دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 24 آبان,1397

قرض‌الحسنه‌های محلی


قرض‌الحسنه‌های محلی

خانم رحیم زاده

افتتاح حساب در قرض‌الحسنه‌های محلی

 سؤال: حساب باز کردن در صندوق‌های قرض الحسنه‌ی محلّی که هر ماه به قید قرعه به نام یکی از اعضا درمی‌آید چه حکمی دارد؟

آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی می‌فرمایند: اشکال ندارد.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: اگر شرط ضمن قرض در میان نباشد، تخصیص وام به اعضای صندوق یا به عضویت صندوق درآمدن، به امید دریافت وام در آینده، اشکال ندارد.

آیت الله صافی گلپایگانی می‌فرماید: اگر وام مذکور مشروط به شرط نباشد اشکال ندارد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی می‌فرماید: نگه داشتن پس‌انداز مشتری و جنس آن اگر به عنوان وثیقه‌ی وام و بابت تضمین باشد مانعی ندارد ولی صندوق حقّ استفاده از آن را ولو به عنوان قرض دادن به دیگران ندارد (معاملات و امور بانکی واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا، ص35).

سود پول

سؤال: آیا شخص می‌تواند نزد دیگران پول بگذارد و هر ماه سود آن را دریافت کند؟

تمام مراجع می‌فرمایند: اگر سپردن اموال نزد دیگران، تحت عنوان یکی از عقدهای صحیح با رعایت شرایط عقدی باشد، اشکال ندارد؛ ولی اگر به عنوان قرض باشد و در آن شرط سود باشد، ربا و حرام است (خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س1774 و بقیه‌ی مراجع؛ پرسش و پاسخ دانشجویی، 1389، ج16، س603، ص276).

رضایت پرداخت سود

سؤال: کسی که قرض می‌گیرد، چنانچه سود آن را با رضایت کامل بدهد، آیا باز حرام است؟

تمام مراجع می‌فرمایند: اگر در آن سود شرط شده باشد، حرام است و ضایت دو طرف آن را حلال نمی‌کند. امّا اگر بدون شرط، خود قرض گیرنده مقدار زیادتر پس بدهد، اشکال ندارد؛ بلکه مستحب است (توضیح المسائل مراجع، م2283؛ وحید خراسانی، توضیح المسائل، م2335؛ نوری همدانی، توضیح المسائل، م2277).

کارمزد

سؤال: گرفتن درصد بسیار کم (مانند1%) به عنوان کارمزد توسط صندوق‌های قرض‌الحسنه، به منظور تأمین مخارج صندوق، چه حکمی دارد؟

آیات عظام امام خمینی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و خامنه‌ای می‌فرمایند: گرفتن بهره‌ی وام- زیاد باشد یا کم- حرام است هرچند به اسم کارمزد باشد. امّا اگر آنچه گرفته می‌شود، در حقیقت برای مخارج صندوق و حقوق کارمندان باشد (به مقدار متعارف) با توافق دو طرف اشکال ندارد. (امام، استفتائات، ج2، قرض، س39؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1088؛ مکارم، استفتائات، ج1، س665؛ توضیح المسائل، م427؛ نوری همدانی، استفتائات، ج1، س576؛ خامنه‌ای، اجوبه استفتائات، س1786).

ربای حلال

سؤال: در چه مواردی گرفتن ربا جایز است؟

همه‌ی مراجع می‌فرمایند: 1. ربا گرفتن مسلمان از کافر (که در پناه اسلام نیست).

2. ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر

3. ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر (احکام بانکی، احکام عمومی، ج3، ص106؛ محمد وحیدی، توضیح المسائل مراجع، م 2080)

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 33


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (433)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: