دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

اسرار كتاب‌خواني


اسرار كتاب‌خواني

*زهرا غلامي

 پرورش کودکان یکی از مهم­ترین حرفه ­هایی است که به آن می ­پردازید. برای این کار تقاضای شغل نکرده ­اید، دستمزدی هم بابت آن نمی­ گیرید، شغل بیست و چهار ساعته است و تعطیلی هم ندارد. سالیان سال هم با این شغل هستید. این شغل پدر و مادر بودن نتایج ارزنده ­ای دارد. با این که پولی به شما پرداخت نمی ­شود، پاداش آن بسیار است. پاداش این است که فرزندانتان را می­ بینید که تبدیل به افرادی دوست داشتنی، مسئول و لایق می‏شوند. پاداش کمی نیست!

کودکان امید آیندهی ما هستند. باید در پرورش آن­ ها دقیق باشیم. اگر به کودکانتان بیاموزید که به مطالعه عشق بورزند، در واقع نوعی سحر و جادو را به آن ­ها منتقل می­ کنید. هدیه ­ای که به آن ­ها می­ دهید زندگیشان را به طوری بارور می­ کند که از هیچ چیز دیگری این کار ساخته نیست.

شما شغلتان را جدّی می­ گیرید. مراقب هستید که فرزندتان غذاهای خوب و سالم بخورد و خوب استراحت کند. مواظبید که کفش او دقیقاً به اندازه­ی پایش باشد تا پایش مناسب رشد کند. لباس مناسب می­ خرید تا بدنش را گرم نگه دارد. امّا فکرش چه؟ آیا به خیال پردازی ­های او توجّه دارید؟ آیا توجّه دارید که کنجکاوی­ های بی پایان افکارش به شیوه ای سالم رشد کند؟ 

به نظر می­ رسد که روزانه صد سؤال از سؤالات فرزندتان را پاسخ می­گویید و می­دانید که بسیار بیش از این نیز پاسخ خواهید گفت. امّا این را نیز بدانید که فرزندتان نیاز به یادگیری از منبع دیگری هم دارد و آن کتاب است! کتاب حاوی منابع بیپایان دانش و سرگرمی است. وقتی به کتاب خانه یا کتاب فروشی و نمایشگاه کتاب می ­روید، صدها کتاب را پیش روی خود می­بینید که باید از میان آن­ها انتخاب کنید. کتاب حاضر به این گونه مسایل می­ پردازد. چگونه می­ توانید به فرزندتان کمک کنید که دنیای متنوع کتاب­ ها را کشف کند و در تمام طول زندگی خود شیفته ‌ی مطالعه باشد، شما به جوایز غیر منتظره ­ی دیگری هم دست خواهید یافت. فرزند شما:

·        در مدرسه موفّق ­تر خواهد بود.

·        در مطالعه پیشرفت خواهد کرد.

·        از زندگی غنی ­تر و کامل­تری لذّت خواهد برد.

از این اهداف نباید به سادگی گذشت؛ لااقل ارزش امتحان کردن را دارند (برایم بخوان، برنیس ای. کولینان، ص 19 و 20، ترجمه­ ی فاطمه امین ناصری).

بگذارید که فرزندتان ببیند که شما می­ خوانید:

اوّلین نشانه ­ی موفّقیت بچه ­ها در مدرسه، مطالعه در خانه است. برای این که بچه ­ها در خانه مطالعه کنند باید یک الگوی رفتاری داشته باشند که در خانه مطالعه می­ کند. اگر والدین کتاب بخوانند، احتمالاً فرزندانشان نیز اهل خواندن می­ شوند. اگر والدین اهل مطالعه نباشند، احتمالاً فرزندانشان اهل مطالعه نخواهند شد. به نظر این بچه ­ها خواندن فعالیتی است که صرفاً به مدرسه مربوط می­ شود.

پس خیلی ساده است: اگر می­ خواهید فرزندتان در مدرسه موفّق باشد و اگر می­ خواهید به مطالعه عشق بورزد، اگر می­ خواهید فرزندتان را کتاب خوان بار بیاورید، خودتان باید مطالعه کنید (50 روش ساده برای علاقه­ مندکردن فرزند به مطالعه، کتی ای فراهلر، ترجمه ­ی سارا رئیسی طوسی، ص 12).

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 22


تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1846)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort