دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

سرّ او سرسبزی بستان شود


سرّ او سرسبزی بستان شود

منش و اندیشه‌ی شهیده بنت الهدی صدر/ حمیده سالارزاده

 در عصر حاضر دنیا شاهد حرکت رو به رشد زنان فعال در عرصه‌ی اجتماعی است که این حرکت اگر تحت نظارت تعالیم الهی قرار نگیرد تمام تلاش‌ها به نتایج معکوس خواهد انجامید یعنی اسارت در تأمین خواسته‌های فردی، حب ذات، دعوت به خود و به دنبال آن دوری از سواحل آرامش بخش ساحت انسانی و الهی و مسیر درست.

الگوپذیری از بانوان معاصر متشرع، متدین و موفق در عرصههای گوناگون از آن جهت مؤثر و مفید تلقی میگردد که زنان را قادر میسازد دانش، نگرش و ارزش وجودی خود را به تواناییهای واقعی و مفید و کارآمد تبدیل کنند و بتوانند نعمتهای الهی در دسترس را در جهت ایجاد یک زندگی اثرگذار به کار گیرند؛ یعنی احساس مفید بودن و گام برداشتن به سمت رشد را تمرین کنند و برای خود، خانواده و جامعه اثرات مثبتی به جا بگذارند. یکی از این بانوان فعال و کارآمد بانو بنت الهدی صدر است که در ادامه به گوشه ای از زوایای زندگی این الگوی معاصر می‌پردازیم:

1. تقوا و دینداری: شهیده بنت الهدی در دلش تنها دغدغه‌ی عقیده داشت، به طوری که از زندگی دنیا و مشغولیت‌های آن چشم پوشیده بود. گویا مانند جدش امیرالمؤمنین (ع) به دنیا خطاب کرده بود «یا دنیا الیک عنی»؛  ای دنیا من تو را ترک کرده‌ام (مجلسی،1403، ج 34، ص284؛ نعمانی، 1388، ص52 )

شاگردان و دوستان بنت‌الهدي حتّي كساني كه تنها آوازه‌اش را شنيده‌ بودند از ایشان تصويري چون حضرت مريم دختر عمران در عفّت، زينب دختر امير‌مؤمنان علي (ع) در شجاعت و فاطمه‌ي زهرا (س) دختر پيامبر اكرم (ص) در مبارزه و مظلوميت در ذهن دارند(ر.ک: نعمانی، 1388، ص17و31).

۲. اخلاص: سرّ موفقیت انسان‌های بزرگ، اخلاص آن‌هاست. روحیه‌ی اخلاص در تمام فعالیت‌ها و امور زندگی شهیده صدر قابل مشاهده بود. او تمام زندگی خود را برای خدا وقف کرده بود. صادق‌ترین شاهد بر این مدعا این که جان خود را در این راه فدا کرد. انسان چیزی گرانبهاتر از جان در اختیار ندارد که بنت الهدی آن را ناچیز شمرد و به خدایش تقدیم کرد (ر.ک: همان، ص33).

۳. عبادت و بندگی: او تلاش می‌کرد این بُعد از زندگی خود را مخفی نگه دارد اتاق کوچکی داشت که به این امر اختصاص داده بود. قسمت اعظم عبادات خود را در این اتاق یا در حرم امیرالمؤمنین (ع) انجام می‌‌داد (همان، 43).

او زیاد نماز و دعا و قرآن می‌خواند. حجاب ، نماز و روزه سه بُعدی بودند که بنت الهدی تأکید داشت باید به دنبال آن‌ها بود (انیسی، 1391، ص147). او این اعمال را بدون ریا و تظاهر انجام می‌داد. عبادت بنت‌الهدي وصف ناشدني است. از فرصت‌ها براي ذكر، دعا، تلاوت قرآن، نماز و... استفاده مي‌كرد. عبادت‌هاي بسيار طولاني و با حضور قلب و كمال توجّه به خدا داشت و اين عبادات بود كه نیروی او را برای تبليغ فرهنگي و سياسي چندان می‌نمود.

آثار عبادت او آگاهانه بر او در رفتار و عملش تبلور یافته بود. البته این مسئله کاملاً طبیعی است، زیرا می‌دانیم استاد و مربی او شهید صدر (ره) بود، کسی که خود را ملزم می‌کرد تنها با حضور قلب و انقطاع کامل نماز بخواند. شهیده بنت الهدی صدر هم از چارچوب این فهم عمیق و صحیح از عبادت خارج نشد. این نوع عبادت در موضع‌گیری‌های ایمانی و قهرمانانه‌ی او مجسم بود (نعمانی، 1388، ص44).

4. اهتمام به حجاب و عفاف: یگانه چیزی که امروز زن مسلمان را از زن غیرمسلمان امتیاز می‌دهد حجاب است. بنت الهدی در عفّت و حجاب اسوه بود. با متانت سخن مي‌گفت و از لباس بلند و مقنعه و عبا استفاده مي‌كرد (رضایی، 1384، ص66) او بسیار ساده پوش و عفیف بود و پیوسته تکرار می‌کرد که زیبایی فقط به ظاهر نیست بلکه زیبایی حقیقی، زیبایی روح، عقل و ایمان است (انیسی، 1391، ص36) در محیط زنانه و مردانه کاملاً حجابش فرق می‌کرد افراط و تفریط نمی‌کرد حتی گاهی هم در کلاس روسری‌اش را در می‌آورد (همان، ص84).

 5. حفظ بنیان خانواده: بنت الهدی با کمک ابزارهای ادبی همچون شعر و داستان تلاش می‌کرد زنان را به هویت و جایگاه دینی خود واقف کند و از نهاد «خانواده» به عنوان یک «مطلوب دینی» دفاع نماید (نعمانی، 1388، ص41).

یکی از دلایل ازدواج نکردن بنت الهدی تعلق خاطر او به خانواده و مراقبت از مادر و رفع نیازهای خانواده بود (انیسی، 1391، ص33) او برای  کمک به مخارج خانواده بافندگی و خیاطی می‌کرد. موقع تغییر منزل به خاطر اینکه هزینه‌ها کم شود به تعمیرات و رنگ آمیزی اتاق‌ها می‌پرداخت (ر.ک: همان، ص37). مسئله‌ای که نگرانی شهیده بنت الهدی را افزایش می‌داد، احساس مسئولیتی بود که در قبال اعضای خانواده داشت. دقیقاً همان احساسی که شهید صدر در مورد اطرافیان بی‌گناه خود داشت (نعمانی، 1388، ص101). او برای اعضای خانواده داستان‌های انبیا و ائمه را تعریف می‌کرد و با انتخاب بخشی از زندگی‌نامه‌های آنان که با آن وضعیت تناسب داشت به خانواده‌اش دلگرمی می‌داد (همان، ص102).

 6. اهتمام به علم آموزی: شخصیت علمی و دینی این بانو به دست برادر شهیدش آیت الله سیدمحمدباقر صدر (رضوان اللّه علیه) رشد یافت و به بالندگی و شکوفایی رسید. این بانو با راهنمایی‌های او، به درجات متعالی کمال و پرهیزگاری و علم و شناخت نایل گردید. شکی نیست که وراثت و محیط در روند مثبت یا منفی رشد و تربیت انسان تأثیر عظیمی دارند. این بانو از نخستین روزهای حیات خویش تا پیش از شهادت، وجود خود را به علم و تهذیب اسلامی آراسته بود. فرهنگ علمی و تربیتی او افق‌های وسیع و همه جانبه‌ای داشت (ر.ک: مهرآگین، 1384)

۷. شرکت در فعالیت‌های اجتماعی: بنت الهدی صدر یکی از فعالان عرصه‌ی اجتماع بود. او با قلمی روان و جذاب به تبیین فرهنگ ناب اسلامی می‌پرداخت. داستان‌ها و نوشته‌های او الهام گرفته از واقعیت‌های اجتماع بود (ر.ک: انیسی، 1391، ص90و ص93) او با تمام اقشار جامعه نشست و برخاست می‌کرد تا مشکلاتشان را حل کند (همان، ص62). تأسیس مدارس الزهرا (س)، تدریس، برگزاری جلسات دعا، فعالیت‌های سیاسی، سخنرانی و شرکت در همایش‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌های بنت الهدی در عرصه‌ی اجتماع بود.

 منابع:

1. انیسی، فریبا؛ دختری از تبار هدایت، تهران، انتشارات مؤسسه امور زنان، 1391.

2. رضایی، مائده؛ روش تبلیغی شهیده صدر، شمیم نرجس، شماره 22، 1384.

3. مهرآگین، غزاله؛ شهیده بنت الهدی صدر در عرصه تعلیم و تعلم، مجله بانوان شیعه، ش3، 1384.

4. مجلسی، محمد باقر؛ بحارالانوار، بیروت، دارالاحیاء، 1403ق.

5. نعمانی، محمد؛ سیره و راه شهیده بنت الهدی، ترجمه‌ی نجیب الله نوری، انتشارات، قم، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)، 1388.

 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 37


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1464)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort