دی ان ان evoq , دات نت نیوک ,dnn
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

آموزش تهیه­ ي دونات در منزل


آموزش تهیه­ ي دونات در منزل

*سمانه صنعتگر

دونات یا پیراشکی نوعی شیرینی لذیذ است که به سبک‏ های مختلف تهیه می‏شود. یکی از ساده‏ ترین و مطمئن‏ ترین روش‏ ها برای تهیه دونات، روشی است که در ادامه به آن می‏پردازیم. دونات در انواع ساده، کرم‏دار، طعم‏دار، شکلاتی و... تهیه می‏ شود که با اندکی تغییر در مواد اوّلیه و روش تهیه‌ی آن م ی‏توان به راحتی انواع مختلف دونات را تهیه کرد. روشی که پیش رو دارید، طرز تهیه­ ي دونات ساده است. دقّت کنید که ترتیب اضافه کردن مواد و مقدار‌ آن‏ ها در نتیجه‏ ی نهایی کاملاً تأثیرگذار است.

مواد لازم برای تهیه 20 عدد دونات با سایز متوسط:

آرد ---------------------------- 500 گرم (حداقل 3-4 بار الک شده)

شکر --------------------------- 100 گرم

کره ---------------------------- 75 گرم (آب کرده)

شیر کم چرب و ولرم -------------- 1 لیوان

تخم مرغ ------------------------ 2 عدد (متوسط)

پودر خمیر ترش ------------------ 2 قاشق سوپ‏خوری (سر صاف)

نمک --------------------------- 4/1 قاشق چای‏خوری

وانیل ---------------------------  8/1 قاشق چای‏خوری

روغن مخصوص سرخ کردن --------- به مقدار لازم 

مواد لازم برای تزئین روی دونات:

شکلات کاکائویی ------------------ 100 گرم

شکلات شیری -------------------- 50 گرم

پودر قند ------------------------- به مقدار لازم

پودر گردو یا پسته ----------------- به مقدار لازم

 طرز تهیه:

حوله ‏ای را با آب گرم مرطوب کنید و دور جدار خارجی ِ یک کاسه‏ ی بزرگ و جادار بپیچید. تخم‌مرغ‏ ها را یکی یکی داخل کاسه بشکنید و با همزن دستی بزنید تا مخلوط شوند. شیر را کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با تخم‌مرغها مخلوط شود. نمک، شکر، پودر خمیر ترش و وانیل را با هم مخلوط کرده و دوبار از الک رد کنید تا یک‏دست شوند و به مواد اضافه کنید. کره‏ی آب کرده (به روش بن ماری - در ادامه توضیح داده خواهد شد-) را که خنک شده و به دمای محیط رسیده، به مواد اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مایع کاملاً یک‏دست شد، یک الک مناسب را روی کاسه بگذارید و آرد را کم کم داخل مواد الک کنید هر بار به اندازه­ ي یک پیمانه. هنگام اضافه کردن آرد، مایه را مرتّباً با دست ورز دهید تا آرد به طور کامل جذب مواد شود. بعد از تمام شدن آرد، خمیر را آن‏قدر ورز دهید (حدود 40 دقیقه) تا کاملاً لطیف و یک‏دست شود و به دست نچسبد.

خمیر را داخل کاسه رها کنید و یک حوله نم‏دار ولرم روی آن قرار دهید و به مدّت یک ساعت و نیم آن را در دمای محیط قرار دهيد تا استراحت کند. طی این مدّت، هر 15 20 دقیقه یک‏بار حوله را از روی خمیر بردارید و قدری آن را ورز دهید تا در انتها دونات‏ های سرخ شده، سطحی کاملاً صاف و بدون حباب داشته باشند (بعد از طی زمان استراحت خمیر، حجم خمیر به دست آمده حدود دو برابر حجم خمیر اوّلیه خواهد بود).

سطح تخته­ ي کار را با مقدار کمی روغن مایع چرب کنید یا روی آن آرد بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید. سپس با قالب‏ های مخصوص دونات یا با یک نعلبکی خمیر را قالب بزنید و روی یک سینی که کف آن را آرد زده‏ اید با فاصله بچینید و روی آن را با سلفون محافظ مواد غذایی بپوشانید و به مدّت 30 دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا آماده شوند. 

داخل یک قابلمه‏ ی کوچک گود، تا نصف روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و روی حرارت متوسّط قرار دهید تا داغ شود. دقّت کنید که حرارت زیر ظرف زیاد نباشد؛ در این صورت دونات‏ ها سریع می‏ سوزند. سپس دونات ‏ها را یکی یکی داخل روغن بیندازید و کنترل کنید که تمام سطح دونات داخل روغن قرار گرفته باشد و آنها را به مدّت ۲-3 دقیقه سرخ کنید تا زمانیکه به رنگ مطلوب برسند. دوناتهای سرخ شده را روی توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود و کمی خنک شوند. 

برای تزئین دونات‏ ها، دو نوع شکلات را جداگانه به روش بَن ماری ذوب کنید و سطوح دونات را با آن بپوشانید و یا دو طرف دونات را با پودر قند یا پودر پسته بپوشانید.

روش بن ماری:

در این روش برای ذوب کردن مواد آن‏ ها را مستقیماً روی شعله قرار نمی‏دهیم بلکه ماده ‏ی مورد نظر را داخل پیش ‏دستی قرار داده و روی کتری گذاشته تا با بخار آب ذوب شوند.

نکات:

1-    هر 100 گرم تقریباً معادل یک پیمانه پر است.

2-    بهتر است تخم مرغ‏ ها را نیم ساعت قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.

3-    توجّه داشته باشید که هرچه دفعات الک کردن آرد (حداقل 3-4 بار و حداکثر 8-10 بار) بیشتر باشد خمیر به دست آمده لطیف‏تر خواهد بود. الک کردن یا هوادهی آرد هنگام تهیه دونات تأثیر مهمّی در پف کردن دونات‏ ها در انتهای کار دارد.

4-    پودر خمیر ترش در انواع مختلفی موجود است که بسته به نوع آن طرز استفاده از آن متفاوت است. اگر پودر خمیر ترش با دانه‏ های ریز و رنگی روشن است می ‏توان آن را مستقیماً با مواد ترکیب کرد. امّا اگر به شکل دانه‏ های درشت و قهوه‏ ای رنگ است؛ بهتر است این خمیرمایه‌ را همراه با یک قاشق غذاخوری شکر به یک لیوان آب نیمگرم (طوری که دست را نسوزاند) افزوده و 15 دقیقه فرصت میدهیم تا خمیر مایه عمل کند. توجّه داشته باشد اگر از این نوع پودر خمیر ترش استفاده میکنید به دلیل اضافه شدن یک لیوان آب به مواد یک پیمانهی دیگر آرد به مواد اولیه اضافه کنید.

5-    استفاده از وانیل در تهیه­ ي خوراکی که از تخم مرغ در آن استفاده شده است برای خنثی کردن بوی بد تخم مرغ است. لذا مقداری کم و زیاد شدن وانیل در این دستور زیاد مشکل ساز نیست.

6-     توجّه داشته باشید هنگامی که از پودر خمیر ترش برای به عمل آوردن خمیرها استفاده می‏ کنید، هنگام استراحت، خمیر را به هیچ وجه داخل یخچال نگذارید. در ضمن هنگامی که از پودر خمیر ترش استفاده می‏کنید نیاز به استفاده‏ از بیکینگ پودر یا سایر افزدونی‏ های معمول نیست.

7-    هنگامی که بسته‏ بندی پودر خمیر ترش را باز کردید، تا انتهای زمان انقضای این محصول، حتماً باید محصول فوق را در یخچال نگه‏داری کنید (در قسمتی که بالاترین دما را داراست؛ یعنی گرمترین قسمت یخچال).

8-    خمیر دونات را حدّاکثر به ضخامت یک سانتی‏متر باز کنید. بعد از 30 دقیقه استراحت ضخامت خمیر به حدود 2 سانتی‏متر خواهد رسید و بعد از سرخ شدن  ضخامت آن حدود 4-5 سانتی‏متر خواهد شد.

شماره نشریه:  شمیم نرجس شماره 24


تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (3687)

نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

Escort