دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

ده دستور العمل غذایی به منظور خداپرستی!


ده دستور العمل غذایی به منظور خداپرستی!

کم بخور، همیشه بخور/ تنظیم: فاطمه معاونیان

قال الصّادق (علیه‌السلام): «كَثْرَةُ النَّوْمِ يَتَوَلَّدُ مِنْ كَثْرَةِ الشُّرْبِ وَ كَثْرَةُ الشُّرْبِ يَتَوَلَّدُ مِنْ كَثْرَةِ الشِّبَعِ وَ هُمَا يُثَقِّلَانِ النَّفْسَ عَنِ الطَّاعَةِ وَ يُقْسِيَانِ الْقَلْبَ عَنِ التَّفَكُّرِ وَ الْخُضُوعِ؛ بسیار خفتن، از نوشیدن بسیار، و بسیار نوشیدن، از سیری فراوان، زاده می‌شود و این دو، انسان را نسبت به فرمانبری از خدا سنگین می‌کنند و دل را سخت‌تر از آن می‌کنند که تفکّر و خضوع داشته باشد». (مصباح الشریعه، ص253؛ بحارالانوار، ج76، ص189، ح18).

قال لقمان (علیه‌السلام) ـ لابنه ـ : «يا بني، إذا امتلأت المعدة نامت الفكرة و خرست الحكمة و قعدت الأعضاء عن العبادة؛ لقمان(علیه‌السلام) ـ خطاب به پسرش فرمود: پسرم! اگر معده پُر شود، اندیشه به خواب می‌رود، حکمت لال می‌شود و اندام‌ها از عبادت فرو می‌نشینند». (تنبیه الخواطر، ج1، ص102؛ جامع الاخبار، ص516، ح1456.

امام علی (علیه‌السلام) فِی الحِکَمِ المَنسوبَهِ إلَیهِ: «من شبع عوقب في الحال ثلاث عقوبات يلقى الغطاء على قلبه و النعاس على عينه و الكسل على بدنه؛ هر که سیر شود، در همان دم، سه کیفر (مجازات) می‌بیند: بر قلب او پرده افکنده می‌شود، بر چشمش خواب آلودگی می‌افتد و بر بدنش سستی چیره می‌گردد». (شرح نهج البلاغه، ج20، ص320، ح674).

امام صادق (علیه‌السلام) : «إِنَّ الْبَطْنَ لَيَطْغَى مِنْ أَكْلِهِ وَ أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ إِذَا خَفَّ بَطْنُهُ وَ أَبْغَضُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا امْتَلَأَ بَطْن؛ شکم با خوردن، سرکش می‌شود. نزدیک‌ترین حالت بنده به خداوند، هنگامی است که شکمش سبُک باشد و دورترین حالت بنده از خداوند نیز آن هنگام است که شکمش پُر باشد». (الکافی، ج6، ص269، ح4؛ المحاسن، ج2، ح1707).

ما باید طوری در دنیا بهره ببریم که گویی در لحظه بعد بهره ای نیست. دنیا فانی است و قدر امور فانی را باید دانست! راه آخرت از دنیا می‌گذرد ولی دنیا گذراست پس برای آخرت طوری عمل کنید که گویی فردا می‌میرید. کسانی که در دنیا در زمان حال زندگی می‌کنند و گذشته و آینده را وا می‌گذارند، در واقع در دنیا برای آخرت عمل می‌کنند.

در خوردن غذاهای دنیا باید طوری باشیم که از فکر غذاهای بعدی خارج شده باشیم. طمع و حرص سبب بد خوردن می‌شود. دنیا متاع است و باید از آن متمتع شد ولی نه از همه‌ی آن؛ بلکه آن‌چه که روزی ما می‌شود را باید قدر دانست و با لذت و عشرت خورد. اسراف یعنی از حد گذشتن و حدود هم شامل گذشته و  هم آینده می‌شود. می‌گویند بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید؛ یعنی در حال و با حال بخورید و بیاشامید. طمع و حرص به لقمه‌ای که مقابل ما نیست اسارت می‌آورد. ما لقمه ای را که در اختیارگرفته‌ایم می‌فهمیم پس از آن لذت می‌بریم و چون آشناست در اختیار آن قرار‌ نمی‌گیریم و مملوک دنیا نمی‌شویم، بلکه چون اختیار داریم مالک این دنیا هستیم.

پس با این نگاه به دنیا و خوردنی‌هایش، این گونه بیاشامیم و بخوریم:

1ـ قبل از غذا با آب و صابون دست‌هایتان را بشویید چون در این دنیای فانی هرچه بوده گذشته (و گندیده!) و از دستهای‌تان باید برود. بعد از غذا هم دستهایتان را با آب بشویید چون هرچه خوردید تمام شد و ذرات باقی مانده در حکم مردگانی هستند که نباید در ادامه‌ی زندگی دخالت کنند. قبل و بعد از غذا هم نمک بخورید. نمک دشمن غذاهای مانده (و گندیده) است. دندان‌هایتان را هم فراموش نکنید و قبل یا بعد از غذا مسواک بزنید.

2ـ جویده جویده بخورید و جرعه جرعه بنوشید چون باید در «لحظه» حضور پیدا کنید. عجله نکرده و به پایان فکر نکنید. خوردن غذا را طول بدهید که این لحظات جزو عمرتان محسوب نمی شوند.

3ـ تا گرسنه نشده‌اید شروع به خوردن نکنید چون چیزی را به وجودتان راه داده‌اید که نمی‌توانید بفهمید و بشناسید. این غذا در جایی که باید، وارد نمی‌شود؛ یا سرتان درد می‌گیرد یا شکمتان باد می‌کند.

4ـ قبل از آن‌که کاملاً سیر شوید خوردن را تمام کنید خوردن تنها در دهان نیست و همه وجودتان را درگیر خوراکی می‌کند پس برای گفت و گو با غذا و واکنش مناسب، فضایی خالی در نظر بگیرید.

5ـ غذا را بو کنید و بعد بخورید تا شامّه‌ی شما درکی ویژه از غذا و مزّه‌ی آن به شما هدیه کند.

6ـ ته ظرف را کاملاً‌ پاک کنید و پس مانده در لیوان و بشقاب جانگذارید. در غیر این صورت شما «قدرناشناسی» کرده‌اید و احتمالاً یا سیر سر سفره نشسته‌اید (گذشته‌ی منفی) یا به فکر کاری بعد از غذا بوده‌اید (آینده‌ی منفی) و به آن چه روزی شما بود (حال) بی‌توجهی کرد‌ه‌اید.

7ـ غذاهای مخلوط نخورید و بیش از یک خوراک بر سفره نگذارید؛ مگر خوراکی‌هایی (مثل سبزیجات) که به خوردن غذا کمک می‌کنند. در غیر این صورت مزه‌ی هیچ غذایی را درک نمی‌کنید.

8ـ شرایط بدخوردن را از بین ببرید: ایستاده و خوابیده و تکیه کرده به طرفین نخورید و نیاشامید. تلویزیون نگاه نکنید. در صورتی که با دوستان و خانواده غذا میل می‌کنید، صحبت‌های نیکو و شیرین و شادی آفرین با هم داشته باشید.

9ـ غذا و میوه و گوشت تازه بخورید. خوراکی مانده زمانش گذشته و چه بسا خلاف خود عمل کند، مثل شراب مسکر که همان میوه‌ی مانده است.

10ـ غذای پخته را سرد نخورید چون زمان آن گذشته و نیز غذای داغ نخورید چون زمان خوردن آن فرانرسیده است. از سرد کردن مصنوعی غذای داغ (فوت کردن و...) بپرهیزید که امری مکروه است. بهتر است هر چیزی در زمان طبیعی خود مصرف شود.

منبع:

 رضا کریمی www.ravazadeh.com

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 16


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1716)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort