دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

می گویند زن و مرد لباس یکدیگرند


می گویند زن و مرد لباس یکدیگرند

کدام لباس برازنده قامت شماست؟/سیده زینب محمدی سید آبادی

مقدّمه

هدف غایی هر انسان در زندگی رسیدن به کمال نهایی خویش است. هر نظام فکری و هر دینی نیز هدفش رساندن پیروان خود به آن کمال نهایی است. دین اسلام نیز از این امر مستثنی نیست و برای رساندن مسلمین به کمال نهایی خود در تمام موارد و موضوعات زندگی شخص دستوراتی به او فرموده است.

در این مقاله به جزئی از آن کل پرداخته شده است. یعنی آیه ی «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن»‏ که حاوی مطالب و دستورات فراوان در مورد نقش زن و شوهر نسبت به همدیگر است؛ و ارتباط این آیه با کمال نهایی انسان بررسی شده است.

وجوه اشتراک لباس و همسر

زینت بخشی

از وجوه تمایز انسان و حیوان، وجود شرم و حیا در انسان است که باعث شده انسان از نظر ظاهری پوشش لباس را برگزیند و در هنگام جوانی در اوج نیاز جنسی، به گزینش همسر بپردازد. وجود لباس و همسر قانونی می تواند نشان دهنده اختیار و قدرت انتخاب و گزینش انسان باشد که باعث می شود همچون حیوانات از برهنگی و عریان بودن و یا از روابط آزاد جنسی محفوظ بماند.

حفاظت از گرما و سرما

از دیگر وجوه تمایز بین انسان و حیوان این است که حیوانات از پوشش طبیعی برای حفاظت از سرما و گرما برخوردارند تا بتوانند خود را با شرایط جوی و طبیعی وفق داده و به ادامه ی زندگی بپردازند امّا انسان برای حفاظت خویش از گرما و سرما نیازمندِ لباس و پوشش است.

در زندگی انسان نیز گاه شرایط و وضعیت نامساعدی پیش می آید که انسان را دچار حالت سردی و بی تفاوتی می کند. در این شرایط بهترین یاور انسان، همسر اوست. همسرانی که گرما بخش دل های یکدیگرند و از حرارت این گرمای مطبوع، دل ها آرام و جان ها راحت و قلب ها پر نور و بارقه های امید روشن می شود و زمینه ای ایجاد می شود تا انگیزه های تلاش مضاعف شده و فرزندان در بستری گرم و صمیمی تربیت شده، رشد نمایند.[1]

 حفاظت از آسیب

یکی از کارکردهای لباس آنست که بدن را از خطر برخورد با اشیا حفظ می کند[2] از این جهت لباس یک وسیله ی دفاعی است در برابر بسیاری از خطراتی که متوجّه جسم می شود. چرا که اگر انسان برهنه می بود؛ هر روز گوشه ای از بدنش مجروح می شد.

همسران نیز همدیگر را از انحرافات و اعمال منافی عفت مثل زنا[3]و...  وبه طور خلاصه از آن چه که حلال نیست[4] حفظ کرده، مانع شیوع آن بین افراد جامعه می شوند گویا زن و شوهر مانند پوشاکی هستند که وجود یکدیگر را از آفات و لغزش هایی که موجب شکسته شدن روح و جسم آن ها می شود نگه می دارند.[5]

 پوشاندن عیوب

هم چنان که لباس محرم داخل خود می باشد، دو همسر نیز محرم اسرار و نزدیک ترین به یکدیگر می باشند. این همگامان طریق رشد و فلاح، آگاهان به آشکار و نهان همدیگر و راه یابان به خلوت درون و اسرار نهان یکدیگر، همیشه با عزمی استوار و اراده ای خلل ناپذیر، با صبوری و متانت و در شرایط و موقعیّت های گوناگون، در غم و شادی، سلامت و بیماری، آرامش و عصبانیت، فقر و غنا، کامیابی و ناکامی و... کلید داران امین گنجینه ی عزّت و حیا، پاسداران حریم عصمت و صفا و نگهبانان سرّ و آبروی فردی و اجتماعی یکدیگر خواهند بود، چرا که عیب پوشی و رازداری از صفات خداوندی و از برجسته ترین ویژگی های انسان های با تقوا و رشد یافته است. از این رو عیب جویی، غیبت و بدگویی، تحقیر و افشای اسرار مؤمنان، به ویژه همسران، از مذموم ترین و زشت ترین اعمال به شمار می آید.[6]

 مصون داشتن از آفات و آلودگی ها

اگر لباس آلوده باشد، پوشنده را آلوده می سازد و اگر پوشنده آلوده باشد؛ لباس را آلوده می کند.[7] امّا اگر لباس از عیب و آلودگی مصون باشد، انسان را از آفات و آلودگی های محیطی مصون نگاه می دارد. همسران هوشیار و بیدار دل، حسّاس و مسؤولیت پذیر نیز با رفتار صمیمی و محبت آمیز، منشی توأم با عطوفت و خوش رویی، تلاش مستمر در جهت حسن تأمین و ارضای مطلوب نیازهای روانی، کشش های فطری و تمایلات نفسانی همراه و شریک زندگی خود همدیگر را از محرّک های آسیب زای روانی، وسوسه های شیطانی ،جاذبه های رفتاری و کلامی نامحرمان و کژروی های دوستان محافظت می کنند. چرا که در بسیاری از مواقع، سردی ها و بی تفاوتی ها، کشاکش ها و پرخاشگری ها، ناملایمات و تندی ها و گاه قهرها و جدایی ها در بین همسران، ناشی از آن است که آن ها نتوانسته اند به گونه ای که انتظار می رود پاسخ گوی نیازهای روانی و تمایلات نفسانی یکدیگر باشند و مصونیت روانی لازم را ایجاد نمایند و به دلیل همین ناکامی ها که به ظاهر ، تبلور بیرونی چندانی ندارد، گاهی شاهد آسیب پذیری های نفسانی یکی از زوجین و یا هر دوی ایشان هستیم. به همین دلیل زن و شوهر باید مطلوب ترین لباس و مقاوم ترین و نفوذناپذیرترین پوشش روانی ـ نفسانی و حمایتی همدیگر باشند.[8]

 نزدیک ترین همراه

لباس نزدیک ترین همراه، پیوسته ترین جزء و سایه بان همیشگی وجود انسان است. گویی انسان و لباس او حقیقت واحدی را تشکیل می دهند.[9]

تشبیه همسر به لباس، اصل دوستی و قرابت معنوی زن و شوهر را می رساند.[10] در حقیقت نزدیک ترین یار و مجرّب ترین رازدار انسان، لباس وجود، یعنی همسر اوست. به راستی که نزدیک ترین کس انسان بعد از ذات اقدس خداوندی که خالق وجود، عالم بر ذات الصدور و آگاه به نیّت ها و انگیزه های درون و رفتار برون آدمی است؛ وجود ارزشمند همسر می باشد تنها همسر انسان است که از آغازین لحظات زندگی مشترک، در گذراندن روزها، ماه ها و سال ها، در صبح و شام، در نهان و آشکار، در ابتلاها و عافیت ها، سختی ها و راحتی ها، نیازمندی ها و بی نیازی ها، کامروایی ها و ناخوشی ها، در تنهایی ها و در میان غریبه و آشنا، در اظهار نظرها و انتخاب ها، در معاشرت ها و گفتگوها، در سفرها و حضرها و در برخوردها و رفتارها، به تدریج برخصیصه های شخصیتی و ویژگی های حاکم بر نفسانیات زوج خود (به طور نسبی) آگاه می گردد.

کلام دیگر، هیچ کس در حیات دنیوی همانند همسران با ویژگی های شناختی، روانی و انگیزه های شخصیتی و اجتماعی همدیگر آشنا نیستند. چرا که دو همسر نزدیک ترین انسان ها به یکدیگرند.

 لباس بودن همسر در مسیر قرب الهی

یکی از سنّت های جاری خداوند برای رساندن موجودات مادی به کمال خود، قرار دادن قوه زوجیت در نهاد و طبیعت آن هاست. این سنّت الهی که در نهاد بشر نیز قرار داده شده است، مؤیّد این امر است که در ادیان ابراهیمی، زن و مرد برای آن که به عنوان زوج و همسر یکدیگر در کنار هم قرار بگیرند؛ با انجام دستور و قوانینی خاص که دین به تشریع آن پرداخته، رسمی و قانونی زن و شوهر هم می شوند. دین اسلام نیز مطابق با فطرت بشر است و کامل ترین و جامع ترین دستورات مورد نیاز برای هدایت بشر را در قالب وحی به او رسانیده و در تمام جزئیات زندگی انسان، به بیان وظایف او برای تکامل و به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه اش پرداخته است؛ و  یکی از آن ها وظایف زن و شوهر نسبت به یکدیگر می باشد که در آیه 186 از سوره بقره «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏» نکات بسیاری را در این زمینه بیان فرموده است که انسان هر عصر به فراخور فهم و دانش خود، به آن ها پی می برد که از جمله ی آن ها نقش بازدارندگی زن و مرد به عنوان دو همسر از آفات و گناهان و آلودگی های اجتماعی و نقش آرامش بخشی آنان برای یکدیگر با گرمابخشی و سرمازدایی شان می باشد که این خود زمینه و بستری را فراهم می کند تا آن دو بتوانند از آرامشی که در سایه ی با هم بودن، به دست می آورند؛ به سلامت مسیر هدایت الهی و تکامل را طی کرده و دوران زندگی خود را فرصتی برای کسب فضایل معنوی هم چون ایثار و از خودگذشتگی که بهترین تجلّی آن در خانواده و بین زوجین است؛ قرار دهند.

نتیجه

در دین اسلام، برای هر عملی که شخص مؤمن انجام می دهد، هر چند بسیار کوچک، چنان چه آن عمل به نیّت قربه الی الله و خالص برای خدا انجام گیرد؛ اجر و ثواب در نظر گرفته شده و آن عمل به عنوان وسیله ای برای پیش رفتن آن بنده ی خدا در مسیر تکامل و قرب به سوی او در نظر گرفته شده است. یکی از آن اعمال انجام وظایفی است که شخص مؤمن در هر موقعیتی بنابر نقش خود در آن موقعیت به دستور احکام و دستورات دینی موظّف به رعایت آن شده است که از جمله ی آن ها نقش همسری است.

چنان چه شخص مؤمن با انجام وظایف همسری خود به آن نحو که دین روشنگر اسلام به آن دستور فرموده است؛ زمینه ای را برای رشد معنوی خود و سایر اعضای خانواده به خصوص همسر خود فراهم کند می تواند به عنوان یکی از عوامل هدایت الهی به سوی پروردگار خود تقرب پیدا کند.

بدون شک این امر میسر نمی شود مگر اینکه شخص در پس هر عملش نیتی خدایی و خالص برای خدا داشته باشد.

 پی نوشتها:



[1] . غلامعلی افروز، همسران برتر، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، چاپ ششم، 1382، صص49-48.

[2]. ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران ، دارالکتب الاسلامیه، چاپ بیست و سوم، 1367، ج1، ص650.

[3] . علی اکبر قرشی، تفسیر احسن الحدیث، تهران، بنیاد بعثت، چاپ دوم، 1377، ج1، ص339.

[4] . فخر رازی، تفسیر کبیر، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1417هـ.ق ، ج6-4، ص270.

[5] . محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان، تهران، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، چاپ دوم، 1364،ج3،ص59.

[6] . همسران برتر، ص50.

[7] . رضا پاک نژاد، ازدواج، قم، انتشارات اخلاق، 1376، ج1، ص139.

[8] . همسران برتر، ص51.

[9] . همان، ص56.

[10] . محسن عباس نژاد، راهنمای پژوهش در قرآن و علوم روز (1)، قرآن، روانشناسی، علوم تربیتی، بی جا، موسسه انتشاراتی بنیاد پژوهش های قرآن و حوزه و دانشگاه، ص289.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 10


تعداد امتیازات: (4) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (4196)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort