دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

نظر سیاستمداران درباره­ ي امام خمینی (قدس‌سره‌الشریف)


نظر سیاستمداران درباره­ ي امام خمینی (قدس‌سره‌الشریف)

- میخائیل گورباچف رهبر شوروی سابق: او فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان برجای گذارد.

- پرفسور حامد استاد اسلام­شناسی دانشگاه کالیفرنیای آمریکا: یک مسلمان هرچقدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوی تعریف و تمجید کند به خاطر آن‌که بزرگی و عظمت تنها از خداست و نمی‌توان شخص دیگری غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیری چنین لفظی گفته شود عظمت و بزرگی خداوند به نحو نادری در فردی جلوه پیدا می‌کند و او را به آیتی از خدا مبدّل می‌سازد. امام خمینی قطعاً چنین آیتی بود. هرکس که سعادت حضور در کنار او را داشته، می‌داند زیارت وی حتّی هنگامی که کلمه‌ای نیز سخن نمی‌گفته عمیق‌ترین تأثیر را بر روی آدمی می‌گذاشت و راز این تأثیر در همان ویژگی الهی نهفته است.

- دکتر غیاث‌الدین صدّیق، متفکّر آزاداندیش انگلیس و عضو پارلمان مسلمانان انگلستان: شخصیت امام تأثیر عمیقی بر دنیای جدید و به خصوص بر امّت اسلامی داشته. مدّت‌ها بود که ما رهبری نداشتیم که آن‌چه می‌گفت تأثیر داشته باشد. به نظر من این مهم‌ترین خصوصیت امام بود که مردم احساس می‌کردند هرآن‌چه انجام می‌دهد هیچ دلیلی جز عزّت اسلام و کیان اسلامی نداشت.

- نوری مالکی نخست وزیر عراق: امام خمینی (ره) ثابت کرد که اسلام قادر است بر اساس اصول اندیشه‌ها و حفظ هویّت خود در عصر پیشرفت علوم، حکومت تشکیل دهد. مستضعفان جهان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با الهام از رهنمودهای ایشان با روحیه‌ی حق­طلبی به مقابله با استکبار نسبت به جمهوری اسلامی کینه می‌ورزند، شعار نه شرقی نه غربی که امام خمینی (ره) مطرح کرد کشورهای کوچک جهان را به استقلال­ طلبی در برابر قدرت‌های بزرگ تشویق کرد. 

- جلال طالبانی رئیس جمهور عراق: قاطعیت امام (ره) در رویارویی با استعمار و توطئه‌های آن‌ها، خاری در چشم استعمارگران بود و حرکت امام (ره) توانست توطئه‌های آنان را خنثی سازد. 

- هنری کسینجر وزیر خارجه­ي اسبق آمریکا: آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدّی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن‌چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکّر و برنامه­ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد. گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیّت داشت.

- مسعود بازرانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق: امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین شخصیت سیاسی و دینی عصر، افق‌های تازه‌ای در برابر مسلمانان و مظلومان جهان گشود. کردهای عراق همواره از حمایت معنوی و انسانی امام (ره) بهره‌مند بوده و ارادت خاصّی به ایشان دارند. 

- دکتر مصطفی ایّوب دانشمند مسلمان آمریکایی و مسئول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریکا: بنده معتقدم که از جمله مهم‌ترین تأثیرات نهضت امام خمینی (ره) این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمّیّت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدّل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش‌های اسلامی جهان گردید. من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود.

- دکتر رمضان عبدالله دبیر کلّ جنبش جهاد اسلامی فلسطین: امام خمینی (ره) الگوی والای بشریت برای رسیدن به عزّت، کرامت و سربلندی است و باید سیره‌ی امام راحل برای امّت اسلامی بازگو شود تا این امّت راه درست زندگی کردن را در پیش گیرد. امام راحل (ره) برای انسان‌های مصلح و برای نسل‌های آینده چراغ هدایت، توشه­ ی زندگی و ذخیره‌ی انسانیت است. 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 24


تعداد امتیازات: (2) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2471)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort