دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

زيتون پرورده ی خانگى


زيتون پرورده ی خانگى

 مینا محمدزاده

 

تهيّه و تدارك زيتون پرورده در آشپزخانه، لطف ديگرى دارد، چرا که كم و زياد كردن مزّه ها به اختيار خودتان است و می توانید در این راه از زیتون تازه بهره مند شوید.

 

مواد لازم:

زيتون----------------------- يك كيلو

سير  -----------------------  يك بوته

مغز گردوى چرخ شده---------- يك پيمانه

 آب انار---------------------- يك پيمانه

سبزى معطر ------------------ ۲ بسته1

رب انار-----------------------  يك قاشق (در صورت تمايل نصف پيمانه دانه هاى انار ترش و گلپر هم ۲ قاشق چايخورى).

 

طرز تهيه:

هسته هاى زيتون را جدا كنيد. سبزى معطّر را پس از شستن خوب چرخ كنيد. اكنون سبزى هاى چرخ شده را با دانه هاى انار چرخ كنيد (اگر از سبزي خشك استفاده مي كنيد خوب خرد و يا به اصطلاح كف مال كنيد و سپس با دانه هاي انار چرخ شده و مغز گردوي چرخ شده مخلوط كنيد). حال گردوى چرخ شده و مخلوط سبزى و انار، رب انار و گلپر و كمى نمك را با هم مخلوط كرده و زيتون را در آن مى ريزيم و خوب هم مى زنيم. از اين جا به بعد اين ذايقه ی ترش یا شيرين شماست كه مزّه ی نهايى زيتون پرورده را تعيين مى كند. با اضافه كردن تدريجى آب انار، مزّه ی ترشى آن را اندازه بگیرید، همين كار را هم با سير انجام دهيد. به نظر مى رسد چنان چه ظرف حاوى زيتون پرورده را مدّتى در جايى خشك و خنك بگذاريد، طعم و مزه ی آن بيشتر شما را به ياد شمال سرسبز خواهد انداخت! اين چاشنى در تمام فصل سرد قابل استفاده در كنار غذاى اصلى است.

 

در مدح زيتون!

 

با مصرف فرآورده هاى زيتون مى توان با مشكل پوكى استخوان و پيرى زودرس مقابله كرد. زيتون داراى تركيبات مختلفى مانند آب ۶۰ درصد، روغن ۲۰ درصد، قند ۱۰ درصد، پروتئين، موادّ معدنى، كلسيم و سلولز است و ۱۰۰ گرم ميوه آن ۲۲۴ كالرى انرژى دارد. رنگ زيتون هنگام رسيدن از سبز كم رنگ به رنگ بنفش و قرمز و انواع سياه تغيير مى كند. دانه ی زيتون بدون انجام عمليات فرآورى قابل مصرف نيست و به صورت كنسرو شده و پرورده مى توان آن را مصرف كرد كه به صورت سنّتى و صنعتى در بازار ايران عرضه مى شود. با مصرف روزانه ی فرآورده هاى زيتون، علاوه بر تامين نيازهاى غذايى بدن، به عنوان دارو هم مى توان اين ميوه را به کار برد. هم چنين روغن زيتون تأثیر خوبی بر تومورهاى خوش خيم مانند پروستات و لوله ی گوارش دارد و جيره ی غذايى روغن زيتون، ميزان آسيب هاى سرطانى را كاهش مى دهد. مصرف منظّم روغن زيتون، براى افرادى كه فشارخون بالا دارند، مفيد است و در درازمدّت باعث تنظيم فشار خون مى شود و از اثر زيان بار فشار خون بر روى بدن از جمله سكته ی قلبى و مغزى كه در اثر پاره شدن رگ هاى اصلى به وجود مى آيد، جلوگيرى مى كند.

1- اين سبزى در گويش مازندرانى«ازلنگ» و در گويش گيلانى «چوچاق» است چنان چه تازه آن در دسترس نبود خشك آن را از عطارى  ها و گياهان دارويى بگيريد.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 11


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1561)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort