دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
شنبه, 01 اردیبهشت,1403

دانشگاه معارف الهی(قسمت اول)


دانشگاه معارف الهی(قسمت اول)

شرحی بر زیارت آل یس/ استاد رثایی

زيارت آل ياسين مجموعه ­اي كامل در اعتقاد صحيح، و راه و رسم خداپرستي و دينداري است كه در عصر تاريك و پرفتنه و فساد غيبت، چراغي فروزان و راهنمايي مطمئن براي جويندگان راه حق و پويندگان مسير كمال و صراط مستقيم است.

اين هشدار طبيب الهي است كه از آلودگي انسان‌ها به پليدي­ هاي فكر و ناهنجاري­ هاي رفتار جلوگيري مي­ كند و نسخه‌ي شفابخشي است كه مبتلايان و بيماران را رهايي و بهبود مي ­بخشد، و به طور كلّي جامعه را بسوي خوبي­ ها و شايستگي­ ها سوق مي ­دهد و از كجروي­ ها و پستي ­ها باز میدارد.

علماي گرانقدر شيعه، اين زيارت شريف را در آثار خود نقل كرده ­اند، و پيوسته به حفظ و خواندن آن سفارش نموده ­اند لذا شيفتگان حضرت بقيه‌الله‌الاعظم (عجَّل‌الله تعالي فرجه)، همواره به تلاوت آن مداومت داشته و دارند و از آثار و بركات بي­پايان آن بهره ­ها يافته ­اند.

زيارت چيست؟

زيارت در لغت ديدار كردن با ميل و قصد را گويند؛ گويي زيارت كننده از ديگران روي گرداننده و به سوي زيارت شونده تمايل و قصد كرده ­است.

زيارت به دو نوع صورت مي­ گيرد: 1- زيارت روحي و توجّه قلبي و حضور دل نسبت به اولياي خدا با معرفت كامل 2- زيارت با حواسّ ظاهري، به اين معنا كه آن بزرگواران را با بدن ظاهري بتوان درك كرد؛ اين نوع زيارت اگر توأم با زيارت روحي و معنوي نباشد چندان حائز اهميّت نيست چون در زمان پيامبراكرم (صلّي‌الله‌عليه‌و‌آله) و ديگر ائمه­ ي معصومين (عليهمالسّلام) افراد بسياري بودند كه آن حضرت را مي­ ديدند و به اصطلاح زيارت حسّي و ظاهري داشتند در‌حالي كه از جملهی منافقين بودند و از زيارتشان بهره ­هاي معنوي نمي ­بردند.

پس زيارت حقيقي، همان زيارت روحي است كه با معرفت است و فاصله­ ي زمان و مكان در آن مؤثّر نيست و ارتباط معنوي يا روحاني از همين طريق برقرار مي ­شود كه در اثر آن زائر از نظر كمالات روحي در سطح بالايي بهره­ هاي مادّي و معنوي مي­ برد و حتّي جواب را با گوش دل مي ­شنود.

گرچه دوريم به ياد تو سخن مي­ گوييم              بُعد منزل نبود در سفر روحاني

با اين نوع زيارت، مباني اعتقادي و معرفت امام(عليه السّلام) به نفس تلقين و تحكيم مي­شود و از جهت تربيتي(كه به تجربه هم رسيده­است) زائري كه مداومت بر اين زيارت دارد از انحراف­ هاي عملي و اخلاقي به دور بوده و از مسير صراط مستقيم منحرف نشده است.

از وظايف شرعي هر فرد مؤمن است كه به زيارت معصومين(علیهمالسّلام) اهتمام ورزد و براي آن در احاديث بسياري از حضرات معصومين (علیهمالسّلام) بركات دنيوي و اخروي وارد شده است.

با توجّه به اين كه، پيامبر(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) و ائمه‌ی اطهار(علیهمالسّلام) الگوي مردم هستند زيارت و ديدار آنها در زمان حيات و تشرّف به مزار آن ها بعد از وفاتشان، يكي از مهم­ترين وسايل پرورش فكر و تصحيح و تكميل اعتقاد و تهذيب نفس و تعديل عمل است و چه بسيار كساني كه در فكر يا عمل آنها خللي بوده و بر اثر اين زيارت­ ها، دگرگوني در آنها حاصل گرديده و از كارهاي ناپسند و يا انديشه­ هاي نادرست رهايي يافته ­اند، علاوه بر اين كه در زيارت معصومين (علیهمالسّلام) زمينهی استجابت دعا و قضای حوائج و شفاي بيماران، نيز كاملاً فراهم است به طوري كه حكايت­ هاي بيشمار از اين آثار و نتايج در كتاب­ ها ثبت و بر سر زبان­ ها رايج است.

حضرت رضا(عليه‌السّلام) فرمودند: «هر امامي را به گردن دوستان و پيروانش پيماني است كه وفاي به اين پيمان، هنگامي به حدّ تمام و كمال مي­رسد كه قبرهايشان را زيارت كند پس هر كه امامان را از روي علاقه زيارت نمايد و به آن چه مورد خواست و رغبت آنان بوده تصديق داشته باشد، روز قيامت شفيع او خواهند بود.»

زيارت حضرت بقيه الله الاعظم(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه)، داراي فضایل و مناقب بسيار زيادي مي­ باشد و تمام آثار و بركات زيارت اجداد طاهرينش در زيارت آن بزرگوار نيز مي ­باشد.

حضرت موسي‌بن‌جعفر(عليه‌السّلام) مي ­فرمايند: «هر كس اوّل ما را زيارت كند، آخرين ما را زيارت نموده و هر کس آخرین ما را زیارت كند اوّلين ما را زيارت كرده است.»( بحارالانوار،ج 100،ص122)

احمد بن ابراهيم مي­ گويد: خدمت جناب محمد بن عثمان كه نایب دوم حضرت بقيه الله (عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) بود از شوق رؤيت و ملاقات مولاي خودم، شكايت كردم. فرمود: آيا با كمال ميل و محبّت قلبي طالبي كه ايشان را ببيني؟ عرض كردم بلي؛ بعد از كلماتي چند فرمود: به درستي كه امر غيبت ايشان براي همه كس از امور حتمي الهي است و تسليم شدن براي آن بهتر است ولكن به سوي آن حضرت به وسيلهی زيارت و سلام توجه كن.( بحار الانوار، جلد53، ص485)

خود حضرت صاحب الامر(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) در توقيع و نامه ­اي به سوي محمد حِمْيَري مي­ فرمايند: «هر گاه بخواهيد مرا زيارت كنيد و به سوي من توجّه نماييد چنين زيارت كنيد»:

سلامٌ عَلي آلِ يس

زيارت آل ياسين از مشهورترين زيارت نامه ­هايي است كه در توقيع شريف حضرت ولي عصر(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) به جناب محمدبن عبدالله حِمْيَري صادر گرديده، اين زيارت با بيست و سه سلام آغاز شده كه سلام اوّل به آل يس، يعني عترت پاك پيامبر(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) و سلام­ هاي بعدي هر يك با القاب و عناوين خاصّ حضرت مهدي(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) مي­ باشد، سپس با اظهار و اقرار اصول اعتقادي صحيح و گواه گرفتن امامعصر(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) بر آنها و تجديد وفاداري نسبت به اولياي دين، زيارت به پايان مي­ رسد و بعد از آن دعايي زيبا، براي نورانيت زائر، به انواع نورهاي الهي آمده­است. اين زيارت به تصريح بعضي از علما، جامع و كامل و از بهترين زيارت‌‌هاي آن حضرت است كه در همه­ ي اوقات و در هر مكاني مي­شود آن را خواند و مهم‌ترين ويژگي اين دعا آن است كه تعليم دهنده­ ي اين مجموعه همان كسي است كه خود او را به اين جملات مي­ خوانيم. معمولاً زيارت­ ها، از معصومي نسبت به معصوم ديگر صادر شده و حجّتي كيفيت زيارت حجّت ديگري را بازگو نموده ­است. مثلاً حضرت سجّاد (عليهالسّلام) زيارت اميرالمؤمنين(عليهالسّلام) را به نام امين‌الله تعليم مي­ دهد و يا امام صادق(عليهالسّلام)، كيفيّت زيارت سيدالشّهدا(عليهالسّلام) را می ­آموزد. امّا اين كه حجّتي به خصوص بگويد: با من با اين جملات سخن بگوييد و مرا زيارت كنيد جاي ديگري سراغ نداريم و اين امر از لطايف و خصوصيّات زيارت شريف آل‌ياسين است.

راوي زيارت، شيخ ابوجعفر محمدبن عبدالله حِمْيَري از محدّثان گران‌قدر و دانشمندان نامدار شيعه در اوايل غيبت صغري مي­باشد. پدرش عبدالله از اصحاب بزرگوار امام حسن عسكري(عليهالسّلام) و از مؤلّفان و محدّثان مورد وثوق بوده است. براي اين راوي بزرگوار سه توقيع از سوي آن حضرت در پاسخ به سؤالات او صادر گرديده‌است.

 توقيع، به معناي امضا كردن نامه و فرمان و نشان زدن روي نامه­ ها و نيز پاسخ‌هايي است كه بزرگان و دولت‌مردان، در جواب سؤال‌ها و درخواست‌هاي كتبي از ايشان مي­ شود، بنويسند.

از منابع اين زيارت مي­ توان احتجاج طبرسي (ج 2،ص 316) ، بحار الانوار(ج52،ص171 ، ج2،ص 94) و مفاتيح الجنان را نام برد.

درس معارف در زيارت آل ياسين:

معرفت و شناخت اصل و ريشه ­ي تمام عبادت­ ها و بندگي­ هاست و به منزله­ي روحي است كه در كالبد همه­ ي اعمال انسان جريان دارد و اگر اين معرفت نباشد، اعمال خالي از حقيقت مي­ شوند: نكتهی قابل توجّه اين است كه كسب اين شناخت و معرفت بايد از ناحيه­ي خود پروردگار ارائه شود؛ چون عقل انسان با يك سري استدلال­ هاي فطري، به بعضي از معارف اوّليه پي مي ­برد امّا از رسيدن به ساير معارف عاليه، مثل كيفيّت بندگي، شناخت و صفات كمال و جلال پروردگار عاجز است. لذا بايد اين معارف از خود خداوند اخذ شود و او هم از روي لطف خويش از جانب خود رسولاني را تعيين نموده كه معرفت صحيح خودش را به ما بياموزند .

پس بندگي و عبوديّت از معرفت سرچشمه گرفته و به آن هم ختم مي­ گردد و هرچه شناخت بالاتر رود بندگي كامل‌تر گشته و انسان را به عمل وامي­ دارد پس هيچ معرفتي بدون عمل نمي ­شود و عمل بدون معرفت نيز ارزش چنداني ندارد. مثل بدني كه روح و حيات نداشته باشد پيامبر اكرم(صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) مي­ فرمايند: « اَفْضَلُكُم ايماناً اًفْضَلَكُم مَعرفةً » بهترين شما در ايمان، بهترين شما از جهت معرفت است.( بحار الانوار، ج3/ 17)

خداوند، تبارك و تعالي، معارف و هدايت­ هاي خود را از طريق انبياء و اوليایش بر بندگان نازل مي فرمايد و بر امّت است كه در تحصيل و كسب حقايق و معارف فقط بر طريق وحي اكتفا نمايند تا به دام شياطين و مكاتب باطل نيفتند «‌فَسْئَلوا اَهْل الذِّكْر انْ كُنْتُم لاتَعْلَمُون» اگر نمي­ توانيد از آگاهان بپرسيد. (سوره انبیا، آیه7)

طبق تفاسير «اَهْل الذكر» ائمهی اطهار(علیه‌السّلام) مي­ باشند و باید حقايق و معارفي كه براي بشر مجهول و مخفي مانده از طريق آن­ ها كسب شود. يك نمونه از آن حقايق، زيارت آل‌ياسين مي­ باشد كه از طريق حضرت بقيهالله(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) شرف صدور يافته و در آن كمال معرفت و اطاعت و محبّت بيان شده­ است كه از طريق آن مي‌توانيم قلب خود را به اعتقادات و معارف حقّه محكم كنيم.

زيارت آل ياسين دانشگاهي از معارف حقّه است، كه انسان را به كمال و حقيقت عبوديّت مي­ رساند و با مداومت و تكرار آن، معارف در قلب تأثير و رسوخ نموده و روح بندگي و تسليم را در انسان ايجاد مي ­نمايد.

مؤمن منتظر با عرضه داشتن عقايدش به پيشگاه امام زمان(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) در ايمان قلبي خود مصمّم‌تر و ثابت قدم‌تر مي­شود. روزي امام باقر(عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه) در حالي كه وارد مسجد‌الحرام مي­ شدند به سُدير فرمودند: « اي سُدير، همانا مردم مأمور شدند نزد اين سنگ­ ها (كعبه) بيايند و گرد آن طواف كنند سپس نزد ما آيند و ولايت خود را نسبت به ما اعلام دارند.( اصول كافي، ج2/ 239)

در زمان ائمه‌ی اطهار، دوستان و اصحاب نزد آن بزرگواران آمده عقايد حقّه ­ي خود را به امام زمان اعلام مي­ داشتند و در مورد صحّت عقيده­ ي خود از امامان و پيشوايان معصوم كمك مي­ خواستند.

 ادامه شرح اين زيارت را در شماره‌هاي بعد پي گيري كنید.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 20


تعداد امتیازات: (2) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1888)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort