دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 31 فروردین,1403

12 نكته طلايي در سفر


12 نكته طلايي در سفر

توصيه هايي براي سفر‌هاي نوروزي از كلام رسول خدا(ص)/*گردآورنده: مرضیه پورباقر مهنه

به پايان اسفند كه مي‌رسيم زمزمه‌ي سفر‌ها آغاز مي‌شود و بسياري از مردم مايلند براي گذران تعطيلات نوروزي از شهر و ديار خود خارج شده، براي تجديد قوا و روحيه سفر كنند. رسول گرامي اسلام (صلّي‌الله عليه و آله)توصيه‌هايي دارند كه به كار بردن آن مي‌تواند سفر ما را دلپذير و لذّت‌بخش نمايد:

1-    لزوم همسفر: همسفرت را بياب و بشناس؛ آن‌گاه سفر كن (مستدرک الوسایل،ج8،ص209).

2-    لوازم سفر: نشانه‌ي شرافت و شخصيت فرد اين است كه هنگام سفر توشه‌اش خوب و دلپسند باشد (کافی، ج8، ص303). توشه‌ي مسافر خواندن شعر و سرود است، مادامي كه ياوه و بيهوده نباشد(مستدرک الوسایل،ج8،ص213).

3-    وداع: هرگاه سفر مي‌كنيد با برادران ديني خود وداع كنيد (و آنان را معطل نكنيد) چرا كه مسافر بايد برود و بدرقه كننده نيز بايد برگردد.

4-    دعاي بدرقه: «اللهمَّ الْطُفْ به في تَيْسير كُلِّ عَسير، فَإنَّ تيسيرَ الْعَسير عَلَيْكَ يَسيرٌ إنّكَ علي كُلِّ شَيءٍ قَدير. أسألُكَ لَهُ الْيُسرَ وَ الْمُعافاهَ الدّائمَهَ فِي الدّنيا و الآخره»؛ خدايا! در حل مشكلات و سختي‌ها به او عنايت كن؛ زيرا آسان ساختن سختي بر تو آسان است و تو بر هر چيزي توانايي. از تو براي او آسايش و عافيت دائم در دنيا و آخرت مي‌خواهم.

5-    دعا وصدقه : كسيكه به سفر مي‌رود، برايش دعا كنيد: «اللهم انّي أعوذُ بِكَ مِنْ وَ عْثاء السفر و كآبهِ المُنْقَلَبِ وَ سُوءِ المَنْظَرِ في الأهلِ وَ الْمالِ وَ الْوَلَد»؛ خدايا! از سختي سفر و اندوه دوري و سرگرداني و دربهدري و بد منظري در‌باره‌ي خاندان و مال و فرزند به تو پناه مي‌برم (مصباح المجتهد،ص674).

6-     تقسيم هزينه در سفر گروهي: از آداب سفر اين است كه همسفران هزينه‌ي سفر را پيشاپيش جدا و مشخص كنند كه مايه‌ي آرامش خاطر و نيك‌خويي آن‌هاست (الفقیه،ج2،ص278).

7-   انتخاب سرپرست: هرگاه سه  نفر با هم به مسافرت میروند یکی را امیر و سرپرست خود کنند(الجامع الصغیر، ج1، ص89).

8-    توقّف كوتاه بين راه: هرگاه به مسافرت مي‌رويد در منزلگاه‌ها توقّفي كوتاه داشته باشيد(الجامع الصغیر، ج1، ص276).

9-    مدارا و مراعات بيماران و ناتوانان: كسي كه با همسفر خود بيشتر مدارا كند پاداشش بيشتر و نزد خدا محبوب‌تر است (کافی،ج2،ص120). هرگاه در مسافرت يكي از همراهانتان بيمار شد سه روز براي او درنگ كنيد (وسائل الشیعه،ج11،ص458)

10- خدمت: در سفر، بزرگ قوم، خادم آنان است (بحارالانوار،ج73،ص273).

11- ديد و بازديد مسافر: بر مسلمان است كه هرگاه قصد سفر كرد دوستانش را خبر كند و بر دوستان اوست كه هرگاه از سفر بازگشت به ديدارش روند (کافی،ج2،ص174).

12- بازگشت: سفر پاره‌اي از عذاب است، پس هرگاه سفرتان پايان يافت زود نزد خانواده‌ي خود بازگرديد (الفقیه، ج2، ص300).

برگرفته از کتاب مفاتیح الحیاه آیه الله جوادی آملی

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 23


تعداد امتیازات: (4) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2709)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort