دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 30 فروردین,1403

گر دریا را درنوردی با تو در می ­نوردیم


گر دریا را درنوردی با تو در می ­نوردیم

 آهسته پیش می­رفت. با‌ این که بارها و بارها به این کاخ آمده بود گویی برای اوّلین بار بود که به آن قدم نهاده. همه چیز شکل غریبی داشت. ستون ها، دیوارها، مشعل ها، نگهبانان و ندیمه­ ها همه چیز از همیشه وهم انگیزتر می‌نمود. صدای خنده‌ی" آنیسا" که در تالار پیچید رعشه‌ای در پیکرش احساس کرد؛ امّا بلافاصله با خود گفت: آرام باش با این وضع به زودی راز تو بر ملا خواهد شد. آنیسا شادمان از تخت برخاسته و به سویش آمد: آه "صیانه" نمی­دانی چقدر از دیدنت مسرورم، دیگر از آمدنت نا امید شده بودم، مگر نمی‌دانی من کار دیگر مشاطه ­گان کاخ را نمی‌پسندم؟ عجله کن، چرا ایستاده‌ای؟ تا آغاز جشن زمانی نمانده. صیانه قدری آرام گرفت و کرنش کرد و به کارش مشغول شد؛ اما هنوز لرزشی غریب وجودش را می لرزاند؛ او آینه‌ای به دست آنیسا تنها فرزند "رامسیس" فرعون مصر سپرد و خود مشغول آرایش موهای وی شد. آنیسا در آینه به مهارت دست­ های "صیانه‌ی مشاطه" آرایشگرِ مخصوصِِ خود چشم دوخته پرسید: راستی این همه مدّت کجا بودی؟ ناگهان پشت صیانه لرزید و شانه از دستش به زمین افتاد؛ چه باید می‌گفت؟ اگر آنیسا می­دانست که همسرش حزقیل به جرم ایمان به خدای موسی با فرمان فرعون به دار آویخته شده ؛ چه بر سر او و پسر نوزاد و دختران شیرین زبانش می‌آمد؟ اگر می‌فهمیدند او نیز چون همسرش به خدای موسی ایمان آورده... صیانه هراسان خم شد و شانه را برداشت و زیر لب نجوا کرد: "بسم الله". آنیسا که از لرزش دست‌های صیانه و آن همه هراس پنهان در چشم‌هایش تعجب کرده بود، پرسید: گفتی بسم الله منظورت از "پروردگار" پدرم فرعون است؟ صیانه بدن قطعه قطعه‌ی همسرش حزقیل را در نظر آورد امّا بر‌خود نهیب‌زد و محکم ایستاد و پاسخ داد: نه منظورم خداي خودم و شما و فرعون بزرگ و همه‌ی جهانيان است. آنیسا از جا برخاست و به سویش یورش برد و غرید: چه می‌گویی؟ من بايد اين سخنان را به اطّلاع پدرم رامسیس، خدای خدایان برسانم. او باید بداند با چه اعتقادي به اين كاخ قدم مي­گذاري و در حالی که انعکاس فریادش در کاخ پیچیده بود از تالار بیرون رفت. صیانه پریشان بود؛ روز هایی را به خاطر آوردکه آنیسا بی حال و رنجور با پاهایی بی حرکت درآغوش آسیه آرمیده بود؛ پزشکان از او نا امید شده بودند و منجّمان گفته بودند تنها از برکت وجود انسانی که از نیل بیرون خواهد آمد سلامت خود را باز خواهد یافت و او به برکت موسی و به لطف خدای موسی شفا یافته بود. فریاد هولناک فرعون که در سرسرا پیچید صیانه به خود آمد: چه كسي او را به اين قصر راه داده؟ او همسر همان نجارلجوجي است كه حاضر نشد دست از ايمان به خداي موسي بردارد و با ساحران همين چند روز پيش به دار آويختیم‌شان. فرعون وارد تالار شد و با چشمانی که از خشم خون گرفته بود پرسید: صيانه‌ی‌مشاطّه بگو بدانم آيا به خدايىِ من اعتراف ندارى؟صيانه به خود می لرزید امّا مشت ­هایش را در هم فشرد و گفت: هرگز! من از خداى حقيقى دست نمى‏كشم و شما را پرستش نمى‏كنم.

فریاد غضب آلود فرعون در سر صیانه پیچید: خانواده اش را به این جا آورید. شعله ها‌ی آتش، تنور بزرگ و مسی را گداخته بود؛ به سفارش فرعون  تنور را مهیّا کردند تا مخالفان را در آن بسوزانند.

 ساعتی بعد دختران صیانه خود را در آغوش مادر انداختند اما بلافاصله جلادان فرعون بی‌رحمانه آن ها را جدا ساخته و یک به یک به دامان آتش سپردند. صیانه هنوز مویه کنان و موی کنان، پسر نوزادش را بیمناک به سینه می­فشرد فرعون پیروزمندانه خندید و گفت: اگر از موسى تبرّى نجویى و به خدایى من اقرار نكنى کودک خردسالت را نیز ميان آتش مى‏اندازم!  و صیانه در دل نالید: پروردگارا نگذار عواطف مادري اعتقادم را سست سازد. کودک را از آغوش صیانه بیرون کشیدند و به سوی آتش بردند. صیانه با خود اندیشید خداوندا !  نكند براي حفظ جان فرزندانم بايد دست از ايمانم برمی‌داشتم؟ ناگاه از سوی نوزادش صدایی در گوشش پیچید: اِصْبِرِي يا اُمّاه! اِنَّكِ عَلَي الْحَقِّ؛ مادرم صبر كن تو بر حق هستي.

رسول خدا در شب معراج شمیمی عطر آگین استشمام فرمودند چون علت را از جبرئیل جویا شدند به ایشان پاسخ داد؛ این شمیم روح افزا از خاکستر زنی است که خود و فرزندانش را بر سر ایمان و اعتقاد قربان کرد و به استقبال شعله های گدازان آتش رفت او صیانه­ی مشّاطه بود، همسر حزقیل، مؤمن آل فرعون که هر دو ولایت خدا را بر ولایت طاغوت برگزیدند. (ر.ک. منهاج الدموع، ص93)

×××××××××××

پاسی از نیمه شب گذشته بود که چراغ های تالار یک باره خاموش شد. با خود اندیشیدیم کار به پایان رسیده اما غریو غرور آفرینی در گوشم طنین انداخت؛ تصویر شهدای گوشه و کنار جهان با پرچم های بر افراشته شان یکی پس از دیگری از برابر چشم ما می گذشت حاضران با چشمانی اشکبار به تصاویر خیره شده بودند که ناگاه نام دختران فرهیخته ­ی شهیدان محمدباقر حکیم، شیخ راغب حرب، مادر شهید عماد مغنیه، دختر شهید سیدعباس موسوی، مادران پنج و سه شهید فلسطینی ، فرزندان شهید کاظمی و بلخی افغان، فرزندان شهید عارف حسینی از پاکستان، همسر شهید توپچی اوغلو از ترکیه، همسر شهید عبدالله دهدو امام جماعت مسجد مسلمانان بلژیک، خانواده های اسرای فلسطینی و خانواده های زندانیان سیاسی تونسی را فراخواندند. اینان به نمایندگی از بانوان یمنی، بحرینی، فلسطینی ، لیبیایی، مصری ، آمریکایی، عراقی، افغان و یا... همه­ ی زنان بیدار و بیدارگر تاریخ تحسین  شدند. بانوانی که از الگو هایی چون فاطمه و زینب علیهما السلام و مریم وآسیه و صیانه و حنه و راحیل و یوکابد و کلثوم و الیزابت و دیگر اسوه­های نیک کردار قرآنی در برابر فرعونیان زمان غریو آزادی خواهی و سازش ناپذیر ی سر دادند. به راستی رهبر فرزانه ی انقلاب زیبا ترسیم می کنند این همه استواری و ایستادگی را: «عظمت زنانه یعنی این! یعنی مخلوطی از شور و عاطفه ­ی­ انسانی که در هیچ مردی نمی­توان این عاطفه­ ی شورانگیز را سراغ داشت. همراه با متانت شخصیت و استواری روحی او که همه­ ی حوادث بزرگ را در خود هضم می ­کند و بر روی آتش های گداخته شجاعانه قدم می­گذارد و عبور می‌کند؛ این همان تربیت اسلامی‌است این همان دامان پاک و مطهّر و نورانی فاطمه­ ی زهرا سلام الله علیهاست». 

امّا این پایان کار نیست؛ آغازی است بر رسالتی سترگ که امام خامنه ای بر دوش تک تک این 1200 بانوی برگزیده از خیل بانوان بیدار و بیدارگر سراسر جهان نهاده‌اند و آن ابلاغ پیام اسلام و انقلاب اسلامی است به همه‌ی زنان جهان : « امروز اگر شما بانوى نخبه‌ى اسلامى تلاش كنيد كه اين هويت را به زن مسلمان برگردانيد، بزرگترين خدمت را به امّت اسلامى و به بيدارى اسلامى و به عزّت و كرامت اسلامى كرديد. اين اجتماع مي‌تواند گام بلند و مؤثّرى در اين راه باشد» حتّی اگر همه­ ی مستکبران عالم دست به دست هم داده وبه میدان آیند «امروز قدرتهاى زورگوى عالم به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد همه‌ى توان خودشان را صرف كنند، شايد بتوانند ضربه‌اى، خدشه‌اى بر جمهورى اسلامى وارد كنند. يعنى شيطان همه‌ى نيروهاى خود را متمركز مي‌كند براى مقابله‌ى با اين حركت عظيمى كه وجود جمهورى اسلامى و بقاء جمهورى اسلامى و پيشرفت جمهورى اسلامى در دنيا به وجود آورده است».

این نخبگان استوار مسلمان آمده اند مهیا شوند تا هم  در نقش رهبری و پرچمداری عرصه های مقاومت نقش آفرینی کنند هم در الگو سازی برای دیگران. این بانوان آماده اند در همین حال در لباس رهبران جهاد خاموش (جهاد در خانه و تربیت نیروهای جهادی) رایت بر کف ‌گیرند. اینان می دانند بیداری اسلامی، از نعمت‌ها و وعده‌های صادق الهی و حقیقتی گران بهاست که حضورگسترده آحاد مردم از زن و مرد در میدان عمل و صحنه مبارزه و جهاد، اسلام خواهی، استکبار و استبداد ستیزی، نفی صهیونیسم، عدالت طلبی، استقلال طلبی، رعایت کرامت انسانی، آزادی خواهی، نفی اختلافات قومی، مذهبی و نژادی، از مهمترین مولفه‌ها و مشخصه‌های اصلی این جنبش به شمارمی آید.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «توجه كنيد كه غرب و در رأس آن‌ها آمريكا و صهيونيسم با همه‌ى وجود به ميدان آمده‌اند و بيشتر به ميدان خواهند آمد تا بتوانند اين حركت را مهار كنند و بر اين امواج سوار بشوند؛ ملّت‌ها بايد بيدار باشند.» فرعونیان و مستکبران زمان همیشه برای ایجاد سلطه­ ی بیشتر رعب انگیزی نموده و مستضعفان را به ضعف و هراس واداشته اند؛ امّا باید بدانند اینک عصر اسلام و معنویت و آغاز دوران جدیدی است که در آن  توجّه به خدا، مکتب وحی و استمداد از قدرت لایزال الهی مشهود است؛ اعتماد و اتکال به خداوند و حفظ وحدت، ضامن تداوم جنبش بیداری اسلامی است و ندای نوید بخش قرآن بر این امر تأکید دارد که  واعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا  «جوانان دنياى اسلام - چه زنان، چه مردان و نخبگان دنياى اسلام و بخصوص كشورهایى كه انقلاب كردند - بايد بدانند كه اگر در صحنه بايستند و مقاومت كنند، پيروزى آن ها بر همه‌ى ساز و برگ استكبار قطعى است. همه‌ى ابزارهاى اقتدار قدرت­هاى استكبارى در مقابل حضور مردم، در مقابل ايمان ملّت­ ها كند است، ناكارآمد است. پول دارند، سلاح دارند، بمب اتم دارند، ارتشهاى مجّهز دارند، وسایل ديپلماسى دارند، امّا همه‌ى اين ها در مقابل ايمان ملّت ها ناكارآمد است. مراقب باشيد كه اين ايمان از دست نرود؛ با ايجاد اختلاف، با سرگرم كردن و مشغول كردن، جوان ها را يك جور، پيرها را يك جور، مذهبى‌ها را يك جور، غير مذهبى‌ها را يك جور».

همان گونه که اسوه های اسلامی و قرآنی به زنان بیدار مسلمان آموختند خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی برای تربیت نسل پیش روست که جامعه‌ی سالم اسلامی را محقّق می‌سازد. از ظرفیت‌های بارز خانواده اسلامی انتقال شاخص‌هایی چون شهادت و شهامت مسئولیت پذیری و ارتقا امنیت فردی و اجتماعی است، از این رو اقتدار خانواده‌ی مسلمان و ارتقاء نقش تربیتی زنان در این حوزه از جدّی ترین مطالبات زنان است. علی رغم  این که بوق و کرنای غرب در دفاع از آزادی و حقوق زنان گوش فلک را کر نموده  زن مسلمان می­داند باید آن چنان زندگی کند که اعتقادات و سبک زندگی ایمانی‌اش اقتضا می­نماید و او بر این باوراست که توجّه به ارزش‌های اسلامی نه تنها مانعی برای حضور فعّال و مؤثر آنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نخواهد بود، بلکه بستر لازم را برای رشد و ارتقای آنان فراهم خواهدساخت. به بیان امام خامنه ای «زن مسلمان ایرانی، موجودی سرافراز و عزتمند است» و اگر چه دشمنان هزاران دسیسه‌ى تبليغى و بمباران خبرى برای واژگون جلوه دادن این واقعيت به کار گیرند؛ به اعتقاد رهبر انقلاب «مؤمن‌ترين و انقلابى‌ترين زنان ما، زنان تحصيلكرده‌ى ما هستند. امروز زنان ما، زنان تحصيلكرده‌ى ما، زنان جوان ما در پيچيده‌ترين آزمايشگاه ها و مراكز علمىِ تجربى و انسانى حضور دارند و فعالند. فعالترين زنان ما در زمينه‌ى سياسى، در زمينه‌ى علمى، در زمينه‌ى مديريت هاى اجتماعى، زنان مؤمن و انقلابى ما هستند؛ داراى تحصيلات خوب، داراى انديشه‌ى عميق».

جو پر هیاهوی اسلام هراسی و ارائه‌ی تصویر غیرواقعی و مخدوش از دین وجنبش اسلامی  که سیاست‌گزاران وغول های رسانه ای به راه انداخته­اند بانوان بیدار مسلمان را نفریفته  و هیبت و هیمنه­ ی مستکبران که با  بزرگ­نمایی توان و قدرت پوشالی صهیونیسم بین المللی و نهادهای همسو به منظور مرعوب ساختن افکار عمومی جهان اسلام به راه انداخته اند را با هوشیاری و تدبیر خنثی می­ سازند.

ما نیز با آنان و با دختر شهید شیخ راغب حرب هم نوا می­شویم که خطاب به امام خامنه­ای گفت: آقای ما! سلامی گرم از تمامی زنان و مردان و کودکان خانواده­ ی شیخ شهید (راغب حرب) و سلام بیعت کنندگان مطیع امرتان، به شما. شیخ شهیدان به امام خمینی گفته بود: «آقای من! اگر دریا را درنوردید، ما نیز با شما درمی‌نوردیم!». و ما اکنون به شما می‌گوییم: «آقای ما! به خدا اگر دریا را درنوردید ما نیز با شما در ­می‌نوردیم».

 مدیر مسؤول

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 21


تعداد امتیازات: (81) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2605)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort