تاریخ ارسال خبر: 01 مرداد 1397 | گروه خبری:
در محضر استاد
در اهمیت مسألهی غدیر خم، باید گفت که بعد بین المللی و بین الفریقینی اسلامی غدیر بیانگر آن است که رسول خدا(ص) میخواست موالات و پیوند و رابطهی عمیق مسلمین با امیرالمؤمنین(ع) و با عترت خود را در این بیان استقرار ببخشد و تثبیت کند و تکیه روی امیرالمؤمنین(ع) و شخص او برای این است که یک نمونهای از انسان طراز اسلام، از انسان مقبول و مورد پذیرش اسلام را ارائه بدهد، تا این شخصیتی که همهی مسلمانها او را به عنوان جانشین پیغمبر(ص) (خلیفهی بلافصل یا خلیفهی بعد از ۲۵ سال) قبول دارند، برای همهی مسلمانها به عنوان یک الگو، یک مسطورهی کامل از انسان اسلامی جاودانه بماند و پیوند میان او و میان مسلمانها باید تا ابد به عنوان یک رابطهی فکری، رابطهی اعتقادی، رابطهی عاطفی و رابطهی عملی باقی بماند. امیرالمؤمنین(ع) با این دیدگاه دیگر فقط متعلق به شیعیان نیست، متعلق به همهی مسلمین است.
ثانیاً با تعیین عترت در کنار قرآن، در حقیقت رسول اکرم(ص) تکلیف تحریفها در قرآن و انحراف از مفاهیم اصلی قرآن را هم روشن کرده است، یعنی آن مرجعی، آن محوری و قطبی که باید مردم را آگاه کند که حقیقت چیست، مفهوم و معرفت درست کدام است و مردم را از گمراهی نجات بدهد و مردم باید به حرف او گوش کنند، عترت است.
امروز همهی مسلمانها احتیاج دارند که از معارف اسلامی که از طریق اهل بیت پیغمبر(ص) میرسد استفاده کنند، یعنی برادران اهل سنت هم، ارتباط و پیوند فکری و عقلانی و اعتقادی و عاطفی خودشان را از خاندان پیغمبر(ص) و از امیرالمؤمنین(ع) باید قطع نکنند، لذا مسألهی غدیر از بعد ایجاد پیوند میان علی بن ابیطالب(ع) و عترت پیغمبر(ص) با آحاد مسلمانها، مال همهی مسلمانهاست.
(ر.ک: بیانات مقام معظم رهبری دربارهی زندگی سیاسی_ مبارزاتی ائمه معصومین(ع)، انسان ۲۵۰ ساله، سلمان فارسی، ۱۳۹۶)
شماره نشریه: شمیم نرجس شماره 36