دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

پرستوهای مهاجر


پرستوهای مهاجر

گزارش مختصری از عملکرد بخش اتباع

پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، چهره اسلام و ايران در جهان دگرگون شد. غيرمسلمانان توجهي خاص به اسلام و ايران پيدا كردند، مسلمانان از شيعه و اهل سنت، از ركود و سرخوردگي بيرون آمدند، و انقلاب اسلامي ايران، عاملي براي تحرك و پويايي همه مستضعفان جهان، از جمله مسلمانان شد. انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني رحمه الله عليه موج نويي از تحرك و پويايي ديني را در سراسر جهان برانگيخت.

سؤال بزرگي در ذهن مردم مظلوم دنيا، پيدا شد، چه چيزي باعث عزت، اقتدار و دگرگوني عميق امام و امت ايران در برابر ظلم و فساد حاكم بر جهان شد؟

در پي اين بيداري جهاني، مسلمانان و غير مسلمانان از اقصا نقاط دنيا به سوي ايران وارونه شدند. زنان و مردان آگاهي كه خواستند اسلام را از مسير اصلي آن بشناسند و نيروي دروني انقلاب ديني را در خود بارور كنند. از همان اولين ماه هاي پيروزي انقلاب اسلامي، جمع كثيري از سراسر دنيا به سوي ايران روانه شدند و در حوزه هاي علميه، به ويژه در قم و مشهد پذيراي اين ميهمانان ارزشمند شدند.

مدرسه علميه نرجس (سلام الله عليها) نيز از سال 63 با ورود گروه از طلاب چيني در بخش غير ايراني فعاليت خود را آغاز كرد. لطف خداوند و عنايت خاص امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و سيره علمي و اخلاقي فقيد فرهيخته، خانم طاهايي، مهم ترين عامل در جذب طلاب غير ايراني اين مركز بود. استاد، طلاب غير ايراني را مهاجران في سبيل الله مي دانستند و به آن ها نام پرستوهاي مهاجر داده بودند. سياست ايشان در واحد غيرايراني، تربيت مبلغاني پارسا، موثر، مسئوليت پذير و مدير و مدبر بود كه با الهام از تعاليم و تربيت نسل منتظر در سراسر جهان باشند.

در همين راستا، استاد خواستار برنامه ريزي خاص و ويژه اي در واحد طلاب غير ايراني گرديدند. بنابر سفارش ايشان پس از جذب هر طلبه نيازهاي منطقه اي و فرهنگي فرد و همچنين اقليم و آداب و سنن محل زندگي او در نظر گرفته مي شد ت در آموزش با توجه به آن شرايط برنامه ريزي خاص درسي و فرهنگي گردد. مهم ترين نياز هر طلبه آموزش زبان فارسي است. كه در ابتداي دوره آموزشي مي بايست از آن برخوردار شود.

از آن جا كه اكثر طلاب غير ايراني پيش از ورود به ايران غير مسلمان و يا مذاهب گوناگون هستند. روش جذب و برخورد با آنان علاوه بر علمي بودن بايد توأم احترام اخلاقي باشد. آن ها در طي دوره تحصيلي با آداب اجتماعي اسلامي آشنا مي شوند. و البته اين مهم در معاشرت با استاد كه خود الگوي عملي در اين زمينه بودند غالبا كسب مي گرديد. علاوه بر حضور استاد در ساعات آموزشي ايشان در خارج از برنامه درسي توجه خاص به طلاب غيرايراني داشتند. نشست هاي صميمي كه به طور منظم هفتگي برگزار مي شد. زيارت دسته جمعي در هر صبح جمعه و همه شب هاي ماه مبارك رمضان و سركشي مرتب از خوابگاه گوشه اي از توجهات است. گاه استاد همانند مادري مهربان دخترانش را در منزل مورد پذيرايي قرار مي داد تا از لحاظ عاطفي دوري از خانواده كمتر برايشان محسوس گردد. با اين وجود توصيه هاي ايشان به واحد غير ايراني طلاب سبب مي گرديد. تا در اين واحد نيازهاي عاطفي و مشكلات خانوادگي آنان از طريق مشاهده هاي خصوصي پيگيري گردد تا دغدغه طلبه كسب علوم ديني گردد.

در اين مدرسه تاكنون بيش از 790 طلبه از 30 كشور جهان (چين، هندوستان، افغانستان، پاكستان، اندونزي، نپال، برمه، بوتان، آذربايجان، آلباني، ازبكستان، آمريكا، انگليس، فرانسه، تاجيكستان، تركمنستان، تركيه، سوريه، عربستان، ويتنام، مجارستان، اكراين، روسيه، كامبوج، كنگو، سنگال، كنيا، بحرين، امارات متحده عربي، مالزي، عراق و ... پذيرش شده اند.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 12


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1554)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort