دو سهم از رحمتش را به شما عطا کند و برای شما نوری قرار دهد که به وسیله‌ی آن در میان مردم راه سپارید و شما را بیامرزد و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است».

خداوند با خطاب مستقیم «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا» مؤمنین را امر به تقوا و ایمان می‌کند. مراد از «آمَنُوا» بعد دستور به ترس از خدا این است که ایمانتان را ظاهر کنید یعنی در جای جای زندگی شما باید ایمان باشد. چنین فردی نورانیتی دارد که با آن نور می‌تواند تشخیص دهد و راه را پیدا کند. زیرا می‌فرماید: «يُؤْتِكُمْ‏ كِفْلَيْنِ‏ مِنْ‏ رَحْمَتِه‏».

اگر کسی در نور باشد راه را گم نمی‌کند. تمام کسانی که در طول تاریخ از جادّه‌ی هدایت دور شدند کسانی بودند که غافل شده بودند. در حالی که آیه‌ی شریفه با دستورات زیبایش از این خطر بزرگ جلوگیری می‌کند. معنای «اتّقوا» این است که از خدا بترسید و گناه نکنید، اگر گناه نکنید به تقوا می‌رسید. آن گاه ایمان به خدا و ایمان به رسول می‌آورید، آن وقت خداوند برای فرد باایمان دو سهم از رحمتش را نصیب می‌کند و نورانیت عنایت می‌فرماید. این نور بسیار مهم است زیرا انسان در تاریکی مطلق راه به جایی نمی‌برد.

خدادوستی چگونه خدادوستیِ زهرای مرضیه را ببینیم و کشف کنیم؟ با این نقل کوتاه مطلب زیبا دریافت می‌شود. فاطمه س می‌آید خدمت پدر و کنیزی درخواست می‌کند تا کمک حال او در بچه‌داری و خانه‌داری باشد، پدر تسبیحات را به ایشان تعلیم می‌دهد. زهرا خوشحال برمی‌گردد. گویا تمام خستگی‌ها از دوششان برداشته می‌شود. شاد به خانه می‌رود چرا؟ چون زهرا س خدادوست است.

«اگر شما به دنبال الگو هستید، دنبال خضر راه هستید، خدا به شما معرّفی می‌کند: «و لَكُمْ‏ فِي‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب/21).

حال همین پیامبر که به بیان قرآن اسوه‌ی حسنه است، فاطمه س را برای ما معرّفی کرده است: محبوب‌ترین مردم.

زهرایی که همه مداح او هستند چه در تولّدش و چه در عزایش؛ زهرایی که امیرالمؤمنین ع به وجودش افتخار می‌کردند، این زهرا «نعم العونِ عَلی طاعَة الله» (بحارالانوار، بی‌تا، ج 43، ص 117) است؛ شجره‌ی طیّبه است؛ باطن سوره‌ی نور و سوره‌ی قدر است.

بهترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که انتخاب‌های فاطمه س را برای خودمان انتخاب کنیم.

 

منابع

* قرآن کریم

1.     مجلسی، محمد باقر؛ بحارالانوار، ج 43، تهران، دارالکتب الاسلامیه، بی‌تا.

2.     طیب، سید عبدالحسین؛ تفسیر اطیب البیان، ج 13، قم، بنیاد فرهنگ اسلامی حاج محمدحسین کوشانپور، 1352.

3.     کلینی، محمدبن یعقوب؛ الکافی، ج 3، تهران، دارالثقلین، 1390.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 39


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (832)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort