دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

بوستان علم و معرفت


بوستان علم و معرفت

گزارشی از کتابخانه مدرسه ی علمیه ی نرجس (سلام الله علیها)

         

از معيارهاي اساسي رشد و پيشرفت هر كشوري ميزان پرداختن مردم به مطالعه و گسترش كتابخانه ها در آن كشور است. كتابخانه ها بخش لاينفك جوامع متمدن بوده اند كه براي رفع نياز هاي فكري جامعه به وجود آمده اند و در توسعه فرهنگي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي جامعه و حفظ و پيشبرد آموزش رسمي و فردي و مطالعه در هنگام فراغت نقش چشمگيري داشته اند. همچنين اهتمام دانشمندان اسلامي در پديد آوردن آثار ارزشمند جهاني همه و همه ناظر بر اهميت كتاب و كتابخانه است.

كتابخانه مدرسه علميه نرجس (سلام الله علیها) به حسب اراده استاد طاهايي (ره) و در راستاي ترويج انديشه ديني و تحقق يافتن اهداف مدرسه به صورت اختصاصي در زمينه علوم اسلامي شكل گرفت و به طور رسمي فعاليت خود را از سال 1347 در اتاقي به مساحت 30 متر مربع با 800 عنوان كتاب آغاز نمودكه همگي كتاب هاي شخصي استاد بودند كه به كتابخانه بخشيده بودند. تا سال 1371 مجموعه كتاب ها به قريب به 10 هزار جلد رسيد. به تدريج در اثر كوشش مداوم استاد و حمايت هاي مادي  و معنوي ايشان از حد يك كتابخانه كوچك خارج شده و در شمار يكي از كتابخانه هاي برجسته حوزه هاي علميه خواهران در سطح كشور قرار گرفت. هم اکنون کتابخانه دارای سه فضای مستقل شامل «سالن اصلی» (قفسه باز و تالار مطالعه) به مساحت 200 متر مربع، «اتاق بایگانی و ثبت» و «مخزن» می باشد.

كتابخانه در سال هاي اوليه به روش سنتي و به صورت دستي اداره مي شد اما زماني كه مجموعه آغاز به توسعه كرد و از حدي گذشت كه ديگر اين روش پاسخگوي نياز مراجعان نبود، استاد دستور فرمودند از روش هاي علمي كه دستيابي آسان و سريع  به كتاب ها را ميسر مي سازد، استفاده شود. هم چنين امكانات آموزشي لازم را براي كتابداران فراهم نمودند و خيلي زود كتابخانه به صورت كامپيوتري و بر اساس نظام رده بندي كنگره طبقه بندي گرديد. سرويس دهي حاضر بر پايه ي اين روش صورت مي پذيرد.

استاد به مسأله دسترسي مستقيم مراجعان به منابع اهتمام وي‍‍‍‍ژه اي داشتند و ايجاد محدوديت در اين مقوله را نمي پسنديدند. لذا نظام قفسه باز را كه گشت و گذار در ميان كتاب ها و دستيابي آسان به منابع و تورق كتاب ها را ميسر مي ساخت، مورد توجه قرار دادند. هم اكنون كتابخانه بر اساس اين نظام خدمات خود را ارایه مي نمايد.

از بهترين و شايد حساس ترين وظايف يك كتابخانه انتخاب كتاب است. شناخت دقيق نيازهاي مراجعان است كه مي تواند مجموعه اي ارزشمند به وجود آورد. استاد با توجه به اين مهم هميشه برخريد كتاب نظارت مستقيم داشتند و به مسؤول كتابخانه توصيه مي كردند كه در انتخاب كتاب دقت فراواني داشته باشد و علاوه بر عنوان و نام نويسنده، محتوا،  سبك و سطح نگارش آن را در نظر بگيرند. بسياري از كتاب ها را خود شخصاً انتخاب مي نمودند و بيشتر به منابع قرآني و تفسيري توجه نشان مي دادند، گرچه منابع ديگر را نيز از نظر دور نداشتند. به طور مستمر کتاب های نفیس و ارزشمند خود را به کتابخانه اهدا می کردند. براساس آمارهای موجود بیشترین کتاب های اهدایی از آن ایشان بوده است.

ايشان با نيازسنجي بجا و شايسته خود ضرورت برخورداري كتابخانه از منابع اطلاعاتي ديگر را احساس نمودند. لذا شرايطي فراهم كردند تا طلاب بتوانند از نرم افزارهاي علوم اسلامي، مطبوعات روز و نرم افزارهاي كتابشناسي استفاده نمايند. بخش نرم افزاري كتابخانه مرهون لطف فراوان ايشان است.

بخش زيادي از بن هاي كتاب كه به ايشان اهدا مي شد به كتابخانه مي بخشيدند. و از آن جا که دقت فراوانی به مصرف وجوه شرعی داشتند ترجیح می دادند با آن ها کتاب خریداری شود.

از كتابخانه شخصي خود در منزل كه يك اتاق را به آن اختصاص داده بودند، به افراد حتي به كودكان كتاب امانت مي دادند اما سفارش مي كردند كه حتما كتاب را برگردانند.      

هر زمان كه وارد كتابخانه مي شدند، شادابي و نشاط خاصي در چهره شان نمودار بود. گاه خطاب به كتابداران مي گفتند: «وارد بوستان شدم و قدم زدن در بوستان كتابخانه از قدم زدن در باغ گل برايم لذتبخش تر است.»

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 12


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1571)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort