دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

شربتی بی ملال


شربتی بی ملال

با دستور تهیّه از امام رضا (علیه السّلام)/هاجر ابراهیمی

سلام به صفحه ی آشپزی شمیم خوش آمدید.

فصل گذشته سبک خاصّی از آشپزی را به شما آموزش دادم. سبک کینپورا که یک شیوه ی طبخ ژاپنی بود. امتحان کردید؟ اگر درست مطابق دستور پیش رفته اید، باید نتایج دل خواه را هم به دست آورده باشید. این بار سری می زنم به پیشینه های غنی و بی بدیل فرهنگ اسلامی ـ ایرانی خودمان و یک دسر شفابخش برای شما به یادگار آوردم.

اگر تا به امروز سری به کتاب سراسر شگفتی بوعلی سینا زده باشید بارها و بارها این واژه را دیده اید که برای تأثیر بیشتر دارو و تسریع در بهبودی بیمار، شما را به استفاده از- شراب کهن-1 دعوت می کند. حتماً هر بار که این کلمه شراب کهن-  را دیده اید با خود فکر کرده اید که چه طور متفّکر و اندیشمند بلند مرتبه ای چون بوعلی این گونه بی پروا شما را به بهره گرفتن از شراب آن هم از نوع کهنش دعوت می کند؟

بله امروز من هم می خواهم طرز تهیه ی همان شراب کهن - به عبارت صحیح شربت کهن-  را به شما آموزش دهم. با این تفاوت که دستور تهیّه ی آن را از امام رضا (علیه السّلام)، برایتان نقل خواهم کرد. در این دستور برخی از مقادیر وزنها وجود دارند که سعی کردم تا جایی که امکان دارد دقیق ترین و نزدیک ترین مقادیر به این نوع وزنها را برایتان تهیّه کنم و امیدوارم که مورد توجّه شما عزیزان قرار بگیرد.

شربت کهن، شربتی مقوّی با خواصّ درمانی  منحصر به فرد که بنا به گفته ی امام رضا (علیه السّلام) کسی که آن را بعد از هر وعده ی غذایی بنوشد، انشاءالله از بسیاری از بیماریها مثل نقرس، بیماریهای کبد ، معده، روده و... در امان خواهد بود و قوای دماغی یا همان مغز و اعصاب به خوبی تقویت خواهد شد بعد از در خوردن آن هیچ ملال و ناراحتی به وجود نخواهد آمد.

 

مواد لازم برای تهیّه ی شربت کهن

مویز دانه گرفته 3 کیلو2  

عسل 284 گرم 3  

زنجبیل 20 گرم4

زعفران 20 گرم

دارچین، قرنفل، سنبل الطیب، کاسنی و مصطکی از هرکدام 10 گرم5

 

طرز تهیّه

ابتدا مویزهای دانه گرفته را به خوبی بشویید و سپس در ظرف بزرگی ریخته و تا چهار انگشت بالای مویزها را آب می ریزیم. اگر این شربت را در زمستان تهیّه می کنید به مدّت سه روز واگر در تابستان تهیّه می کنید یک شبانه روز، مویزها را در همین حال رها کنید. البتّه فراموش نکنید که در ظرف را با یک شیء تمیز مثل پارچه بپوشانید. مویزهای خیس خورده را که تقریبا تمام آب موجود را به خود کشیده اند، در ظرف دیگری بریزید و مقداری آب به آن اضافه کرده و روی حرارت بگذارید تا مویزها باد کند.

ظرف تمیز دیگری تهیّه کنید و روی آن را تنظیف (پارچه سفید و نازکی که آب مواد را از آن رد شود) بزرگی که گنجایش این مقدار مویز را داشته باشد، بپوشانید. سپس تمام محتویّات ظرف را درون ظرفی که روی آن را با تنظیف پوشانیده اید بریزید. سپس اطراف تنظیف را جمع کرده و مویزها را به شدّت بفشارید تا تمام آب آن خارج شود . آب به دست آمده را با یک وسیله ی مدرّج اندازه گیری کنید. در تمام طول طبخ این وسیله را در کنار خود داشته باشید و حتی اگر امکان آن فراهم بود، آن را درون ظرف شربت ثابت کنید. ظرف را روی آتش بگذارید و حرارت دهید تا یک سوم6 شود. دقت کنید که اگر حتی یک گرم بیشتر تبخیر شود، مایع شما غیر قابل استفاده خواهد شد. امّا اگر چنین شرایطی پیش آمد خیلی سریع معادل دو برابر عصاره ی تبخیر شده را که با شرایط فوق تهیّه کرده اید، به ظرف شربت اضافه کنید.

وقتی مقدار عصاره ی موجود ما یک سوم شد میزان عسلی را که در دستور داشتیم همراه با زعفرانی که قبلاً در آب جوش دم کرده ایم، به آن اضافه کنید و مایع را حرارت دهید تا معادل میزان عسل و زعفرانی که اضافه کردید، از آب عصاره کم شده حالا باقی مواد را که در دستور داشتیم، جدا جدا آسیاب کنید و سپس تمام مواد را داخل تنظیفی گذاشته، محکم ببندید و درون ظرف شربت بیندازید تا بجوشد. شربت را پس از خنک شدن در ظرف مناسبی بریزید و به مدّت شش ماه در یخچال نگه دارید.


دستور مصرف

مقدار 7 مثقال از شربت را با دو برابر آب مخلوط کنید و بعد از هربار غذا خوردن  میل کنید. دقّت کنید اگر بعد از نوشیدن این شربت هنوز هم تمایل داشتید آب بنوشید، به نصف این مقدار  اکتفا کنید .

توجّه داشته باشید که نوشیدن آب خالص پس از غذا به ویژه  غذاهای چرب ،مولد بیماری است . اگر ناچار به نوشیدن آب هستید، حتما بعد از آن مقداری نان خشک یا غذای خشک میل کنید. اگر این شربت را در اختیار ندارید، پس از غذا مقداری شربت شیرین میل کنید.

نکات مهم

1ـ بهترین آب برای تهیّه ی این شربت آب باران و درصورت عدم دسترسی، آب چشمه است. خاصّه اگر سرچشمه ی آن به طرف مشرق باشد، آبی سبک و فاقد املاح اضافی خواهد بود و زود به نقطه جوش می رسد.

2ـ آب مشهد و برخی دیگر از شهرها سرشار از املاح اضافی است . بهتر است اگر از این آب ها استفاده می کنید، به مقدار لازم آب را بجوشانید و در تهیه شربت از آب جوشیده استفاده کنید.

3ـ سعی کنید مدرّج را هیچ گاه از ظرف مورد نظر خارج نکنید.


پی نوشت :

1ـ در ادبیات قدیم به جای لفظ شربت از معادل عربی آن یعنی شراب استفاده می شد.

1-  700 مثقال               

2- 70 مثقال                        

3- یک درهم.

4- نیم درهم

5- مقصود از ثلثان تبخیر دو سوّم آب می باشد.

منبع:  رساله الذهبیّه امام رضا (علیه السّلام) 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 10


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1504)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort