دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

مدیریت اسلامی


مدیریت اسلامی

ویژگی های مدیریتی استاد طاهایی

 

مدیریت محرکی اجتماعی است که جامعه را پیوسته در مسیر پویایی و تحرک قرار می دهد و تغییر و تحول از شؤون آن است به عبارت دیگر مدیریت فرآیند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج تمامی امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و براساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می گیرد.

در نگرش اسلامی پیمودن مسیر توسعه و پیشرفت و دستیابی مطلوب و ارزشمند به غایت هستی جز با طی کردن فرآیند رهبری و مدیریت نخبگان جامعه صورت نمی گیرد.

بزرگ ترین هنر اسلام این مکتب الهی، معرفی و تربیت انسان کامل و جامعه ی ایده آل است که این مهم جز در سایه هدایت مادی و معنوی و مدیریت سازنده و کارآمد افراد پرورش یافته در این مکتب متعالی حاصل نخواهد شد، و این امر همان نیاز دنیای مدرن و صنعتی امروز است اما متأسفانه در سایه مدیریت های خرد و با نگاه محدود زمینی، انسان را گرچه تا حدودی به آسایش رساند اما آرامش حقیقی را به او اعطا نکرده و نتوانسته است او را در مسیر تکامل حقیقی سوق دهد.

بررسی شیوه مدیریتی افراد رشد یافته در آموزه های ناب نبی و علوی (علیهما السلام) و ارایه رموز موفقیت این بزرگواران سیر رسیدن به مدینه فاضله را هموار ساخته و راه وصول به مقام بندگی و عبودیت که آرمان جامعه دینی است را تسهیل می نماید در این راستا بر آن شدیم تا در این رهگذر خوشه ای را از دوران با برکت مدیریت استاد مرحومه فاضله خانم طاهایی (ره) در مدت بالغ بر 40 سال برچینیم و فرا روی مشتاقان و تشنگان مسیر کسب علم و تعالی قرار دهیم. اگرچه این اندک، در این مجال، گویای ویژگی های رهبری و مدیریت ایشان نخواهد بود و امید است در آینده بتوان فرصتی مغتنم یافت و به جبران مافات پرداخت.

در ذیل به اهمّ شاخصه های مدیریتی این استاد فرزانه اشاره می گردد:


الف: مدیریت اندیشه و رفتار فردی

بی شک جامعه اسلامی برای تداوم و ثبات هویت خود و نیل به اهداف عالی راهی جز انتخاب افراد شایسته و بایسته در پست های مهم و سرنوشت ساز ندارد. استاد طاهایی با داشتن ویژگی های فردی مناسب به اذعان مدیران همکار، اساتید، بزرگان و افراد مشغول به کار در حوزه های علمیه تحت اشراف ایشان، دارای این ویژگی ها بود:

 1ـ داشتن روحیه ی تقوا و اخلاص و خدامحوری در تمام امور به طوری که به نقل از مراجعین هرگاه به اتاق کار ایشان سر می زدند استاد را مشغول مطالعه و تدبر می دیدند. (خانم دکتر رحمت آبادی (عضو هیئت علمی)

2ـ عنایت ویژه به ارتقاء سطح علمی و استمرار در مطالعه

3ـ توکل و توسل از جمله رموز حائز اهمیت در سیره ی مدیریتی ایشان بوده است به طوری که در مقابله با مشکلات و مصایب بسیار دشوار که شاید خیلی افراد را ناامید از رسیدن به هدف نماید ایشان را استوار و امیدوار می ساخت و همیشه و به طور مکرر می فرمودند:

«حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ»

ایشان معتقد بودند انسان با توکل بر خداوند حکیم و توانا، آن چه به خیر و صلاح اش است را دریافت می دارد و در این صورت است که انسان در بحران ها خود را نمی بازد و می تواند تصمیم عاقلانه بگیرد و تحت تأثیر تملق گویی ها قرار نگرفته و در دام حیله های سودپرستان مکار نمی افتد.

4ـ توسل و عنایت به اهل بیت عصمت طهارت (علیهم السلام) در رفتار ایشان موج می زد مرتباً در ارتباط مستمر با معصومین در قالب معرفت افزایی از راه مطالعه، زیارت جامعه ... بودند. به قول یکی از اساتید، استاد طاهایی ارادت خاص قلبی و ویژه به حضرت ولی عصر داشتند گویا ایشان را حاضر و ناظر بر تمام حرکات و سکنات می دیدند و این عرض ارادت در هنگام سلام به حضرت و خواندن زیارت آل یاسین تبلور عجیبی می یافت. (خانم طاهره گرمارودی از اساتید حوزه علمیه نرجس)

5ـ داشتن روحیه ایثار و گذشت و اهمیت به نفع جمع در مقابل منفعت خود از خصوصیاتی بود که گاهی افراد همکار در مجموعه ایشان را بسیار شرمنده می نمود یکی از شاگردان ایشان نقل می کند بارها شاهد بودم ایشان از درد جسمانی رنج می بردند اما به محض مراجعه افراد به ایشان با تمام وجود از او استقبال می نمودند و پاسخگوی مسائل با حوصله ی کامل بودند. (خانم رضیه کامل)

6ـ زهد و ساده زیستی در زندگی ایشان سرآمد بود و استفاده از امکانات مادی به حد ضرورت صورت می گرفت (مدیریت اقتصادی) به طوری که بارها شاگردان ایشان در ملاقات های شخصی و حضوری در منزل استاد اعتراف می نمودند که استاد هنوز از اکثر امکانات و وسایل اوائل زندگی خود بهره مند هستند. (خانم رثایی از اساتید حوزه علمیه نرجس)

7ـ نظم و انضباط شخصی و کاری باعث برکت در وقت و عمر ایشان گشت و همیشه شاگردان را به توصیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) گوشزد می نمودند که: «اوصیکم بالتقوی الله و نظم امرکم» و می فرمودند که دقت و نظم در امور و خوش قولی در وعده ها باعث کسب اعتماد دیگران، احترام به وقت مردم و سرعت در انجام کارها می گردد. یکی از اساتید نقل می کنند همیشه در هنگامی که من افتخار همراهی استاد را تا مرکز تبلیغی مورد نظر داشتم و حتی به درب منزل استاد می رسیدم ایشان با توجه به کهولت سن در کنار درب منزل منتظر بودند وقتی می گفتم استاد عزیزم شما چرا زودتر از موعد به درب منزل می آیید می فرمودند نمی خواستم شما معطل من بمانید. (خانم طهرانیان، معاونت پژوهشی مدرسه علمیه نرجس)

8ـ خستگی ناپذیری و شادابی در هنگام کار حتی در ساعات آخر فعالیت روزانه، نیز از ویژگی های منحصر به فرد ایشان بود و یکی از دوستان نقل می کند: روزی به استاد گفتم شما چه طور به کار و مسؤولیت خود نگاه می کنید که هیچ وقت خستگی در شما مشهود نیست؟ ایشان فرمودند: من به کار نگاه مادر به فرزند را دارم که باید دائماً و دلسوزانه خودش را وقف او کند. (خانم گنج آبادی، سرپرست طلاب غیر ایرانی در مدرسه علمیه نرجس)

 

ب: مدیریت اقتصادی

1ـ اعتقاد به رزق مقسوم و عزت مندی، استاد می فرمودند: فرد مؤمن با اطمینان به تضمین رزق و روزی خود از طرف خداوند قادر متعال، به تلاش متعارف می پردازد و نسبت به آینده خود هیچ گونه اضطراب و نگرانی ندارد. و تأکید داشتند با چنین روحیه ای، زندگی شما گوارا و با آرامش خاطر خواهد بود. استاد طاهایی بنا به گفته همکاران و اساتید نزدیک به ایشان با این اعتقاد زمینه ی حرکت های ناسالم اقتصادی و افزون طلبی را در حوزه کنترل می نمودند و همیشه به افراد متقاضی در امور مالی می فرمودند سعی کنید عزت نفس خود را حفظ کنید و با سعی و تلاش و استفاده از امکانات موجود کار کنید. (به نقل از معاونان)

ایشان معتقد بود با اندک پول می توانید امورات را بگردانید و پشتیبان مالی شما فقط خدا باشد! و به نقل یکی از مدیران تربیت شده ایشان، استاد طاهایی هیچ چشم داشتی مادی در فعالیت های خود نداشتند و این سلوک استاد به شاگردان ایشان نیز منتقل شد. (خانم شایسته خو)

2ـ سعه صدر و شکیبایی ایشان، زبانزد خاص و عام بود، از آن جا که یک مدیر، مرتباً در معرض گفتگوها، نظرات، نقد و تحلیل ها و... می باشد داشتن صبر و تحمل لازمه کارش خواهد بود و این ویژگی در سراسر عمر استاد طاهایی مشهود بود و ایشان این گفته امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در رفتار عملی خویش بروز دادند که فرمودند: «آله الرِئاسه سعه الصدر». ابزار حکومت و مدیریت، داشتن سعه صدر است. (کلمات قصار، نهج البلاغه، شماره 176)

 

ج: مدیریت علمی و دینی

بر کسی پوشیده نیست که کارآمدی هر سازمان و مجموعه ای برای نیل به اهداف عالی آن سازمان جز با هدایت علمی مدیر آن مجموعه رو به سامان نمی رود و اصولاً اگر نگاه همراه با علم و اندیشه مدیر، برگرفته از تعالیم اسلام باشد، جلوه های موفقیت در آن بیشتر موج می زند. استاد عالمه ی فرهیخته خانم طاهایی از جمله مدیران موفق در این عرصه بود که با تکیه بر مضامین عالی آموزه های دین مبین اسلام و با کسب علم و دانش مقتضی توانست شگفتی های وصف ناپذیری را در مدت حیات گهربار خود بیافریند. که در ذیل به گزیده‌ای از ویژگی های مدیریتی ایشان در این زمینه اشاره می گردد:

1ـ تأکید بر تعمیق آموزش در علوم اسلامی برای طلاب و دانش پژوهان، به عبارت دیگر معتقد بودند افراد لازم است بعد از گذران یک دوره تحصیلی قدرت تحلیل و بررسی مطالب را بیابند و بصیرت و آگاهی جز در سایه مطالعات عمیق حاصل نمی گردد. یکی از اعضای هیئت علمی حوزه علمیه نرجس می گوید: ایشان با دقت کامل در جلسات ما حاضر می شدند، به طرح ها و برنامه های ارایه شده گوش می دادند و بعد از دقت و مطالعه هدایت راهبردی خود را در قالب چند راهکار مختصر و مفید ارایه می دادند.

2ـ تشویق به کسب علوم روز وکاربردی و افزایش اطلاعات میان رشته ای از کانال صحیح، از دیگر توصیه های استاد بود، و در جمع اساتید مکرراً می فرمودند: «العالم بزمانه لا یهجم علیه اللوابس» علوم روز را بیاموزید تا در معرض هجوم شبهات و تهدیدهای علمی فرهنگی قرار نگیرید و مخاطبان شما بتوانند از علم و دانش شما نهایت بهره را ببرند و قدرت پاسخگویی به سؤالات در عرصه های گوناگون تا حدودی برایتان حاصل شود. (خانم رثایی)

3ـ برنامه ریزی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، از اهم دغدغه های استاد طاهایی بود و همیشه اصرار داشتند در شروع هر سال تحصیلی شما باید برنامه و تقویم اجرائی سالانه ارایه دهید و به طور مستمر گزارش کار دقیق را از معاونان و مسئولان ذی ربط درخواست می نمودند.

4ـ دانش افزایی و ارتقاء سطح علمی اساتید، نیز در دستور کار سالانه مدیریت علمی استاد بود. ایشان معتقد بودند دائماً باید از سرچشمه های علم و معرفت بهره برد تا طراوت و شادابی فضای علمی در این مکان حاکم باشد و خود ایشان نیز به برگزاری جلسات علمی و عملی (در درس هایی که نیاز به تحقیق دارد مانند: فقه و اصول، منطق، تفسیر، کلام) در کنار درس های عمومی ای مانند اخلاق، تعلیم و تربیت، تفسیر و شرح ادعیه... تأکید داشتند.

5ـ اهتمام به امر تحقیق و پژوهش، برنامه ریزی و بسترسازی برای تحقیقات بنیادی و کاربردی از اهداف بلند استاد طاهایی بود که با دقت و تیزبینی منحصر به فرد خویش نخبگان از شاگردان و اساتید را در این عرصه جذب و هدایت می نمودند و با حمایت های مادی و معنوی خویش بستر رشد و شکوفایی آنان را فراهم می ساختند.(احیای مکتب شیعه و سیره معصوم(علیهم السلام) از اهم دستورات ایشان برای پروژه های تحقیقاتی بود).

اهتمام استاد به این امر طوری بود که در بازدید اخیر از مرکز مدیریت تحقیقات قم از بومی بودن اساتید راهنما و محققان مدرسه که همه از دانش آموختگان و اساتید مدرسه علمیه نرجس(علیها السلام) بودند اظهار شگفتی نمودند.

 

د: مدیریت منابع انسانی

از فرآیندهای مهم و حائز اهمیت در عرصه های مدیریتی به ویژه در حوزه های علمیه، اهمیت به نیروی انسانی است که امروزه در برنامه های توسعه در سطح کشوری و جهانی از موضوعات مهم به شمار می رود و مدیران موفق با التفات گسترده به ظرفیت انسانی و حیات جمعی و اعتنا به توانمندی موجود در افراد می توانند زمینه را برای رسیدن به مدینه ی فاضله و ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراهم آورند. استاد طاهایی یکی از مدیران کارآمد و موفق در این زمینه بودند. موارد زیر نمونه هایی از عملکرد ایشان در این زمینه می باشد.

1ـ دقت و ظرافت در انتخاب و گزینش نیرو: استاد طاهایی برای به کارگیری افراد در پست ها و مسؤولیت ها و تدریس ملاک های بسیار دقیق بر مبنای آموزه های دینی را لحاظ می کردند.

به طور مثال یکی از مسؤولان در مدارس علمیه تحت اشراف ایشان نقل می کند استاد همیشه در انتخاب افراد فیلترهای دقیقی داشتند امّا بعد از انتخاب فرد و به کارگیری وی به او اعتماد می نمودند و دست وی را در انجام کارها آزاد می گذاشتند بدین وسیله قدرت خلاقیت و بروز استعدادها در افراد احیا می شد. و در عین حال، ایشان با کیاست و درایت لازم از دور، بر کار وی نظارت می نمودند. (خانم روشن، مسؤول آموزش سطح 3)

با این روش افراد در محیط کار فرصت پیدا می کردند تا مدیریت صحیح را تجربه کنند. (ایشان با تکیه بر اصل قرآنی «... إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً... (انفال/29)» کاملاً قوه تشخیص در به کارگیری افراد را داشتند.)

2ـ برقراری عدالت در محیط کار: این مهم از خصوصیات استاد بود. زیرا معتقد بودند پرهیز از تبعیض و اجرای عدالت مادی و معنوی در محیط کار، مایه ی دلگرمی افراد به کار می گردد. حتی ایشان در نگاه به افراد و لبخند به آنان سعی در برقراری عدالت داشتند و همیشه گوشزد می نمودند من معصوم نیستم، قصورات من را عفو نمایید. عنایت استاد به همکاران و اساتید طوری بود که یکی از این عزیزان نقل می کند نحوه برخورد استاد و تقسیم مهر و رأفت از ناحیه ایشان طوری بوده که بعد از رحلت ایشان هرکس فکر می کرد او از نظر استاد همان فرد محبوب بوده است. (خانم نصیری، مدیر مسؤول نشریه ی شمیم نرجس(علیها السلام))

3ـ احیاء اصل مشورت بر اساس توصیه های قرآنی از دیگر اصول رفتار مدیریتی ایشان در حیطه ی مدیریت منابع انسانی بود. به طوری که برای تصمیم گیری در جلسات، نظرات معاونان و اساتید را دریافت نموده و پس از آن به تصمیم گیری در مسائل مختلف اقدام می فرمودند. (وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُم) (شوری/ 38)

4ـ تقویت وجدان کاری و خدامحوری و اتقان در کار: در شیوه ی مدیریتی استاد طاهایی به جای صرف هزینه در راه کنترل و بازرسی، (که معمولاً در ادارات انجام می شود)، تمام اهتمام ایشان بر پایه ی ارتقای فرهنگی و رشد معنوی کارکنان بود تا با تقویت روحیه ی دینی و تقوا و خداترسی، عامل کنترل کننده ی درونی در افراد به وجود آید.

طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت           بدر آی تا ببینی طیران آدمیت

ایشان خدمت در راه انجام وظیفه را یک تکلیف شرعی می دانستند و می فرمودند: مدیریت یک امانت الهی است.(استاد مرحومه خانم اعتمادی) «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها: همانا خداوند امر می کند امانات را به اهلش برگردانید». (نساء/58)

5ـ شایسته سالاری و کشف استعدادها و بکارگیری افراد در حوزه ی توانمندی آنان: از آن جا که انسان ها مجهز به استعدادهای گوناگون با روحیات مختلف مثبت و منفی هستند استاد طاهایی با داشتن روحیه جاذبه و نفوذ کلام، افراد را استعدادیابی می نمود. به نقاط قوت آن ها بها می داد و در همان زمینه از ایشان فعالیتی را درخواست می نمود.(استاد مرحومه خانم اعتمادی) و در صورت بروز رفتار غیرمتناسب با شأن حوزه و کار در این محیط بسیار هوشیارانه و غیرمحسوس او را به سمت اصلاح شدن سوق می دادند. به طوری که کمتر کسی از رفتار ایشان دلگیر می شد.

ایشان بنا به فرموده امام صادق(ع) که: «إِنَّهُ لَا بُدَّ لَكُمْ مِنَ النَّاسِ إِنَّ أَحَداً لَا يَسْتَغْنِي عَنِ النَّاسِ حَيَاتَهُ وَ النَّاسُ لَا بُدَّ لِبَعْضِهِمْ مِنْ بَعْضٍ: ناگزیر شما به مردم نیاز دارید چون هیچ کس در زندگیش از مردم بی‌نیاز نیست و بعضی افراد به برخی دیگر محتاجند. (تحف العقول/ 201) کاملاً عمل نموده و توانستند در این زمینه مدیریت بسیار دقیقی را ارایه دهند.

6ـ پرورش نیروی انسانی کارآمد همراه با رشد معنوی: در نظام مدیریت اسلامی کمال انسانی در رسیدن به قرب الهی است. یکی از دغدغه های خاطر استاد طاهایی در این راستا پرورش نیروی انسانی مولد و کارآمد همراه با ارتقاء معنوی بود به طوری که استاد مکرر می فرمودند: رشد و تعالی بشر در گرو کسب پست ها و مقامات دنیوی نیست زبان حال ایشان این بود که: «ای کسانی که دین را به نان می دهید، کجا در ره عشق جان می دهید». به بیان دیگر اگر افراد در کنار کسب مهارت های لازم برای کار به پویایی معنوی دست یابند آن موقع است که می توانند از زیست مادی فراتر رفته و موقعیت های بسزایی در عرصه کار مورد نظر داشته باشند، شاگردان استاد با این رویکرد تربیت و پرورش یافتند و هم اکنون به گفته خاص و عام از جمله افراد موفق در عرصه های مختلف در سطح ایران و جهان می باشند. به حق مصداق این آیه شریفه شدند که می فرمایند: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا: بعضی از آنان را به مقام رهبری رسانیدیم چون صبر و پشتکار داشتند.» (سجده/24) (خانم دکتر رحمت آبادی، عضو هیأت علمی حوزه)

7ـ جلوگیری از تفرقه و ناهماهنگی در میان کارکنان: طبقق آموزه های دینی نیروهای یک مجموعه کاری، همواره باید از تفرقه بپرهیزند و البته مدیریت مدرسه علمیه نرجس(سلام الله علیها) مرتباً در این امر مواظبت می نمودند و سعی در رفع اختلافات احتمالی داشتند.

«وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ* إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون» (سوره حجرات آیات 9و10)

ایشان به کارکنان تأکید می کردند تکروی موجب خروج از دایره مدیریت اسلامی می شود. چنانکه علی(علیه السلام) می فرمایند: از تفرقه بپرهیزید چرا که هرکس در جمعیت مؤمنان تکروی کند طعمه شیطان می شود همان گونه که گوسفند خارج از گله، سهم گرگ خواهد شد. (نهج البلاغه، خطبه 127)

8ـ تشویق و تمجید از کارکنان: از مهم ترین متغیرهای اثرگذار بر انگیزش افراد، توجه به تشویق است و رعایت این اصل مهم در سلوک مدیریتی ایشان متجلی بود زیرا معتقد بودند کارکنان بدین وسیله قوت قلب و اعتماد به نفس در انجام کار را می یابند. حضرت علی(علیه السلام) در نامه ی خود به مالک اشتر می فرمایند: میدان امید سران سپاهت را توسعه بخش و پی در پی آن ها را تشویق کن و کارهای مهمی را که انجام داده اند برشمار؛ زیرا یادآوری کارهای نیک آنها، شجاعتشان را برانگیزاند و از کار مانده را، به خواست خدای ترغیب نماید. (نهج البلاغه، نامه53)


هـ: مدیریت امکانات مادی و رفاهی

1ـ تقویت نگاه ابزاری به مادیات و نکوهش دنیاطلبی از جمله درس های استاد طاهایی در عرصه های گوناگون بود. ایشان به طور مکرر شاگردان را به زهد و ساده زیستی دعوت می نمودند. یکی از اساتید و شاگردان ایشان، نقل می کند: «در ملاقات های خصوصی در منزل استاد، بعضاً شاهد استفاده استاد از همان وسایل و جهیزیه ابتدای زندگی بودیم».

2ـ استاد در اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف دقت قابل ملاحظه‌ای داشتند. یکی از یاران قدیمی ایشان نقل می کنند: «استفاده از کاغذهای باطله از سیره عملی ایشان بود». ایشان پرهیز از اسراف را در کم مصرف کردن نمی‌دانستند و همانطور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند، استفاده صحیح و به جا را توصیه می کردند.

3ـ هدفمند کردن خرید تجهیزات و امکانات و بهینه سازی از دیگر اصول اقتصادی رعایت شده در نظام مدیریتی ایشان بود.

4ـ اهمیت به بیت المال در استفاده از وجوهات شرعیه از اهم ملاحظات مالی ایشان بود به طوری که گاهی به خاطر رعایت این امر ممکن بود به زحمت هم بیفتند اما اصرار داشتند در این زمینه افراد و کارکنان دقت نمایند.

5ـ پرهیز از چشم و هم چشمی و رقابت های بی جا یکی از رموز موفقیت مدیریتی خانم طاهایی است که بعضاً در محیط های کاری مختلف بازدارنده است.

6ـ پرهیز از کاغذ بازی و دیوان سالاری که معمولاً در مجموعه های اداری بسیار وقت‌گیر و موجب اذیت ارباب رجوع می شود از نکات قابل توجه در نحوه ی مدیریت ایشان بود و لازم است این مسئله مورد توجه مجموعه های اداری قرار گیرد.


و: مدیریت عاطفی

برقراری ارتباط با کارکنان مقوله‌ای است که هر نظامی از دریچه تفکر خود به آن می نگرد از این رو در نظام مدیریت ماشینی برقراری ارتباط در یک نظام بسته صورت می گیرد. مدیر در چنین نظامی اولین برخورد خود را با سوء ظن آغاز می کند و از دادن اطلاعات به کارکنان پرهیز می نماید او معمولاً متکلم وحده بوده و نسبت به علایق و روحیات افراد بی توجه یا کم توجه است حتی در نوع برخورد، فقط به صورت ابلاغ وظایف عمل می کند.

اما در نظام مدیریت اسلامی ارتباط با افراد باز است و مدیر کاملاً روحیات و علاقه کارکنان را مدّ نظر قرار می دهد ارتباط با افراد در جوّی محبت آمیز محقق می گردد. این نحوه رفتار و اصل جاذبه در مدیریت عاطفی خانم طاهایی همراه با صمیمیت و محبت حاکم بود و اصل دافعه را نیز ایشان به طور متعادل در محیط کاری بنا به اقتضائات لازم با کیاست مطلوب و توسل و دعا انجام می دادند.

ایشان محرم اسرار افراد بودند و در حل مشکلات آنان بسیار با حوصله عمل می کردند. به گفته ی شاگردان استاد، ایشان طبیب دوّار بودند به کارکنان سر می زدند و جویای احوالاتشان بودند و در صدد برطرف کردن مشکلات معیشتی، خانوادگی و اجتماعی آنان بوده و مرتباً عنایت مادی و معنوی خود را از آنان دریغ نمی‌کردند. ایشان در مدت مدیریت بی بدیل خود با زدن رنگ خدایی به زندگی، سرمشق عملی افراد در مبارزه با مشکلات بودند و با نیت خالص، خود را وقف مردم نمودند. «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ» (بقره/138) رنگ آمیزی خداست و چه رنگی خوش تر از ایمان به خدا است و ما او را پرستش می کنیم.

رسالت استاد طاهایی حرکت در جهت کمال بود و با عنصر تعلیم و تربیت شأن کرامت انسانی را خصوصاً در جامعه بانوان تا حدّ ممکن احیا نمود و بی شک سبب آثار و برکات زیادی در طول عمر شریف خویش گشت ایشان به مدد باری تعالی و عنایت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در تلاطم های پرفراز نشیب این رسالت خطیر باری سنگین را بر زمین نهاد و بر ماست که در فراق حزن انگیز این رهرو مکتب اهل بیت و یاور مخلص امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قدری به خود بیندیشیم و رسالت خطیرمان را هر روز گوشزد نماییم تا نکند که شرمنده این خدمات عالیه شویم.

 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 12


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1581)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort