دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

بیماری کم‏ خوانی


بیماری کم‏ خوانی

خوب خوانی، مرحله‌ي تکمیلی مطالعه

*فاطمه زنداقطاعي


احساس می‏ کنم انگیزه‏ ای در درونت ایجاد شده که تو را به سوی خواندن سوق می‏ دهد.

قبل از این‏که کتابی را که در دست گرفته‏ ای باز کنی خواهشی دارم: این‏که اگر تاکنون مطالعه برایت كاري بزرگ و ترسناك  بوده راهکار من این است که عادات مطالعه­ ي خود را تغییر دهی و نگاهی بیرونی به سبک مطالعه داشته باشی. مثلاً از عاداتی مثل بلندخوانی، راه رفتن حین مطالعه، تکرار یا وسواس حین مطالعه و... بپرهیزی و عاداتی مانند خط کشیدن حین مطالعه، خواندن بدون یادداشت­برداری، حاشیه ­نویسی، کلیدواژه ­زنی و... را اصلاح یا تکمیل کنی. هم‏چنین حالات فیزیکی و تغذیه‌ي صحیح را به‏ کار گیری.

ابتدا بايد دقایقی را صرف تفکّر روي اين موضوع كني که این کتاب را برای چه می‏ خوانم و چرا می‏ خوانم؟ تا هدف و انگیزه‏ ات از خواندن آن مشخّص شود. بعد مروري اجمالی بر همه­ ي مباحث کتاب داشته باش و فهرست‏ ها را ببین و بعد سراغ مقدّمه و چکیده برو  و نگاهی به تیترهای اصلی و زیرتیترها بینداز تا زمينه ­اي کلّی در ذهنت شكل گيرد و ساختاری در آن نقش بندد.

 حالا دوباره برگرد به ابتدای کتاب؛ امّا این بار دقّت خود را در آن‏چه می‏ خوانی بیشتر کن. بعد به یکی از تیترهای اصلی وارد شو و شروع کن به متن­ خوانی. بهتر است به جای کلمه­ خوانی، از جمله­ خوانی بهره ببری که هم دایره­ ي دید خود را وسیع‌تر کنی و هم مطلب را كامل‏تر بفهمی. سعی‏ات بر این باشد که ضمن خواندن آن متن کلمات کلیدی که متن روی آن بنا شده را به خاطر بسپاری. بعد از مطالعه محدوده­ ي مشخّصی از مطالب را بدون کمک گرفتن از متن با رجوع به كلمات كليدي بر صفحه­ ي کاغذ بیاور. این کار را تا انتهای کتاب انجام بده. برای این‏که ذهنت را فعّال نگه­داری حین مطالعه زمانی را در نظر بگیر و رأس آن زمان مطالعه را به پایان ببر و هر بار این زمان را کوتاه‏ تر کن تا سرعت مطالعه بالا رود. ناگفته نماند مطالعه ­ي هر کتاب باید متناسب با آن کتاب باشد؛ زیرا زمان مطالعه­ ي مطلب علمی با مطلب داستانی متفاوت است.

امّا این کار از عمیق­ خوانی‌ات نمی‏ کاهد زیرا هر کلیدی که تو به آن دست یافته‏ ای نشان از عمق فهم توست.

کلمات کلیدی را بازخوانی نموده و آن­ ها را مانند نمودار درختی بازنویسی کن تا به صورت مجسّم در ذهنت نقش ببندد. بعد از آن دوباره مرور اجمالی بر کتاب داشته باش تا نمودار درختی کامل شود و مطالب در ذهن تثبیت گردد. یک راهکار برای این‏که بدانی خواندنت مفید بوده يا نه این است که اگر مطالعه را به پایان رساندی آن را جلو خود بگذاري و نگاهش کني و از خود بپرسي: درباره­ي آن چه می‏دانم؟ آیا چیزی جز همان نقشه­ ي ذهنی به ذهنت می‏ آید؟

هم­چنين توجّه به این نکته ضروری است که لازمه‏ ی طی کردن مراحل تکمیلی مطالعه، داشتن برنامه ‏ریزی دقیق و منظّم و انعطاف ‏پذیر است که همگی با توکّل به خداوند و استمداد از او میسّر است. پس دعای مطالعه در ابتدای کار فراموش نشود: «اَللهُمَّ أخرِجني مِن ظُلُماتِ الوَهم وَ أَکـرِمنـي بِنورِ الفَهـم اَللهُمَّ افتَح عَلَينا أبوابَ رحمتِک وَ انشُر عَلَينـا خزائــنَ علومِـک برحمتک يا أرحَمَ الـرّاحمين» 

 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 25


تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1871)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort