دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
جمعه, 10 فروردین,1403

مهدي‌باوري و مهدي ياوري


مهدي‌باوري و مهدي ياوري

مهدي‌باوري و مهدي ياوري /مریم پورحسینی

 مهدي‌باوري

1. ملاک شرافت و برتری آدمی، تقوای الهی است. از آن‌جا که امام مهدی (عج) از بزرگ‌ترین آیات پنهان الهی است که خداوند سبحان ظهور او را وعده‌ی حتمی خود معرّفی فرموده‌است؛ پس بر پایه‌ی آیات، ایمان به حضرتش برپا نگهدارنده‌ی تقوا و عامل رستگاری شمرده‌می‌شود. (هاشم العمیدی،1384، ص230)

 

2. مهدی باوران با علاقه و شوری وصف‌ناپذیر در ساعات و ایام و لحظات نورانی زندگی خود با وجود مقدّس حضرت ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط عمیق و پیوسته برخاسته از ایمان ناب آن‌هاست. برای منجی باور بودن و ایمان داشتن به مهدی‌(عج) تنها شناخت آن حضرت و امور مربوط به ایشان کفایت نمی‌کند. «کسی به بقیة الله و حجّت زمان، ایمان دارد که پس از کسب معرفت، از راه دل با مولا و مقتدای خود انس بگیرد». (همان، ص269تا270)

 3. مهدی باوری از ابعاد گوناگون دارای ثمرات فراوانی است. از جمله خودسازی فردی و اجتماعی، حل‌نشدن در فساد محیط، پایداری در برابر رهبری‌های فاسد و مبارزه با فساد، نپذیرفتن ستم، ثابت قدم بودن در دین، ثبات در اطاعت، نرمی قلب و ثبات بر اطاعت از ولی امری که غایب است. (رك. جعفری، 1381، ص268)

 

مهدي‌ياوري

1. اهمیّت یاور مهدی بودن آن‌جا برای ما روشن می‌گردد که می‌بینیم این مقام از جمله درخواست‌های ائمه‌ی هدی(ع)است. امام سجاد (ع) در دعای روز عرفه می‌فرمایند: «وَ اجْعَلْنَا لَهُ سَامِعِينَ مُطِيعِينَ‏وَ فِي رِضَاهُ سَاعِينَ وَ إِلَى نُصْرَتِهِ وَ الْمُدَافَعَةِ عَنْهُ مُكْنِفِينَ... ؛ ما را از گوش‌دهندگان و اطاعت‌کنندگان وی قرار‌داده و در راه خشنودی حضرتش پوینده و در یاری و دفاع از او مددکار قرار ده». (صحیفه‌ی سجادیه، ص262)


 2. مهم‌ترین توشه‌ای که برای مهدی یاوری لازم است، اخلاص می‌باشد. چنان که در دعا آمده‌است: «اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْ ذلِکَ لَنا خالِصاً مِنْ کُلِّ شَکٍّ وَ شُبْهَةٍ وَ رِیآءٍ وَ سُمْعَةٍ حَتّی لا نَعْتَمِدَ بِهِ غَیْرَکَ وَ لا نَطْلُبَ بِهِ إِلّا وَجْهَکَ؛ خدایا تمام این (کارهایی که در راه پیوند ویاری آن حضرت انجام می‌دهیم) را خالص از هر گونه تردید و اشتباه و تظاهر و شهرت طلبی قرار‌ده تا با انجام آن‌ها جز بر تو اعتماد نکرده، خشنودی غیر تو را نجوییم». (شیخ طوسی،1411، ص409)

 

 3. عنصر دیگر برای مهدی یاوری تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر در این راه است؛ زیرا یکی از خطراتی که مهدی یاوران را تهدید می‌کند؛ تنبلی و سستی است که حتی ممکن است سبب شود خداوند کسان دیگری را در زمره‌ی یاران حضرت قرار‌دهد. در این معنا در دعا این‌گونه آمده‌است: «وَ اصْرِفْ‏ عَنَّا فِي‏ أَمْرِهِ‏ السَّأْمَةَ وَ الْكَسَلَ وَ الْفَتْرَةَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِنَا غَيْرَنَا فَإِنَّ اسْتِبْدَالَكَ بِنَا غَيْرَنَا عَلَيْكَ يَسِيرٌ؛ در انجام اوامر آن حضرت، تنبلی و سستی و سهل‌انگاری کردن را از ما دور کن. کسی را نیز به جای ما میاور، زیرا عوض‌کردن جای ما با دیگران برای تو آسان است؛ ولی برای ما مشکل و دشوار می‌باشد». (رك‌.‌همان)

 

 4. عنصر مهم دیگری که مهدی یاوران نیازمند آن هستند صبر یا مقاومت می‌باشد. امام مهدی (عج) در قنوت خود به این مطلب اشاره‌کرده می‌فرمایند: «وَاجْمَعْ لي أَصْحابي، وَصَبّرهُمْ؛ تمام یارانم را برایم گرد‌آور و به ایشان صبر و بردباری عطا کن». (مجلسي،1404، ج82، ص233) یاران امام مهدیu با گرمی و عطوفت خاصی نظیر رابطه‌ای که بین خویشاوندان وجود‌دارد با امام خود ارتباط برقرار‌نموده و از ایشان حمایت می‌نمایند آن هم حمایتی برخاسته از علاقه و محبت و هرگونه خطری را از ایشان دفع می‌کنند.

 5. مهدی یاوری در عصر ظهور مستلزم زحمت‌های فراوان است. اینان با توجّه به مسئولیت عظیمی که بر دوش دارند از بذل جان، مال، فرزندان و... در پیشگاه امام زمانu دریغ نخواهند‌کرد. امام عسکری(ع) در قنوت به گوشه‌ای از مشکلات این افراد اشاره‌فرموده و برایشان دعا می‌کنند: «... الَّذِينَ سَلَوْا عَنِ الْأَهْلِ وَ الْأَوْلَادِ وَ جَفَوُا الْوَطَنَ وَ عَطَّلُوا الْوَثِيرَ مِنَ الْمِهَادِ وَ رَفَضُوا تِجَارَاتِهِمْ‏ وَ أَضَرُّوا بِمَعَايِشِهِمْ؛ همان عزیزان و یاورانی که از خانواده و فرزندانشان دست کشیده و وطن را ترک‌کرده‌اند و از بستر و خواب آرام گذشتند و تجارت‌ها و بازرگانی خود را رها‌کردند و به کسب و کار خویش ضرر و زیان وارد‌کردند». (شیخ طوسی،1411، ص161)

 منابع

*صحیفه‌ی سجادیه، ترجمه‌ی حسین انصاریان، پيام آزادي،چاپ هفتم، 1378.

1. جعفری، محمدصابر، مقاله‌ی مهدی انکاری انتظار ستیزی، 1381، انتظار5.

2. شیخ طوسی، مصباح المجتهد و سلاح المتعبد، مؤسّسه‌ی فقه‌الشيعه، بيروت، 1411.

3. صافی گلپایگانی، لطف الله، امامت و مهدویت، قم، انتشارات اسلامي،چاپ پنجم، 1380.

4. مجلسي، محمد‌باقر، بحار‌الانوار، بيروت، الوفاء، 1404.

5. هاشم العمیدی، سیدثامر، درانتظار ققنوس، ترجمه‌ی مهدي ‌علي‌زاده، قم، مؤسّسه‌ی آموزشي پژوهشي امام خميني، 1384. 

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 28


تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (2128)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort