دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

زن، مایه‌ی آرامش و هدایتگری


زن، مایه‌ی آرامش و هدایتگری

آیا زن برای آرامش مرد خلق شده است؟ در آیه‌ی شریفه آمده است: «وَ مِن آیاتِه ان خلقَ لَکُم مِن انفُسِکُم اَزواجاً لِتَسکُنوا الیها و جعَلَ بینَکُم مَودَّه و رحمه انَّ فی ذلک لآیات لِقَومٍ یَتَفکَّرونَ» «و از نشانه‌های خدا، این است که از خودتان جفت‌هایی برای شما آفرید تا با آن‌ها آرامش یابید و بین شما مودت و رحمت برقرار کرد. بی شک در این، نشانه‌هایی برای مردم متفکر است».

به نظر میرسد در این آیه سکونت و آرامش، محبت قلبی و دلسوزی، محبتی که پیوسته در قالب واژهها، همیاریها و انجام وظایف زن و شوهر در قبال یکدیگر ابراز میشود به منزله‌ی نشانههای الهی مطرح شده است.

نکته‌ی مهم دیگر آن است که در این قبیل آیات نباید میان هدف غایی از خلقت و راههایی که ما را به هدف می‌رساند، خلط کرد. در صورتی که فرض شود هر یک از زن و مرد وظایف مشخصی بر عهده دارند که بر عهده‌ی جنس مخالف نیست این اختلاف به معنای اختلاف مسیر هر یک از دو جنس در رسیدن به هدف مشترک است. مرد با انجام یک سلسله از وظایف به عبودیت خداوند میرسد و زن با انجام مجموعهای از فعالیتها که در برخی موارد با فعالیتهای مردانه مختلف است به کمال میرسد.

حال با توجه به این پرسش که آیا زن برای مرد خلق شده است؟ وقتی به آیات دیگر قرآن دقت میکنیم خداوند در بیان نعمتهایی که در خدمت انسان است میفرماید: «خَلقَ لَکُم الشَّمسَ، خَلَقَ لَكُم القَمرَ، خَلقَ لَكُم السَّماءَ، خَلقَ لَكُم البَرّ، خَلَقَ لَكُم البَحر» براي شما خورشيد را خلق كردم، براي شما ماه را خلق كردم و براي شما زمين و آسمان را خلق كردم و هرچه در زمين و آسمان است هيچ كجا نفرموده مردها براي شما زنان را خلق كردم! جايي كه مي‌خواهد اين مسئله و اين شبهه را از ذهن مردم خارج كند مي‌فرمايد: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» مردها بدانيد كه زنها براي شما به منزله‌ی لباس و پوشش هستند. همان‌طور كه لباس و پوشش بدن را حفظ مي‌كند و بدن را نگهداري مي‌كند، بدن را از خطرات حفظ مي‌كند، گرما و سرما بر آن اثر نمي‌كند، همين‌طور زن در زندگي يك مرد براي حفظ آبروي او، براي حفظ اقتصاد او، براي رسيدگي به زندگي او، به منزله‌ی همان لباس و پوشش است و قواي مرد باز به منزله‌ی لباس و پوشش براي زن و غير از اين چيز ديگري نيست. يعني این دو مکمل و لازمه‌ی زندگي يكديگر هستند، نه مرد بدون زن مي‌تواند زندگي كند و نه زن بدون مرد مي‌تواند زندگي كند.

حال جهت تنویر افکار سراغ زنان قرآنی میرویم تا با شواهد دینی و الگوهای مناسب قرآنی زمینه‌ی معرفت و شناخت خود را فراهم آوریم و این زنان نمونه را در سرلوحه‌ی زندگی قرار دهیم. 

(استاد اعتمادی، فاطمه(س) اوج مقام انسانی زن، ص 20-22)

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 31


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2020)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort