دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

کتاب را دوست بداریم


کتاب را دوست بداریم

کتاب را دوست بداریم/عاطفه زینلی نیا

متأسّفانه امروزه ایرانیان جزء کم نصیب‌ترین ملّت‌ها از معارف کتابی و مکتوب هستند. در بین مردم ما، کتابخوانی یک رویه‌ی معمول نیست و آنان که بخشی از زندگی روزمره‌ی خود را به کتاب اختصاص می‌دهند، در اقلیت هستند. کتاب می‌تواند در همه‌ی دوران‌ها نقش برجسته و عمده‌ای را در پیدایش، تکمیل و تصحیح آگاهی‌های انسان درباره‌ی مسائل گوناگون داخلی و خارجی ایفا کند. «روح کتابخوانی در مردم»، «انس با معلومات و معارف» و «پیشرفت علمی کشور» در سطوح مختلف، با هم مرتبط هستند. لذا باید این روحیه را بین مردم ترویج کرد. در ذیل برخی از راهبردهای گسترش فرهنگ کتابخوانی را بر می‌شماریم:‌

فرزندانمان را از همان سنین کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند. مثلاً پدر یا مادر برای کودک خود قبل از خواب کتاب بخواند. همچنین برای داشتن فرزندانی عاشق کتاب و خواندن، والدین خود نیز باید اهل مطالعه باشند. فرزندان باید ببینند که والدینشان به طور مرتب برای خواندن کتاب وقت زیادی می‌گذارند. البته باید کاری را در این زمان‌های مطالعه برای فرزندان در نظر گرفت؛ مثلاً به آن‌ها هم کتاب بدهیم.

در محیط خانواده و دوستان جلسات هم‌خوانی داشته باشیم. در فرصت‌هایی همه بنشینیم و یک نفر با صدای بلند کتاب بخواند و دیگران گوش کنند. در این جلسات می‌توانیم اطّلاعاتی را که با مطالعه‌ی یک کتاب یا مجله یا هر چیز مکتوب دیگر به دست آورده‌ایم با دیگران به اشتراک بگذاریم. این مسأله به خصوص در محیط خانواده به کودکانمان می‌آموزد که از خواندن برای کسب اطّلاعات و به کار بردن این اطّلاعات در زندگی روزمرّه‌ی خود چطور استفاده کنند. باید توجّه داشت که در هم‌خوانی چنانچه مخاطبانمان کودکان هستند، در نحوه‌ی خوانش کتاب، حالت و لحن مناسب، برقراری تماس چشمی، پرسش در حین خواندن و... توجّه بیشتری نماییم.

در مدارس ساعتی را برای کتابخوانی اختصاص دهیم که این امر می‌تواند به صورت مطالعه‌ی انفرادی یا هم‌خوانی باشد.

-  خیرین به عنوان باقیات الصالحات کتاب‌هایی را به رایگان بین مردم پخش کنند.

- در اماکن و مواقعی که معمولاً افراد منتظر هستند مثل ادارات یا مترو کتاب را در معرض دید آن‌ها قرار دهیم.

-  هر آنچه را که مربوط به کتاب، کتابخانه، کتابخوانی و تولید کتاب است، مورد توجّه، تشویق و تقدیر قرار دهیم.

- در فضاهای حقیقی و مجازی مثل رسانه‌ها برنامه‌های معرّفی کتاب برگزار کنیم.

 منبع: اکثر موارد برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری طی سال‌های مختلف در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر است.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 34


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (5876)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort