دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

افسانه‌ي كتاب‌سوزي


افسانه‌ي كتاب‌سوزي

پرورش کتاب خوان

*زهرا غلامي

من هر زمان که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه ­ی خودمان می­افتم، قلباً غمگین و متأسّف می­ شوم. این به خاطر آنست که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلّاً ده برابر این میزان رواج، توسعه و حضور داشته باشد.

اگر به دلیل پرچم داری تفکّر اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید، این معنا صدق می ­کند؛ چون اسلام به کتاب و خواندن و نوشتن خیلی اهمیّت می­ دهد. اگر هر منصفی به بیانات نبیّ مکرم اسلام و ائمه (علیهمالسّلام) و پیشوایان اسلام نگاه کند و ببیند که این­ها در چه زمانی به کتاب و کتاب خوانی دعوت می­ کردند و فرا می­ خواندند، همه­ ی افسانه ­ها از ذهن او شسته خواهد شد و خواهد فهمید که دشمنان اسلام راهی جز این نداشتند که افسانه‌های کتاب سوزی و کتاب ستیزی را بر سر زبان­ ها بیندازند؛ چون اسلام پرچم دار کتاب خوانی است (دیدار دست اندرکاران برگزاری هفته‌ي کتاب با مقام معظّم رهبري، 30/7/1357).

مردم ما کتاب خوان نیستند. این کتاب نخوانی، نقص خیلی بزرگی است. خیلی از مردم ما حتّی روزنامه‌خوان هم نیستند. اگر نگاهی به روزنامه بکنند، به همان تیترهای درشتش اکتفا می­کنند (دیدار با وزیر و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 4/9/1371).

پیشرفت بدون هنر ممکن نیست:

اگر مفاهیم عالیه­ ی قرآن در این قالب هنری فوق ممتاز ارائه نشده بود، پیشرفت نداشت. دیگر چیزی بالاتر از مفاهیم قرآن و توحید هست؟

خدای متعال برای این مفاهیم، از بیان طبیعی نبیّ اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) که یک بیان بشری است، استفاده نکرد؛ بیان معجز نشانی را به کار گرفت، تا حدّاکثر زیبایی در آن باشد (دیدار با مسئولان انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 18/7/1364).

باید پدران و مادران، بچّه ­ها را از اول با کتاب محشور و مأنوس بکنند. حتّی باید بچّه­ های کوچک با کتاب انس پیدا کنند.

بچه ­هایمان را از اول کودکی عادت بدهیم که کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتی می­ خواهند بخوابند، کتاب بخوانند و بخوابند. وقتی که روز فراغتی هست، یا مثلاً روز جمعه ­ای که بازی می­ کنند، بخشی از آن را حتماً برای کتاب قرار بدهند. در تابستان­ ها که بچّه­ ها و جوانان تعطیل هستند، حتماً کتاب بخوانند؛ کتاب­ هایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. (مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، پس از بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، 21/7/1372).

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 22


تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1949)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort