دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

... منحصر به داخل کشور نبود/ در امتداد ولایت


... منحصر به داخل کشور نبود/ در امتداد ولایت

سخنرانی بانوی مجتهده خانم صفاتی در اولین یادوارهی استاد طاهایی

 «واتقوا الله يعلمكم الله و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»؛ خداوند مي‌فرمايد: مسير تقوا را برويد قسمت دومش با ما. انسان در طول زندگانيش با خيلي چيزها روبه رو است شايد خود او هم متوجّه نباشد انحراف از مسير پيدا مي‌كند. اگر تقوا داشته باشيم، کلاممان کلام وحی باشد، کلام الهی باشد از مسير منحرف نخواهيم شد. فهم طریق و راه بستگی به مجاهده دارد. بستگی به گذشت دارد. خانم طاهایی(رحمه الله علیها) این بانوی با فضیلت را من حدوداً از 40 سال پیش می‌‌شناختم، ایشان روح بسیار کوشایی داشتند اسلام در دامن خودش زنان برجسته‌ای تربیت کرد. تاریخ اسلام زنان دانشمند زیادی را در درون خود رشد و پرورش داد، علاوه بر دختران معصومین(عليهم‌السلام) زنان برجسته‌ای بودند که هر کدام صاحب فضیلت و صاحب فکر بودند. در عصر تنزیل زنان صاحب منصب و فکر و اندیشه‌ي صحیح و درست زیاد داشتیم. زنانی که محضر پيامبر (صلي الله عليه و آله) و هم‌چنين عصر ائمه (عليهم‌السلام) را درك كرده بود و اجازه‌ي نقل روایت داشتند. در آن زمان کسی اجازه‌ي نقل روایت داشت که بتواند تحلیل درستی سنداً و دلالتاً داشته باشد و بتواند استنباط کند.

در کتب، روات و محدّثینِ زن از قرن پنجم درج شده ولی از قرن 14 زنان صاحب فکر در حوزه‌ي دین به شدّت افول می‌‌کنند، علّت این افول را باید بررسی کرد. می‌‌توان یکی از علّت‌ها را تحت تأثیر قرار گرفتن زنان ما نسبت به فرهنگ غرب دانست. ما باید زنانمان را نسبت به وظایفشان آگاه و آشنا کنیم آنان باید خانواده محور باشند و اساس را خانواده بدانند. تربیت فرزندان جزء کارهای اوّلیه‌ي آنان است؛ هم تربیت کنند و هم در جاهایی که ضرورت اقتضاء می‌‌کند حضور داشته باشد؛ هیچ فقیهی و هیچ صاحب فکر اسلامی مانع این نمی‌‌شود.

خانم طاهایی آن بانوی بزرگوار در حکومت منفور شاه با همه‌ی توانش در عرصه بود. در آن زمانی که کار خیلی سخت بود، اگر کسی می‌‌خواست مدرسه‌ای تأسیس کند زیر سؤال بود چه رسد که بخواهد انسان تربیت کند و فعّالیت دینی داشته باشد. مجتهده بانو امین در زمان پهلوی اوّل و پهلوی دوم زندگی می‌‌کرد، بانویی با فضیلت و عارف، ایشان شخصیت والایی داشت؛ اوّلین بانویی که یک مدرسه تأسیس نمود امّا در مقایسه‌ي مدرسه‌ي بانو امین و مدرسه‌ي خانم طاهایی می‌‌توان گفت: شاگردان بانو امین درخشش لازم را بعد از ایشان کمتر داشتند. ولی خانم طاهایی (رحمه الله علیها) حوزه‌ای را تأسیس کردند که به قبل از انقلاب اسلامی بر می‌‌گردد، ایشان چه دید وسیعی داشتند، حوزهی ایشان منحصر به داخل کشور نبود، ایشان به فکر توسعهی اسلام در بین بانوان خارج از این مرز و بوم نیز بودند و این در زمان طاغوت بود. مراکز علمیه‌ي خواهران در قم بعد از آمدن امام (رحمه الله علیه) تأسیس شد و بعد از آن نیروهایی را از خارج از کشور پذیرفتند. خانم طاهایی، این بزرگوار، این قدم بلند را در آن زمان برداشت. من احساسم این است که اگر انسان کارش برای خدا شد و خالص شد، راه برای او باز خواهد شد.

این بانوی بزرگوار، زن بسیار باتقوایی بود. خضوع و خشوع در مقابل اهل بیت (علیهم‌السلام) داشت. انسان وقتی در مسیر تقوا حرکت کند می‌‌تواند آن خضوع را پیدا کند و می‌‌تواند راه را پیدا کند.

خواهران و دختران عزیز! برای موفّقیت باید توکّل، تقوا، توسّل، اخلاص در عمل داشت و همین‌طور سخت کوش بود؛ در این صورت است که راه را گم نخواهیم کرد و به مقصد خواهیم رسید.  

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 19


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1778)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort