دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

قسم به زیتون


قسم به زیتون

 

رسول الله (صلی‌الله علیه و آله): «كُلُوا الزَّيْتَ وَ ادَّهِنُوا بِهِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِينَ دَاءً مِنْهَا الْجُذَامُ؛ روغن زیتون بخورید و خود را با آن، چرب کنید؛ زیرا در آن، درمان هفتاد درد است که جذام، از جمله‌ی آن‌هاست». (کنزالعمال، 48/10)

الامام الصادق(علیه‌السلام): «إِنْ خَرَجَ بِالرَّجُلِ مِنْكُمُ الْخُرَاجُ أَوِ الدُّمَّلُ فَلْيَرْبِطْهُ وَ لْيَتَدَاوَ بِزَيْتٍ أَوْ سَمْنٍ؛ اگر از بدن کسی از شما، جوش یا آماسه‌ای بیرون زد، آن را ببندد و با روغن زیتون یا روغن حیوانی، درمان کند». (الکافی، 359/4؛ من لا یحضره الفقیه، 349/2)

فکر می‌کنيد چه رازی در اين روغن نهفته است که سبب شده روی مصرفش اين قدر تأکيد شود؟

1- روغن زیتون و قلب: روغن زیتون مانع آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد حاصل از چربی‌ها و روغن‌ها به سیستم‌ قلبی- عروقی می‌‌شود. مصرف 25 سی‌سی یعنی 2 قاشق غذاخوری روزانه به مدت 1 هفته سبب کاهش چشم‌گیر کلسترول و افزایش آنتی‌اکسیدان‌های خون می‌شود و در نتیجه کاهش لخته شدن خون و کاهش فشار خون بالا را سبب می‌شود.

2- روغن زیتون و معده: روغن زیتون تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب تحمل می‌شود و عملکرد محافظتی برای معده دارد. این روغن سبب افزایش ترشح صفرا و هورمون‌های لوزالمعده می‌شود و بهتر از هر دارویی از این دو عضو محافظت می‌کند در نتیجه می‌تواند از تشکیل سنگ‌های صفراوی نیز جلوگیری کند.

3- روغن زیتون و زیبایی: امروزه در بسیاری از شامپوها، روغن‌های حمام، لوسیون‌ها، صابون‌ها، ماساژ و روغن‌های ناخن و حتی برای درمان بیماری‌های ناخن از روغن زیتون استفاده می‌شود. هم چنین این ماده در تسکین درد و سوزش سوختگی‌ها، درمان آفتاب‌زدگی و سرمازدگی و گزش حشرات مفید است. روغن زیتون مانع از خشکی پوست شده و رطوبت کافی را به پوست می‌رساند. این روغن به دلیل وجود پلی‌فنول‌ها ازآسیب‌های پوستی که ممکن است در مواجهه با نور خورشید ایجاد شود، جلوگیری می‌کند. هم‌چنین روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند. عصاره‌ی زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفیداست و باعث لطافت و نرمی و شادابی پوست صورت می‌شود.

4- روغن زیتون و پخت و پز: روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز است. این روغن با بوی قوی می‌تواند برای سرخ کردن و پختن ماهی و سایر مواد غذایی بودار مورد استفاده قرارگیرد. مصرف این روغن روی انواع سالاد بهترین راه لذت بردن از طعم آن و رسیدن به مزایای مفیدش است.

5- نگهداری روغن زیتون: بهتر است روغن زیتون در ظرف شیشه‌ای در کابینت در فضایی خنک، سرد و تاریک قرار داده شود و هر روز پس از استفاده مجدداً در جای خود قرار بگیرد.


 فهرست منابع:

1. ری شهری، دانشنامه احادیث و روایات پزشکی.

2. طب الصادق (علیه‌السلام).

3. salamatiran.com

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 17


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1860)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort