دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 30 فروردین,1403

سیب


سیب

 

الامام الصادق(علیه‌السلام): «التُّفَّاحُ نَضُوحُ الْمَعِدَةِ؛ سیب، پالاینده و خوش بو کننده‌ی معده است». (الکافی، 355/6؛ بحارالانوار، 168/66)

هم‌چنین فرمود: «سیب بخور؛ چرا که حرارت را فرو می‌نشاند، درون را سرد می‌کند و تب را می‌برد».

رسول الله(صلی‌الله علیه و آله): «كُلُوا التُّفَّاحَ عَلَى الرِّيقِ فَإِنَّهُ نَضُوحُ الْمَعِدَةِ؛ سیب را ناشتا بخورید؛ چرا که تمیز کننده‌ی معده است». (مکارم الاخلاق، 1248/1؛ بحارالانوار، 177/66)

الامام الباقر(علیه‌السلام): «إِذَا أَرَدْتَ أَكْلَ التُّفَّاحِ فَشَمَّهُ ثُمَّ كُلْهُ فَإِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ أَخْرَجَ مِنْ جَسَدِكَ كُلَّ دَاءٍ وَ غَائِلَةٍ وَ عِلَّةٍ وَ سَكَّنَ مَا يُوجَدُ مِنْ قِبَلِ الْأَرْوَاحِ كُلِّهَا؛ هنگامی كه خواستی سیب بخوری، آن را ببوی و سپس بخور، اگر این کار را انجام دادی، هر درد و عارضه ای از تنت بیرون می‌رود و همه‌ی آن‌چه از سوی ارواح، در انسان ایجاد می‌شود، فرو می‌نشیند». (بحارالانوار، 175/6)

الکافی عن المُفَضَّل بن عُمَر عن الامام الصادق (علیه‌السلام)، قال: «ذُكِرَ لَهُ الْحُمَّى فَقَالَ(علیه‌السلام) إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ لَا نَتَدَاوَى إِلَّا بِإِفَاضَةِ الْمَاءِ الْبَارِدِ يُصَبُّ عَلَيْنَا وَ أَكْلِ التُّفَّاحِ؛ از مفضّل بن عمر، دربارۀ امام صادق(علیه‌السلام): نزد ایشان از سیب، یاد کردند. فرمود: «ما خاندان، جز به آب سردی که بر بدن ما ریخته می‌شود و جز به خوردن سیب، درمان نمی کنیم». (الکافی، 356/6، بحارالانوار، 171/66)

سیب میوه‌ای است بهشتی،‌ سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث و پتاسیم که در درمان‌های طبیعی، دارویی برای پیشگیری از بیشتر امراض شناخته شده است‌. سیب‌ها انواع مختلفی دارند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌هاست ولی مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن.

از جمله فواید سیب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1-    سیب در حفظ طراوت و شادابی پوست مؤثّر است.

2-    با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی  طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.

3-    فشارخون را منظم می‌کند.

4-    خوردن سیب و حتی بو کردن آن، باعث کاهش فشار خون  می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

5-    برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است. اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن، باکتری‌های دهان  را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌ می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.

6-     اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

7-    جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

8-    شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

9-    سیب مقوّی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

10-      اثر آرام بخشی دارد. دم کرده‌ی پوست سیب که با اندکی عسل  شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد.

11-      از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند.

12-      سیب نه تنها براي یبوست مفيد است، بلكه براي اسهال نيز بسيار مؤثّر مي‌باشد‌. اما تفاوت در طريقه‌ی مصرف آن است. افرادي كه دچار يبوست هستند مي‌توانند يك سيب را تنوري كرده و يا در فر بگذارند و شب ميل كنند و يك سيب هم به همين طريق صبح‌ها ميل شود‌. براي درمان اسهال، سيب را رنده كرده‌ چند ساعت بگذاريد تا رنگش تغيير كند و تيره شود يعني پكتين موجود در آن اكسيده شود و بعد آن را ميل كنيد.

13-      مصارف ویژه‌ی سیب در درمان بیماری‌های قلبی، بالا بودن کلسترول خون، سرطان، دیابت، فشار خون بالا، چاقی و سرماخوردگی می‌باشد.

وحید عرفانی (کارشناس بهداشت)            

****************

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 16


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1738)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort