دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

گسترش یک عقیده‌ی جهانی


گسترش یک عقیده‌ی جهانی

دینی که زنان انگلیسی در آینده می‌پذیرند چه دینی است؟ / نسرین هژبری

مقاله‌ی حاضر گزارشی است از آمار و نحوه‌ی مسلمان شدن زنان انگلیسی که در روزنامه‌ی تایمز مورخ سه شنبه 9 نوامبر 1993 در صفحه‌ی اول چاپ شده است. گزارشگر خانم لوسی برینگتن است که ادعا می‌کند ایمان مسلمانان در برابر تحسین‌گرایان آرمان‌های غربی علی رغم سنگ اندازی‌های رسانه‌ها برنده می‌شود. این مقاله در 3 بخش تنظیم شده است: بخش اول اشاره به آمار تازه مسلمان‌ها در انگلستان دارد، بخش دوم علل گرایش غربی‌ها به اسلام را بیان می‌کند، بخش پایانی اظهارات تازه مسلمان‌ها در باب مقایسه‌ی اسلام و مسیحیت را بیان می‌دارد.

الف ـ تعداد غیر قابل پیش بینی از شهروندان انگلیسی که تقریباً تمام آن‌ها خانم‌ها هستند، (در زمانی که شکاف عمیقی بین کلیسای انگلستان و کلیسای کاتولیک رخ داده است) مسلمان شده‌اند.

آمار افرادی که مسلمان شده اند این حدس را که اسلام به یک نیروی قوی مذهبی در این کشور تبدیل شده است تقویت می‌کند. رزی کندریک (معلم دینی و مؤلف کتاب راهنمایی به قرآن) معتقد است که در 20 سال آینده تعداد انگلیسی‌هایی که مسلمان می‌شوند برابر یا حتّی بیشتر از تعداد مسلمان‌های مهاجری می‌شود که در انگلیس زندگی می‌کنند و اسلام به همان اندازه که مسیحیت با رهبری پاپ عقیده‌ای جهانی است، ایمانی جهانی بوده و کسی ادعا نمی‌کند که اسلام متعلق به ملیّت اوست. به علاوه همان طور که این در سراسر این کشور گسترده شده در آمریکا نیز گسترش یافته است.

افزایش ناگهانی و عظیم تازه مسلمان‌ها در انگلیس در فضایی اتفاق می‌افتد که رسانه‌های غربی تصویری منفی از ایمان اسلامی ارائه می‌دهند. حقیقت این است که این عملکرد رسانه‌ها نتیجه‌ی منفی در برداشته است به طوری که پس از جریان سلمان رشدی (و حمایت غربی‌ها از او)، جنگ خلیج و وضعیت مسلمانان در بوسنی این افزایش هم چنان به چشم می‌خورد.

مسأله‌ی جالب و مهم این است که با وجود این که سعی رسانه‌ها در غرب بر این است که وضعیت زنان مسلمان را بد جلوه دهند، اکثریت تازه مسلمان‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

در ایالات متحده‌ی آمریکا نسبت زنان تازه مسلمان به مردان بسیار بیشتر بوده به نسبت 4 به 1 است و در انگلستان این نسبت به شکل 10000 به 20000 بوده که بخشی از جمعیت 1/5میلیونی مسلمانان را تشکیل می‌دهد. تازه مسلمان‌های انگلیسی اغلب از طبقات متوسط جامعه هستند. متیو ویلکیسن سرکارگر سابق شرکت اِتن که بعدها به کمبریج رفت و دختر و پسر قاضی اسکات که مسئول رسیدگی به پرونده‌ی فروش اسلحه به عراق بود از جمله‌ی این افراد هستند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط یک مؤسسه‌ی کوچک اسلامی در لِستر، بیشتر این تازه مسلمان‌ها در سنین بین 30 تا 50 سال هستند و قشر جوان این گروه نیز از بین دانش آموزان و دانشجویان هستند که این خود بیانگر جذابیت اسلام برای گروه تحصیل کرده می‌باشد.

محمد (عضو این گروه در لِستر) می‌گوید: «اسلام در غرب نور افشانی خواهد کرد». عالیه‌ی حائری (مسلمان آمریکایی که روانشناس است و 15 سال قبل مسلمان شده و در حال حاضر به عنوان مشاور در مؤسسه‌ی خیریه «زهرا» مشغول به کار است و از سخن‌گویان اصلی این سازمان می‌باشد نیز سخن محمد را تأیید کرده و می‌فزاید: «تازه مسلمانان غربی با چشمان باز و به دور از سنت‌های غلط رایج در شرق اسلام را می‌پذیرند و به تعبیر بهتر، خالص‌ترین سنت‌های اسلامی قوی‌تر از هر جای دیگر در غرب ظهور پیدا کرده است».

ب ـ برخی بر این باورند که علّت مسلمان شدن غربی‌ها، رواج بحث‌های تطبیقی بین مذاهب است و عده‌ای دیگر تلاش مذبوحانه‌ی رسانه‌های غربی را در بد جلوه دادن اسلام عامل این روی‌گردانی (از مسیحیت به اسلام) می‌دانند. از دیگر عوامل می‌توان به نارضایتی مردم از زیاد شدن جرم و جنایت، افزایش طلاق، اعتیاد، الکل و مواد مخدر را نام برده که باعث شده مردم غرب نظام اسلامی را تحسین کنند. این در حالی است که عده ای از این تازه مسلمان‌ها، مسیحیانی هستند که به نادرستی عقاید مسیحیت از قبیل تثلیث و خدا بودن حضرت عیسی پی برده‌اند.

ماجرای تغییر مذهب

چه عواملی در تغییر دین از مسیحیت به اسلام مؤثر بوده است؟ عده ای دیگر (علاوه بر دو گروه مذکور) معتقدند جستجو برای دریافت مفاهیم و مفاد مذاهب باعث این تغییر شده است تعداد زیادی از آن‌ها مسیحیانی بودند که اسلام را دین «خردمندی و منطق» یافتند.

ج ـ رز کندریک ماجرای مسلمان شدنش را این‌گونه تعریف می‌کند: «من یک دانشجوی الهیات بودم و بحث‌های دانشگاهی در زمینه‌ی الهیات مرا به سمت تغییر مذهب پیش برد. به عنوان مثال او نمی‌توانست نظریه‌ی گناه اولیه را که به اعتقاد مسیحیان باعث قربانی شدن پسر شد (حضرت مسیح) بپذیرد؛ بلکه اعتقاد مسلمانان را در این زمینه منطقی و درست یافت، هم چنین دریافت که خداوند بر عکس آن چه که مسیحیت معتقد است، همیشه بخشنده است. (اسلام معتقد است هر کسی مسئول اعمال خود می‌باشد و به تنهایی برای پاسخگویی نزد خدا حاضر می‌شود و در عین حال رحمت خداوند شامل حال همه‌ی بندگان است).

میمونه‌ی39 ساله جریان مسلمان شدنش را این گونه بیان می‌کند: «من به عنوان یک مسیحی بزرگ شدم و در سن 15 سالگی تعلق خاطرم به مسیحیت محکم شد به گونه‌ای که مجذوب آن شدم. تغییرات روحی من زمانی آغاز شد که دعایم مستجاب نشد. برای توضیح این مطلب کشیش را ترک کرده به ملاقات راهبه‌ها رفتم. اما پاسخ‌های قانع کننده‌ای نداشتند. از آن پس به تحقیق بیشتر در مورد مسیحیت، یهودیت، دین بودا و کریشنا پرداختم تا این که بالاخره اسلام را پذیرفتم.

تعداد زیادی از مسیحیانی که این دین را ترک کردند نحوه‌ی رابطه‌ی مسلمانان با خدا را مغایر با مسیحیت یافتند. آن‌ها فقدان رهبری کامل و آگاهانه را در کلیسای انگلستان حس کردند و از این که مرتب این عقاید و رفتارها تغییر می‌کرد راضی نبودند. (کلیسای انگلستان نمی‌تواند اصول ثابتی را در هیچ موردی برای پیروانش ارائه دهد چرا که دینی دست نوشته‌ی بشر است).

هدی خطاب (28 ساله، مؤلف کتابی است که مشتمل بر مسائل زنان در اسلام است) 10 سال پیش زمانی که دانشجوی ادبیات عرب در دانشگاه بود مسلمان شد وی اظهار می‌دارد: «مسلمانان اهدافشان مرتب تغییر نمی‌کند، مانند آن چه که در مسیحیت به چشم می‌خورد، از قبیل داشتن روابط جنسی با مرد نامحرمی که زن قصد ازدواج با او را دارد این رفتار طبق نظر مسیحیان ایرادی ندارد. در حالی که نظر اسلام همواره در مورد روابط زن و مرد یکسان باقی می‌ماند که تنها در صورت ازدواج این ارتباط حلال و صحیح است، هم چنین در مورد نمازهای پنج گانه که باعث می‌شوند همواره فرد با خدا در ارتباط باشد و در سایه‌ی این ارتباط با اصل و مبدأ جهان پیوندی ناگسستنی داشته باشد.

از سخنان هدی چنین استنباط می‌شود که نارضایتی او از مسیحیت کنونی به این دلیل است که قوانین وضع شده در این آیین برگرفته از عقل و منطق بشری است و هر روز بلکه هر لحظه با تغییر روحیات متغیر می‌شود شبیه آن چه در قوانین موضوعه از جانب دولت‌های غربی در باب حقوق فردی و اجتماعی مردم دیده می‌شود در حالی که یک دین الهی لازم است پیش از هر چیز قوانین ثابت و لایتغیری (در مورد نیازمندی‌های ثابت انسان‌ها) را به بشر ارائه دهد که برخاسته از منبع وحی و در بردارنده‌ی حکم الهی باشد. هدی به مسأله‌ی روابط زن و مرد اشاره می‌کند که چگونه از اهدافی که خداوند برای خلقت آن‌ها در نظر گرفته است دور شده و مانند حربه‌ای برای مشغول ساختن قشر جوان به مسائل مادی در دست سیاستمداران قرار گرفته است که البته از جانب کلیسا نیز اعتراضی به این عملکرد نمی‌شود.

متنی که ملاحظه فرمودید خلاصه‌ای بود از گزارش، نویسنده‌ی انگلیسی روزنامه‌ی تایمز که به تشریح علل روگردانی غربی‌ها از مسیحیت به اسلام پرداخت، ما در صدد تشریح این سخنان نیستیم چرا که معتقدیم دین ما خود گواه بر حقانیت خویش است و نیازی به دفاع ما نیست، به همین دلیل متن را به طور کامل ترجمه کرده در اختیار شما خواننده‌ی گرامی گذاشتیم تا خود قضاوت کنید.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 17


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1715)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort