دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
شنبه, 01 اردیبهشت,1403

تأثیر مقاومت بر جبهه‌ی اقتصاد مقاومتی و...


تأثیر مقاومت بر جبهه‌ی اقتصاد مقاومتی و...

تأثیر مقاومت بر جبهه‌ی اقتصاد مقاومتی و مقاومت اسلامی

فاطمه زنداقطاعی

عزّت و سربلندی شیعه از مهم‌ترین آرمان‌های مکتب امام حسین(ع) است و این ارزش، پایدار نمی‌ماند مگر با مقاومت و استقامت. آنچه ما را برآن می‌دارد که این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم دو محورمهم است:

1. مقاومت فرهنگی و اقتصادی که به توصیه و سفارش رهبر معظّم انقلاب آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در مواجهه با تهاجم فرهنگی و تحریم‌های اقتصادی و... در جبهه‌ی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مطرح است.

2. مقاومت اسلامی که حزب‌الله لبنان به رهبری سیّد حسن نصرالله(مدظله العالی) در مواجهه‌ با رژیم سفّاک صهیونیستی، از خود نشان می‌دهد و در جبهه‌ی سیاسی و نظامی است.

از این رو هدف، دریافت راهبرد عملی مقاومت برای نیل به ارزش‌های اسلامی و انسانی است و شرایط حسّاس منطقه‌ی خاورمیانه از حیث استراتژیک اقتضا می‌کند هسته‌ی اصلی مقاومت، محفوظ بماند زیرا سلطه‌ی استکبارگران و گسترش نفوذ و حضور آمریکا و اسرائیل در منطقه، سبب به چالش کشیدن امنیت، به یغما رفتن ثروت‌های مادّی و معنوی کشورهای منطقه است. لذا شناخت مشترکات این دو محور مهم، درک صحیحی از اهمّیت و ضرورت راهبردی کردن مقاومت به دست می‌دهد.

الف. عوامل مؤثّر در اثبات مقاومت

1. الزام به پایداری بر حفظ حدّ و مرزهای دینی و ملّی

دشمن می‌خواهد علاوه بر سلطه‌ی سیاسی و نظامی، به پارامترهای امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورهای اسلامی نیز دست یابد. لذا پایداری در حفظ مواضع اصولی نظام اسلامی و ارزش‌های دینی در کنار حفظ مرزهای ملّی یکی از رموز پیروزی است.

2. داشتن دشمن مشترک

آمریکا دشمن مشترک مقاومت اسلامی و اقتصاد مقاومتی است. زیرا آمریکا با استعمارگری و سلطه‌ی همه جانبه سعی در حفظ و تحکیم منافع خود و به استضعاف کشیدن کشورهای منطقه دارد و از طرفی سردمداران آمریکا با اهداف از پیش تعیین شده، سعی در شکست و تضعیف مقاومت دارند. از این رو در مسأله‌ی اقتصاد ایران را مخیّر بر سر دو راهی کاذبی کردند که یا باید با آمریکا کنار بیاید یا به طور دائم تحت فشار آمریکا و مشکلات ناشی از آن باشد (سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، بهار1395). آن‌ها مقاومت اسلامی حزب الله را نیز میان دو گزینه قرار دادند؛ جنگ و ذلّت (سخنرانی سیّد حسن نصرالله، عاشورای 1436)؛ یا باید با اسرائیل بجنگد یا تحت فشار اسرائیل باشد. روشن  است که آنچه سبب کنار زدن این دو گزینه و عدم سلطه‌پذیری می‌شود، مقاومت است.

3. بالابودن روحیه‌ی عزّت‌مندی و شجاعت

از ثمره‌های مهمّ انقلاب اسلامی برای ایران عزّت و اقتداری است که در نتیجه‌ی پایداری و با درس گرفتن از قیام عاشورا به دست آمد. امروز نیز مقاومت اسلامی و جبهه‌ی اقتصاد مقاومتی در حفظ عزّت خود و زیر بار سلطه نرفتن مرهون استقامتند و این را با افتخار به تحریم‌ها و افتخار دشمنی با اسرائیل نشان می‌دهند (سخنرانی سیّد حسن نصرالله، عاشورای 1436).

4. حمایت از مسأله‌ی فلسطین

مسأله‌ی فلسطین مهم‌ترین مسأله‌ی جهان اسلام است. رهبران مقاومت در حمایت از فلسطین و کمک همه جانبه به مردم آن، موضع‌گیری مشترک دارند و برای نجات آن تأکید فراوان کرده و راه‌حلّ نجات فلسطین را مسأله‌ی مقاومت می‌دانند. مقاومت اسلامی مستقیماً به این مسأله پیوند می‌خورد و اقتصاد مقاومتی نیز با تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی و کمک‌های مالی و نظامی و تأکید بر استقلال مالی کشورهای اسلامی و... به این مسأله ارتباط پیدا می‌کند.

5. وجود موانع مشترک در اجرای پروژه‌ی مقاومت

مهم‌ترین مانع در اجرایی شدن و استمرار مقاومت، فقر، بیکاری، فساد، اختلافات درونی، ترس از تحریم‌ها و تهدیدها، چشم‌داشت به غرب، عدم توجّه به ظرفیت‌های داخلی، وابستگی به نفت، عدم پیشرفت علمی، کوتاه آمدن در مبانی و اصول و... است.

6. وجود روحیه‌ی فرهنگی و آرمان‌خواهی

توجّه به آرمان‌ها سبب نهراسیدن از مشکلات، استفاده‌ی بهینه از واقعیت‌های مثبت و مقابله با واقعیت های منفی است که هر دو محور مقاومت را به سوی بصیرت سوق می‌دهد.

این عوامل بر شمرده شده نیازمند راهبرد جدّی برای پیشرفت مقاومت است که می‌توان خلاصه‌وار به این راهبردها اشاره کرد:

ب. راهبرد مؤثّر در ثبوت مقاومت

1. تقویت باورها با:

· توکّل به خداوند و نهراسیدن از قدرت‌ها

· ایمان به صحّت راه

· درس‌گیری از زندگی اهل بیت(ع)

·  تعهّد به اهداف

 

2. تضعیف دشمن با:

·  روشنگری نسبت به مسأله‌ی نفوذ و شناسایی اهداف دشمن؛

·  دقّت و بصیرت بر این‌که خواسته و برنامه‌ دشمن محدود نیست بلکه هدفمند، پیش رفته و از هر ابزاری در این زمینه استفاده می‌کند.

· هوشیاری در هر نوع پاتک زدن (ضدّحمله)به دشمن برای خنثی کردن توطئه؛

3. مشغول داشتن دشمن به مسائلی که مانع از عملیاتی کردن برنامه و چشم‌اندازهای برنامه‌ریزی برای آینده شود.

حفظ روحیه‌ی انقلابی و جهادی

استحکام سنگر انقلاب با روحیه‌ی جهادی سازگاری دارد لذا با:

· نهراسیدن از جنگ روانی؛

· تقویت اراده و روحیه‌ی اعتماد به نفس ملّی؛

· نترسیدن از تهدیدها و تحریم‌ها؛

·  جدا ندانستن دین از سیاست؛

· مقابله با محافظه‌کاری‌ها و مصلحت‌اندیشی‌های مضر؛

· پرهیز از سستی و تسامح؛

· پیش‌قدم شدن نخبگان، اَعلام و شخصیت‌ها و...

4.  عبرت‌گیری از گذشته با:

·  یادآوری شکست‌های اعراب از اسرائیل؛

· یادآوری تاریخ عبرت‌انگیز انقلاب اسلامی ایران؛

· مرورجنگ هشت ساله‌ی تحمیلی علیه ایران؛

· پاسداشت خون شهدا؛

· درک پیامدهای ناشی از ارتباط دوستانه با آمریکا و اسرائیل

5. ضروت استفاده‌ی صحیح از ابزار رسانه جهت اطّلاع‌رسانی

6. انجام رفتارهای مسئولانه و پرهیز از بی‌تدبیری و شانه‌خالی‌کردن از مسئولیت

7. شناسایی و تمرکز بر بنیان‌های اقتصادی نظامی و تقویت آن‌ها

8. در نظر داشتن ظرفیت‌های مردمی

9. تقویت استراتژی دفاعی و حمایت از ملّت‌های مظلوم

10. حفظ استقلال در همه‌ی زمینه‌ها

منابع:

1. ر.ک: سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای(بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی1/1/1395؛ بیانات‌ در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان بسیجی 9/8/1386؛ بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده‌های آنان 15/7/1394 و... ).

2. ر.ک: سخنرانی و مصاحبه‌های دبیر کلّ حزب‌الله لبنان سیّد حسن نصرالله. (سخنرانی عاشورای1436، عاشورای 1437، اربعین 1434 در بعلبک، مراسم فارغ التحصیلی فرزندان شهدا، روز جهانی قدس، مصاحبه با شبکه‌ی المنار، مصاحبه با روزنامه‌ی لبنانی السفیر، مصاحبه با شبکه‌ی تلویزیونی او.تی.وی لبنان،  مصاحبه با شبکه‌ی المیادین).

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 32


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2649)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort