دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

تا لیله القدر


تا لیله القدر

*محدثه هاشمیان‌فر

روزی که خداوند انسان را از خاک بی مقدار آفرید از روح الهی خود در آن دمید، این روح با عظمت خداوند بود که به انسان خاکی قدر و منزلت داد؛ امّا شیطان این مقام را نشناخت و به آدم سجده نکرد، به همین دلیل از درگاه خداوند رانده شد و به پستترین جایگاهها سقوط کرد. این تنها شیطان نبود که به جایگاه آدم بیاعتنایی کرد بلکه بیشتر انسانهای این کرهی خاکی با پیروی از شیطان و تجاوز از حدود الهی ارزش خود را پایین آورده و گاه به حدّی کمتر از چهار پایان میرسند.

شاید به همین دلیل باشد که خداوند در عزیزترین و مبارکترین ماه سال قمری یعنی ماه رمضان شبی را به عنوان لیلهالقدر مشخص کرد تا مگر این انسان غافل به یاد منزلت خود بیفتد و در این شب خاص خود را به گونهای تطهیر نموده و به معبود واقعی نزدیک نماید.

لیلهالقدر شبی ارزشمند است و هر که با این شب همراه شود دارای ارزش میشود. در این شب دست شیاطین بسته است و جهان از گزند آنها مصون میماند؛ عبادت رنگ و بویی دیگر میگیرد و تلاوت هر آیه از قرآن کریم ارزشی بالاتر از هزار ماه مییابد. بندهی مخلص نیز با تقرّب به خدا جایگاهی غیرقابل تصوّر پیدا میکند.

اینک سخن من با توست، تو را میگویم ای دختر مسلمان و ای شیعهی علوی، ای زیباترین تجلّی خلقت پروردگار!

اگر چشم از زرق و برق دنیا بستهای و میخواهی به دریای بیکران رحمت الهی متّصل شوی، نباید این شب را از دست بدهی. باید پیش از حلول ماه مبارک رمضان زمینهسازی کنی و خود را برای دریافت برکات لیلهالقدر آماده سازی.

اوّلین گام این است که خود را از هر چه مانع رسیدن به کمالات این شب میشود پاک کنی. باید از حجابهایی که برای خود ساختهای بیرون شوی. باید از ظلم، خودخواهی، تکبّر، سودجویی و هر آنچه زشت و گناه است بگذری، به منبع فیض الهی متّصل شوی و خود را از قید و بندهای دنیایی برهانی.

آنگاه که ماه رمضان بر تو وارد شد با روزهداری، تلاوت قرآن و شب زندهداری و هر آن چه عبادت است و عبودیّت، خود را پرورش دهی و تمایلات ناپاک و اندیشهها و وسوسههای شیطانی را که تاکنون مانع فرود فرشتههای رحمت الهی بر قلب تو  شده بود از بین ببری. حال که پاک و مطهّر شدی و به لیله القدر رسیدی به گوش باش! به گوش و هوش باش که بهترین و پاکترین و عزیزترین و مقدّسترین اوقات تو را صدا میزند. مواظب باش مبادا این ندای رحمانی را نشنوی و فردا حسرتش را بخوری.

افسوس! اگر من و تو از این شب بهرهمند نشویم و دیگران به مقامات عالی برسند. حیف نیست در شبی که رحمت خداوند شامل حال مؤمنان خداجوی میگردد، من و تو در خواب غفلت باشیم؟ چه اندوهی بالاتر از این که در شب وصال عاشقان حقیقی و محبوب واقعی تو هنوز اسیر دنیا باشی و من در حسرت نداشتههایم... .

شتاب کن! نباید کوتاهی کنیم. معلوم نیست تا لیله القدری دیگر زنده باشیم و یا در زیر خروارها خاک آرمیده...

قرآن بر سر بگیر و در پناه این کتاب مقدس در پیشگاه پروردگارت حاضر شو. نام چهارده معصوم(علیهمالسّلام) پاک را یکیک بر زبانآور و از ایشان مدد بگیر. حال بگو که پشیمانی... بگو که توبه میکنی... بگو که دل از مهر دنیای فانی بریدهای... بگو که دیگر نمیتوانی سنگینی بار گناهان را به دوش بکشی... بگو برای تمامی لحظات عمری که بیهود از دست دادهای عذرخواهی...

بگو از این که به جای خیرخواهی دیگران به غیبت و تهمت و سخنچینی پرداختی شرمندهای. سخن بگو از هر آن چه در دل داری و هر چه بر قلبت سنگینی میکند. امشب شب سخن گفتن توست با یگانه معبودت. توبه کن خالصانه و عاشقانه که اینجا تنها اخلاص پاسخگوی نیاز تو به درگاه یکتای بینیاز است.

حال که پاک شدی، خداوند رحمان به فضل خویش سرچشمهی حکمت را از درون تو جاری خواهد ساخت. این وعدهای است که او به بندگان مخلص خویش داده است. اکنون که به دعوت حق لبیک گفتی و صدای مرغان حق را از لابهلای تیرگیها و پلیدیها شنیدی بال بگشا... بال بگشا به سوی پروردگاری که برای تو آغوش مهرش را گشوده است و پس از این با ارادهی تو و خواست حق تعالی جهان پر خواهد شد از خوبیهای تو و من... عمری با برکت و حیاتی طیبه با بهرهگیری از قرآن و عترت طاهره.

 این لیله القدر هم گذشت ولی نه مانند شبهای قدر دیگر عمرم... چقدر سبک شدم. احساس خیلی خوبی دارم. از این که امشب را در کنار تو به صبح رساندم خوشحالم. امّا... هنوز یک غم بزرگ در دلم سنگینی میکند... چه میشد... چه میشد اگر این مطلع الفجر، همان فجر طلوع خورشید عدالت میبود: این صاحب یوم الفتح و ناشر رایه الهدی

* با نگاهی به کتاب؛ برکرانه قدر، سید هدایت الله طالقانی، چاپ سوم، چاپخانه امیر، قم، 1419 ه ق،  نشر سابقون.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 21


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1885)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort